Pale Ale-recept, feedback önskas

Hej!

Jag är ganska så ny på det här med ölbryggning, har gjort 3 helmaltsbryggningar tidigare med förbättrat resultat varje gång.
Nu har jag knåpat ihop ett Pale Ale-recept i amerikansk (?) stil med Nya Zeeländsk humle. Tar gärna emot förslag på förbättringar eller allmän feedback.
Tack på förhand=)

MVH
Jon

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L): 26.00   (volym efter kok)
Total Grain (kg): 5.80
Anticipated OG: 1.053   
Anticipated IBU: 43.3
Single infusion mash: 69 C, 90 Minutes
Wort Boil Time: 30+60 Minutes

Grain
   %     Amount     Name                          Origin        Potential SRM
-----------------------------------------------------------------------------
  3.4     0.20 kg.  Crystal 105L                  Great Britain  1.033    130
86.2     5.00 kg.  Pale Malt(2-row)              Great Britain  1.038      5
10.3     0.60 kg.  Wheat Malt                    America        1.038      2

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
15.00 g.     Rakau 2011                        Whole   12.10  20.6  60 min.
15.00 g.     Rakau 2011                        Whole   12.10  10.5  30 min.
15.00 g.     Riwaka 2011                       Whole    5.40   4.7  30 min.
  5.00 g.     Riwaka 2011                       Whole    5.40   0.8  15 min.
  5.00 g.     Riwaka 2011                       Whole    5.40   0.6  10 min.
20.00 g.     Rakau 2011                        Whole   12.10   4.6  5 min.
15.00 g.     Riwaka 2011                       Whole    5.40   1.5  5 min.
60.00 g.     Riwaka 2011                       Whole    5.40   0.0  0 min. (Torrhumlas)

Yeast
----------------
Safale  US-05

Sv: Pale Ale-recept, feedback önskas

Har inget att tillägga och tycker att det verkar bli ett ypperligt öl! Den enda frågan om man verkligen skall peta - och under förutsättning att man verkligen tror att gram hit eller dit har en stor påverkan - är väl varför du kör 10% vete. Är det är för skumkronans skull klarar du dig på betydligt mindre enligt min erfarenhet och då kanske det kunde vara kul att trycka i lite mer karamellmalt (av ljusare sort) istället. Nu är ju det sista en smaksak och beror helt på om du vill ha ditt öl mer åt det fläskigare hållet (vilket mashtempen till viss del vittnar om).

Ja du, anledningen till vetet var att jag läste någonstans att det skulle tillföra en viss syrlighet och kropp till ölet samt hjälpa skumkronan men som sagt så är jag långt ifrån expert på det här området. Vad skulle i stället resultatet bli med en ljusare karamellmalt, dvs. skillnaden att använda vete/ljus karamell? Har en ljus karamellmalt på beställning så skulle inte vara ett problem att blanda i lite sådan i stället.
Sen undrar jag lite vad du menar med ett fläskigare öl;) (ledsen för min okunnighet;))
Tack så mycket för feedbacken!

Jag var slarvig och menade inte att vete/karamellmalt i sig är utbytbara. Det blir - som du skriver - helt olika saker om man har dem i sitt recept. Det är i sig inget fel med att köra 10% vetemalt (ta Bedarö bitter som sannolikt har en hög andel vete i sitt recept), utan frågan var - utifrån att vi noggrant dissekerade receptet - om 600 g vete verkligen behövdes. Jag skulle säga att 2% vete räcker gott för att göra skillnad avseende skumkronan och vad jag menade var att om du då vill lägga till någon annan malt men bevara receptet i stort på samma tänkta OG och mängd, kunde du leka med tanken att istället för att höja mängden basmalt då köra in lite mer karamellmalt (den du har är rätt mörk, varför jag antog att du i så fall inte ville påverka färgen med mer mörk malt).

Vad skillnaden blir om du tar 100g vete och 500 g (ljusare) karamellmalt istället? Ja - teoretiskt blir smaken något sötare/större/”bolder”/fläskigare än med 600g vete. Vi snackar alltjämt verkligen på marginalen eftersom så mycket annat kommer att ha påverkan, men om jag skulle göra en nästan äckligt "in your face" APA skulle jag köra upp mot 15 % karamellmalt och hög mash-temp medan en mer raffinerat "fin" APA skulle ha runt 5 % karamell (eller ännu mindre) och en mashtemp mot 65 grader. Det handlar till syvende og sist om vad du är ute efter och där är det helt upp till dig att bestämma.

Som referens kan sägas att Sierra Nevada Pale Ale anges kunna klonas med ett recept om 4,60 kg pale ale malt och 340 g Crystal 60L, vilket väl ger runt 7-7,5% karamellmalt (att tas i balans mot angivna cirka 40 IBU).

Tack för hjälpen och den utförliga beskrivningen!

Jag måste säga att jag i all ärlighets namn har ganska svårt att avgöra temperaturen under mäskningen, det är ett snävt temperaturspann mellan de olika karaktärerna och en vanlig digital ugnstermometer har med största sannolikhet i sitt stora temperaturspann inte tillräckligt bra noggrannhet. Jag har märkt att ~69 C på min termometer verkar hyfsat bra för en APA, i min smak=) Verklig temp skulle jag uppskatta i spannet +- 2 C.

Ska ta mig en funderare på om jag ska byta ut lite utav vetemalten.

6 Senast ändrad av eklow (2011-11-23 15:30:40)

jon_83 skrev:

Vad skulle i stället resultatet bli med en ljusare karamellmalt, dvs. skillnaden att använda vete/ljus karamell?
...

Sen undrar jag lite vad du menar med ett fläskigare öl ...

Jag tycker du ska köra på med vete som du tänkt och till nästa sats testa att byta ut vetet mot ljus karamellmalt, om du vill det. Sen är det bara att smaka sig till skillnaden.

Om du mäskar 90 min på 69°C så kommer du antagligen få en öl som inte jäser ut så bra och få en "fläskigare öl" , mer kropp.

Jag brukar mäska på 66-67°C i ca 90 min. För jag gillar inte när de blir för tunga/fläskiga... . Om jag vill ha en sötare öl använder jag mer karamellmalt. Vill jag har mer kropp ökar jag mäsktemperaturen. Men vill jag ha mindre kropp/ mer utjäst öl, så minskar jag mäsktemperaturen.

/Richard