Nytt recept. Synpunkter önskas
Hej där alla bryggare.
Jag har precis börjat komma igång igen efter ett uppehåll på (i princip) 3 år.
Jag känner mig aningen rostig. Har behövt rensa ut alla gamla ingridienser och har ett väldigt sparsamt förråd just nu som självklart är under utveckling nu sen det började klia i fingrarna igen. Därför behöver jag lite feedback på bland annat receptet men även ang väntad effektivitet osv.
Förr använde jag en gryta till mäskningen och lakade ur med en hävert som i ena änden hade som en "strumpa" av ihoprullat metallnät à la plastic padding.
Nu har jag snart gjort klar min nya mäsk/lak-tunna à la hink-i-hink modellen. Jag borrade ganska stora hål eftersom jag först tänkt skära ut plasten i första hinken och ersätta med steknät. Ändrade mig i sista stund och har nu borrat 4-6 mm hål istället men lagt steknät över dem. Har även kompletterat med vakuumrör för säkerhets skull.
Jag undrar om det är kaxigt att vänta sig att bättra på min effektivitet från tidigare ca 70-75% till +85% genom att använda detta system istället?
Här är receptet jag önskar feedback på. Främst angående humlen. Jag har ENDAST en till sort att välja på. Nämligen PILGRIM som jag aldrig testat. Funderar på om den skulle fungera bättre som bitterhumle och om någon har erfarenhet av denna sort och kan ge mig några liknande sorter att jämföra med? Så jag får lite bättre koll på vad jag vill använda.
Enligt mitt bryggprogram jag tänkt prova för första gången (Brew Pal till iphone) så liknar mitt recept en AAA men jag har mindre koll på vad man bör använda i olika sorter och det är ej det som är intressant här. Jag föreställer mig ölet med ett trevligt humlebett, lite citrus-arom och en ton av lite knäckebröd som jag hoppas att min Crystal malt ska bidra med.
Frågan är alltså om 85% utbyte är kaxigt Att vänta sig av ett system jag aldrig testat?
Samt om ngn har erfarenhet av "Pilgrim"? Och även om ngn har några andra förslag gällande detta recept som jag började skissa på här i dagarna.
Beräknad slutvolym: 15 Liter
Beräknad IBU: 32
Beräknad färg: 16,4 L
Beräknad effektivitet: 85%
2 KG Pale Ale Malt
1 KG Pilsner Malt
350 gram Crystal malt
Försockringsrast @ 68c under 60 minuter
Utmäskning 77c
Total koktid: 90 minuter
25 gram Cascade (hel) 60 minuter (här funderar jag på att köra Pilgrim istället, men som motsvarar samma IBU som Cascade skulle ge som Bitterhumle)
20 gram Cascade (hel) 30 minuter
10 gram Saaz (hel) 5 min
Funderar även på att köra lite dekoktion på detta recept. Då min intention är att ölet ska ha lite karamell och bröd-toner när det gäller malt och en rätt så rejäl (förhållandevis) beska men frisk smak och arom av citrus.
Är det någon som har förslag på en annan humle-lösning? Jag har dock endast dessa 3 sorter att leka med. Föreställer mig ett bett, lite Cascade smak och toner av citrus i aromen. Men bettet kanske ska utföras av Pilgrim snarare än Cascade? Kanske Pilgrim som bitterhumle och Saaz som arom o utan mellansteg? Eller vad har ni för tankar? Jag vet attndetta är ett omöjligt ämne utan "rätt & fel" men synpunkter mottages gärna.
Nu vart detta ett rörigt inlägg. Är väldigt sugen på att börja igen och jag vet att det kommer bryggas rejält igen efter detta långa uppehåll. Är lite entusiastisk helt enkelt. Flyttat runt hit o dit. Största bryggperioden jag haft var i mitt första hus runt 2002-2004. Sen dess har det varit lägenheter hit o dit, sen ett hus igen. Gift, skiljd och nu urflyttad igen men till ett hus där jag vet att jag vill stanna. Med källare för lagring samt jäsning och flaskjäsning. Så jag är IGÅNG igen.
Antagligen därför jag vill att detta öl sla bli bra. Vill ej tappa suget igen. Första ölet på länge och nu har jag äntligen förutsättningar igen. ÄNTLIGEN.
men trots mina ~20 bryggningar i bagaget känner jag mig riktigt rostig så därför vill jag ha lite åsikter och tips/råd nu när jag drar igång igen. Lite rörigt är det och jag försöker dra fram mina, numer väl begravda kunskaper och söker en hand i rätt riktning.
Bör nog nöja mig här innan det blir för mkt bokstäver. Antar att hälften av de intresserade av tråden redan fallit bort. Men entusiasmen är här igen. Överblicken är obefintlig på min telefon så tar jag och ger mig här.
Vill ni ha mer info så hojta. Annars så välkomnar jag mig tillbaka i brygg-gänget igen. Känns jäkligt gott att snart vara på gång igen med en källare snart fylldmt bredden med nya flaskor. Nästa projekt: Fat ![]()
Tack på förhand.
Vänligen /T