Torrhumlingsexperiment

Efter att ha gått en kurs i ölbryggning i SHBF:s regi är jag inne på min första egna omgång. I koket hade jag Chinook, Cascade, Simcoe och Nelson Sauvin och nu när primärjäsningen är över funderar jag på att dela upp batchen i fyra delar om ca 4.5 L vardera (i 5 L dunkar) och torrhumla på olika sätt. Frågan är hur jag ska göra. En tanke är att köra en sort i varje bara (samma fyra som i koket) och sen efter buteljering experimentera och blanda ihop de olika varianterna i olika konstellationer för att komma fram till vilka proportioner jag ska köra om jag blandar dessa i torrhumlingen nästa gång. Vad tror ni om detta?

Om det är en bra idé, är det vettigt att köra 25 g av de olika humlesorterna i sina respektive 4.5 L delbatcher eller är de olika potenta så att jag ska öka eller minska någon av dem? Är fem dagar lagom att låta dem torrhumlas innan buteljering?

Tack på förhand!

Sv: Torrhumlingsexperiment

25 gram är nog bra (främst för pale ale och ipa) för då märks det ju att du har torrhumlat så att säga. Tror att dessa 4 är ungefär lika potenta - fast jag tycker mig ha märkt att Nelson slår igenom mer än alla andra humlesorter. Minska ändå inte på Nelson därför.

Hur man ska torrhumla och hur länge finns det många åsikter om. Här har du mina:
Tiden beror nog lite på om du humlar med pellets eller kottar. Pellets rakt ner i ölet slår igenom kraftigare och snabbare, så då blir nog 5 dagar tillräckligt. Jag tror att du behöver kunna kyla ner ditt öl så att pelletsen sjunker snabbare till botten, speciellt om du ska tappa ditt öl på en bestämd dag, alltså på den femte eller sjätte dagen.

http://www.olprovningar.se/

Tack för svar. Glömde ju att säga att det var en IPA jag gör, men det kanske var uppenbart ;-)

Två av sorterna är pellets och två är kottar, men då kanske kottarna ska torrhumla längre för att få samma genomslag som pellets. Jag tänkte slänga dem rakt i utan påse. Är det fördel att kyla båda varianterna? Just nu är det ju inte så svårt att kyla ner ölen eftersom det är kallt ute.

4 sorter? Innebär det 400 g torrhumling på drygt 20 L? Med tanke på den mängden kan du nöja dig med 5 dagar, det räcker och blir över.

Humlekottar rakt ner i ölet kan sätta igen hävert vid tappning, du kanske ska stoppa kottarna i en desinficerad damstrumpa eller liknande?

Jag kan inte komma på någon speciell anledning att kyla annat än att pelletsen snabbare ska falla till botten.

http://www.olprovningar.se/

Njae, alltså jag tänkte köra en sort per dunk om 4.5 L och använda 25 g i varje dunk, alltså drygt 5.5 g/L. Med andra ord fyra dunkar som torrhumlas med var sin humlesort; Chinook, Cascade, Simcoe respektive Nelson Sauvin.

Tanken är att jag ska blanda dessa fyra på olika sätt sen (i glaset) och förhoppningsvis lura ut vilka proportioner av de olika humlesorterna jag ska blanda ihop redan under torrhumlingen vid nästa bryggeriomgång.

Är 5.5 g/L för lite vid torrhumling om man gillar välhumlade öl? Kanske gå upp till 7 g/L?

Med risk för att låta som en sur gammal (brygg-)gubbe och framförallt inte i avsikt att skjuta ned dina planer, så tror jag ändå att du gör dig en liten otjänst om du experimenterar alltför mycket i din första egna omgång. Det finns – som du säkert förstår – en mängd olika saker som kan gå rätt/fel vid bryggning. Det svåra är faktiskt att kopiera samma recept exakt rakt av varje gång och jag skall långtifrån ge sken av att jag själv är särskilt duktig på detta (därför fuskar jag inför mig själv allt som ofta och byter både specialmalt, mängd och humle varje gång jag gör ”samma” recept…).

Dina tester kommer därmed att möjligtvis ge svar på vad som passade bäst till just den satsen du bryggde, men inte särskilt mycket mer. Därtill är det nästan så att t.ex. kvalitén på humlen, alfastyrkan m.m. har större betydelse än om du kör 5 eller 7 g humle per liter.

Jag skulle istället föreslå att du testar och torrhumlar kanske ena halvan och kör den andra som normalt. Av det lär du dig dels hur mycket torrhumling påverkar smaken, dels hur bra du tyckte grundreceptet smakade, om det fanns något i tillverkningen av denna som du skulle ha gjort annorlunda m.m. Risken är annars att du står med 20l humlejuice som du lagt ned 400 spänn i humle på utan att du är riktigt nöjd med hur något smakar och utan att du då har en plan om vad som skall göras annorlunda nästa gång.