Min första öl (...eller jästslurry?)

Hej jag gjorde mitt första försök till öl den 11e november (Kunde man ju tro var ett turdatum!) efter att läst ut "How to brew".

Jag hade ingen hydrometer från början så jag tog ej ett OG värde. Däremot tog jag ett idag, 5 dygn efter dagen D och läste ett värde på 1.012 g/ml.
Batchen har saktat ner väsentligt. Hittills låter väl allt bra?

Jag vet inte om man ska göra detta men jag tog och smakade på ölet och blev lite besviken. Smakade rätt vattnigt och mycket jästsmak eventuellt lite syrlig smak. Jag började såklart nojja väldgt mycket över den här syrliga smaken eftersom jag har läst om att det kan smaka så när bakterier får tillgång till sockret.

Ölet skummade väldigt lite under fermentationens peak kanske 1 cm högt.

Ölet var bryggt på Muntons Nut brown ale kit med 1 kg socker (hoppas ni ursäktar mig, det är min första gång!)
Total volym: 23 liter
Fermentor: hinkvariant
jäst: torrjäst som medföljde kitet

Min egentligen fråga är, ska jag slänga ut det och försöka igen?

Sv: Min första öl (...eller jästslurry?)

yagel skrev:

Jag vet inte om man ska göra detta men jag tog och smakade på ölet och blev lite besviken. Smakade rätt vattnigt och mycket jästsmak eventuellt lite syrlig smak. Jag började såklart nojja väldgt mycket över den här syrliga smaken eftersom jag har läst om att det kan smaka så när bakterier får tillgång till sockret.

Viktigt att ge saker tid och inte stressa, att brygga öl kräver tålamod.
Låt den stå i minst en vecka till innan du tappar den på flaska och vänta ytterligare 2 veckor.

Ta ett smakprov innan du tappar på flaska, så att den syrliga tonen inte ökat, då kanske det är en infektion ?
Att den smakar lite syrligt "gröna äpplen" nu i början kan bero på att det inte är klart, läs mer om smaker här http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html

yagel skrev:

Min egentligen fråga är, ska jag slänga ut det och försöka igen?

Tycker jag inte.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Försöka igen, ja, men kanske köra en extraktbryggning. Men slänga ut, nej. Ge det tid precis som Martin skrev.
För tips på hur du brygger på extrakt se Svenska Hembryggareföreningens wiki. http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning

Ge det tid som sagt och skriv gärna om hur det blir.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Jag håller med föregående talare..

Ha tålamod. Jag provade att brygga en sån köpesats i somras för att se hur den smakar och står sig mot en helmaltsbrygd som jag uteslutande kör nuförtiden. Blaskighet är ett genomgående inslag även i mina tidiga "burkbryggningar".

Tänk på att de som tillverkar ölsatserna inte bara har kvalitet som riktmärke, de ska maximera utbytet av ingående komponenter för att maximera vinst. Sockret som du tillsatte t.ex... man kan önska att det kunde undvikas till förmån för naturligt socker från maltet.

Kruxet efter den första bryggningen är att man inte vet HUR det ska smaka.. de skickar ju inte med någon referens.

Fortsätt enl. instruktionerna så borde du uppnå vad de utlovar. Min erfarenhet är att ölet blir blaskigt och föga imponerande men lärdomen är suverän!

Ja, jag fortsätter väl. Kanske kan vara de där acetaldehyderna kanske. Även om jag som biotekniker inte förstår hur acetaldehyderna kommer ut i lösningen i sådana mängder? De ska ju vara intracellulära... i vilket fall..

Hoppet försvann snabbare för att jag egentligen är väldigt peppad på att göra en ny batch smile Nästa ska bli en weissbier hade jag tänkt mig!

Vår första öl trodde vi hade blivit infekterad, men efter en vecka till på flaska så smakade det mycket bättre, dock inte särskilt gott men det var iallafall drickbart! Den andra blir säkerligen bättre, lycka till och var nogran med rengöring (iofs en biotekniker vet väl allt om desinfektering wink.

www.youtube.com/fjordsbrewery

Öl mognar,.. tappade en torhumlade apa på fat och provsmakde. Den smakade extremt humligt, man bara längtade efter mer. Efter fat åkte det på flaska för att frigöra fatet. En vecka efter flasktappningen smakade jag igen,.. jag var grymt besviken och funderade på att hälla ut skiten. Vad hade gått fel??? Testade ytterligare en flaska förra helgen samt att brorsan hade ölprovning med just bla detta öl. Fick toppbetyg på provningen och jag är numer helnöjd.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer