Humles pump

Hey har idag en cirkulationspump men den är väldigt känslig för luft i systemet den behöver gå ett tag samt om det blir lite tryckskillnad ner så blir den slö igen tills trycket byggs upp igen. Funderar på att köpa humles pump och jag undrar om de är nån som har erfarenhet av den så man vet att den verkligen levererar.

http://shop.humle.se/se/art/magnetkoppl … alpump.php

Sv: Humles pump

Den har gott renommé på internationella, ffa amerikanska forum. Kan tydligen låta en del. Om du inte har en superstor bryggvolym ska det non nog passa bra. Jag har ingen egen erfarenhet men undrar om inte dr karma har en i sitt herms?

Hallå jag kör med en sådan pump i mitt system är hel nöjd med min pump. Gör jobbet bra . Ja tycker inte den låter så mycket. Skulle inte klara mig utan en sådan nu.

http://plasterbryggeriet.wordpress.com/

Har du nånsin problem med trycket eller kommer det so fort du startar den?

kör också med en sådan. hade lite problem i början med att få den i rätt läge i systemet. Men har man den bara längst ner så självfallet i slangarna blir bra och ser till att pumphuset är fyllt med vatten/vört så drar den igång direkt.
Den kunde låta mindre men inget som stör. kan verkligen rekommendera!

Jag har cirkulationspump. Lite för bra tryck. Har du inte så du kan lufta slangen som ligger över pumpen på nåt sätt?  Tycker man ska försöka utreda alla möjligheter med sakerna man har först. Annars kan det lätt bli så att man har bestående problem trots ny utrustning. Sen finns så klart andra aspekter till att köpa magnetkopplad pump.
Cirkulationspumpen kan inte suga utan måste matas tills huset är fullt. Samma med humles pump verkar det som? I så fall ser jag inte nån direkt vinst iom att ditt problem är samma. Har jag fel i detta tro?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

spelar ju ingen roll vilken pump man har bara den fungerar och är gjord av livsmedelklassade material så inga bismaker eller annat skit uppkommer.
Scary du har rätt i att pumphuset måste fyllas för att "humlepumpen" skall fungerar. Den kan inte suga och vill man reglera flödet skall man ha kulventil vid pumpens utflöde.

Bra idé med en slangsluftningsventil! Det måste jag fixa till.

Problemet som jag märker är tex att när jag öppnar ventilen från grytan på max så rinner det bara lite grann ner ibland vilket måste bero på luft nånstans antar jag. Nån som har nån bild på en luftningsdevice? Och var den skall vara?

En trevägsventil på utgående sida av pumpen funkar också bra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Eller ett t-rör med en liten kulventil på utgående slang från pumpen. Nu har jag den setupen på mitt att jag har kulventiler på båda sidor om pumpen. Så jag öppnar båda nån sekund precis när jag startat pumpen. Det räcker. Bara så pumpen fått i sig lite vätska sen är den självluftande.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house