Nut Brown Ale
Hej!
Tänkte brygga mig en brown ale i paritet med Samuel Smiths Nut Brown Ale. Nu har ju humle fått in yorkshire square-jästen så den finns i kylen. Kollar man på samuel smiths hemsida så får man inte så mycket ledning.
Där anges bara kornmalt, rostat korn och rörsocker som färjäsbara ingredienser. Jag har gjort några bruna ales där jag använt chokladmalt (carafa special 1) och de har väl varit ok men de ger för mycket chokladton även i väldigt små givor.
Smaken är ju mer maltorienterad och nötig, lite knäckaktig men inte för söt.
Jag har hittat några kloner men där tycks karamell och chokladmalt stå för färgen och jag tror inte det kommer att stämma med smaken jag vill åt.
För att göra den maltigare och ffa nötigare tänker jag istället kanske gå från chokladmalten, sätta till upp till 10 % brunmalt, karamellmalt, kanske 5-10% halvmörk och sedan justera färgen mer med rostat korn som Samuel smiths faktiskt skriver på sin sida. Risken är att den blir för bränd och sträv i tonen men tänker ändå att det borde passa bättre om man vill åt nöthållet i smaken och det kommer nog inte behvöas särskilt mycket för att få färgen dit jag vill, kansk runt 35 EBC.
Har fuggles och EKG hemma som jag tror kommer att passa för humlen, den har faktiskt en viss humlearom i sig.
Någon som har synpunkter på mitt tankesätt, kommer jag landa ungefär där dit jag vill komma tror ni?
Mvh
Love