pH i bryggprocessen

Hej

Efter hydrometer och bryggsalter tänkte jag nu börja mäta pH för att förfina min ölbryggning ännu ett snäpp. Jag har bara inte riktigt lyckats finna var och när det är pH ska mätas och vilka värden man bör ligga på, och varför.

Och är pH överhuvudtaget värt att hålla på med? (kanske en dum fråga med tanke på att pH-begreppet utvecklades av Carlsberg.)

2 Senast ändrad av binx (2011-11-28 10:35:02)

Sv: pH i bryggprocessen

Kristian skrev:

Hej

Efter hydrometer och bryggsalter tänkte jag nu börja mäta pH för att förfina min ölbryggning ännu ett snäpp. Jag har bara inte riktigt lyckats finna var och när det är pH ska mätas och vilka värden man bör ligga på, och varför.

Och är pH överhuvudtaget värt att hålla på med? (kanske en dum fråga med tanke på att pH-begreppet utvecklades av Carlsberg.)

Här kan du hitta lite svar på dina frågor http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-1.html längst ner står lite matnyttigt men läs gärna allt.
Jag använder pH stabilisator http://shop.humle.se/se/art/ph-stabilis … grp=295217
Bäst tycker jag dock mitt öl blir när jag lägger i malten redan runt 32grader för mitt mjuka och höga pH värdiga vatten.

Det som ger dig ditt "mäskningspH" är ju vad för typ av malt till hur mycket vatten du mäskar med. Om jag minns rätt så var det runt 5 pH helst ska ligga på och de kan man få igenom att blanda rätt och där har du ju då nytta av dina pHstickor. Sedan lär det ju finnas måttregler och verktyg till hjälp.
Anledningen är om jag förstår det hela rätt att effektiviteten blir som bäst vid rätt pH.
Kanske var till någon hjälp, men läs blinx länk där annars smile

www.youtube.com/fjordsbrewery

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-11-28 15:35:54)

Klart att det är ide att fokusera en aning på pH om man är redo för det.

Utöver det faktum att pH påverkar extraktion av mindre angenäma smakbidrag från så väl malt som humle så påverkar pH även hur vi upplever det färdiga ölet i form av munkänsla, torrhet osv. Ofta är detta justeringar av finslipningskaraktär, men ibland kan de även vara justeringar av den karaktär som gör ölet drickbart beroende på vatten och öltyp.

Idag finns det så klart bryggerier som inte mäter pH eller vattenbehandlar, vissa av dem har koll, andra inte och deras öl återfinns sällan på den personliga topp 10 listan. Vi har vant oss vid bättre öl och det finns ingen anledning till att vi behöver brygga sämre öl som hembryggare.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack för svaren och en bra länk. Ja, det är ju kul om man kan göra så bra öl som möjligt.

Så kan jag tänka såhär(?):

*för att få rätt pH i mäsken använder jag mig av mitt lokala vattenanalysprotokoll, John Palmers ölfärgs- och residualalkalinitetsnomograf och lite bryggsalter. Och mäter mäsken med pH-sticka för att se om allt ser bra ut (är det pH vid slutet av mäskningen som är det väsentliga?).

*för att inte laka ut tanniner mäter jag att det som kommer ut ur lakslangen inte har ett pH på över 5,5

Eller är det något jag missat?

Du vill mäta pH i början (men vänta en kvart så det stabiliserar sig), då har du ju möjlighet att justera ifall det skulle vara galet. Kom dock ihåg att pH är temperaturberoende också.

Kristian skrev:

Hej

Va menar du med att det är värt att hålla på med? Att carlsberg brygger skitöl som alla hembryggare kan göra bättre och att deras bryggmästare och labpersonal är klantskallar som inte lärt sej brygga öl på 200 år? Eller missuppfattade jag din synvinkel? I så fall. Ber jag om ursäkt för detta påhopp

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Men frågan är bra och rätt ställd.  Det finns flera sätt att gå. Svårt och lättare. Man mäter alltid mäsken. För det är den som är intressant. Men om man har hållit på tt tag kan man justera sitt bryggvatten.  Man kan även justera rätt i mäsken vilket förefaller enklare. Att justera ph i vattnet och sen tro att man hittar rätt är som att styra ett jas manuellt. Alltså som att sitta på motorhuven på en bi i 50 och styra cykel som om åker baklänges framför bilen.

Sen finns temp aspekten åxå. För min del får jag inte in i kontoret att man skulle kyla mäsken till 20 grade när man mäter. Det fan inte den tempen mäsken har och enzymerna jobbar i. Det är ju vid specifikt ph som enzymerna gör sitt jobb bäst och det ph har ju mäsken under viss temp. Rörigt här nu.... Sorry

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

pH är en sådan där processgrej som det kan vara bra att åtminstone ha en hum om. Någon gång under "bryggarkarriären" bör nog alla skaffa några pH-stickor och mäta mäsken (15 minuter in eller så, som skrevs ovan) under några bryggningar. Efter det har man koll och behöver inte hålla på och mäta i var och varannan bryggning.

pH i den slutgiltiga ölen är också potentiellt intressant, tycker mig minnas ha hört på någon podcast (sannolikt Brew Strong) att pH bör ligga strax över 4 för "normalt" öl. Men det varierar med ölstilen (rödöl är surare!), och dessutom är det mycket tillförlitligare och bättre att gå efter det egna smaksinnet i det läget.

Think globally. Drink locally.

OK, bra. Är det så att pH stabiliserar sig efter en stund och sen inte ändras särskilt under resten av mäskningstiden. Tänkte också på det där med om jag får fel pH och vill ordna det. Om jag inte har någon syra eller buffert, kan jag då försöka sänka det med kalciumsalt respektive höja det med bikarbonat? Eller hur gör man?