Inlagd sill.

Att lägga in sill är lätt, och det blir betydligt godare än ABBAs sötsliskiga inläggningar.

Jag brukar använda urvattnade salta sillfiléer, man kan köpa 2 kg för runt 70:-, finns på burk också men då är det dyrare.

Till 8 filéer är det lagom att göra en "grundlag" enligt följande

1 dl 12% Ättikssprit
2 dl strösocker
3 dl vatten.
Värms till sockret smält.

Därefter kan man tillsätta olika saker för att smaksätta, här är några exempel:

1) Glasmästarsill
1 tunt skivad röd lök, lite finklippt dill, lite skivad morot, en liten bit pepparrot, 10 kryddpepparkorn 10 svartpepparkorn, 2 lagerblad.

2) Löksill:
1/2 skivad gul lök, 1/2 skivad röd lök, 3 cm tunt skivad purjolök, 10 svartpepparkorn.

3) Enbärssill:
1 tunt skivad gul lök, 15 enbär, 5 vitpepparkorn

4) Senapssill. Detta är en tvåstegsraket:
Använd grundlagen, klyfta en lök och lite kryddpepparkorn och låt sillen dra 24 timmar i denna. Lagen med löken och kryddpepparn ska kastas.
Blanda 1 dl dijonsenap, 1 dl farinsocker, 1/2 dl olja, en tesked vinäger, 3-4 msk finklippt dill och lite fint skivad purjolök. Smaka av med vitpeppar. Låt sillen dra i såsen 5-6 timmar innan servering.



Lätt som en plätt.

Sv: Inlagd sill.

Läs även Mannerströms bok om sill och strömming för receptet på hur man blodsaltar sill. Då kan man köpa fin fet färsk sill när den är som bäst och sedan använda i stället för köpesaltsill i de utmärkta recepten ovan.

Notera att processen tar 6 veckor plus urvattning, så julafton är redan passerad om man vill gå den vägen.

Think globally. Drink locally.

Sv: Inlagd sill.

Fins det nån smak/konsistenmässig vinst att först salta in filéerna innan inläggning? Eller är det bara ett konserveringssätt?

Sv: Inlagd sill.

Inlagd sill kan du inte göra på färsk sill. Filéa och salta sill själv står jag nog över, och dessutom bor jag på "strömmingssidan" av Sverige, så jag vet inte om man kan få tag i sill här. Strömming är lite ynkligare i formatet så att säga, även om det i princip är samma fisk. Och förresten, strömmingen i slättstaden Linköping är sämre än den i hamnstaden Norrköping, där man kan få tag i riktigt färsk strömming om man är på hugget.

Bästa salta sillfiléerna har jag köpt på plasthink, kommer inte ihåg märket tyvärr. Köpte 2 hinkar i somras, panerade saltsillen i rågmjöl, stekte i smör, och gjorde löksås och potatis till. Och mina egna pale ale till...

Sv: Inlagd sill.

Inget fel med salta sillfiléer i hink, det är prima vara. Men efter att ha smakat äkta holländsk Matjes blev jag sugen på att prova att salta in själv också, och det är inte så svårt rent tekniskt. Men skall det vara värt besväret behöver man som Magnus säger ha tillgång till riktigt fin, färsk sill, och det får man inte ens här i Göteborg mer än i april-juni och eventuellt i mitten av hösten.

Think globally. Drink locally.

Sv: Inlagd sill.

magnus63 skrev:

Inlagd sill kan du inte göra på färsk sill.

Du har säker rätt, men jag vill veta varför. Så min fråga återstår: Fins det nån smak/konsistenmässig vinst att först salta in filéerna innan inläggning? Eller är det bara ett konserveringssätt?

Sv: Inlagd sill.

Ingen aning, jag har aldrig gjort inlagd sill på annat än saltade sillfiléer.

Rent principiellt skulle man kunna lägga in lägga in färsk strömming/sill i en lag bestående av salt och ättika, det är ju så man gravar strömming (1 dl ättiksprit, 5 dl vatten, 1 msk salt till dryga halvkilot fisk). Man ska frysa fisken först för att ta död på nematoder och sånt. Man lägger fiskfiléerna i lagen ett dygn, flår dem, sedan lägger man den i en ganska söt senapssås.

8 Senast ändrad av megen (2011-12-08 09:24:21)

Sv: Inlagd sill.

Men nu till ämnet öl och sill.
Med risk för halshuggning måste jag ändå medge att salt sill med potatis och ev löksås gör sig väldigt bra ihop med  vanlig svensk lättöl eller folköl. Personligen så skulle jag inte vilja ha någon annan öl till. De är på något sätt själsfränder. Jag kan inte tänka mig att nån annan öl skulle passa bättre. Det som kommer närmast är väl en tysk pilsner... Men njae

Så på bryggshemat inför sommaren så står svensk lätt/folköl med. Haha. Det kanske inte blir så lätt.

Sv: Inlagd sill.

Diskuterade härom dagen med några polare vilken öl som är godast till julmaten, och vi enades efter en stund om att det man är mest sugen på till just julmaten är tysk pilsner... Julöl och vintervärmare i all ära, men de gör sig bättre uppkrupen i fåtöljen sent på kvällen dan-före-dan tillsammans med rimlexikonet.

megen skrev:

Så på bryggshemat inför sommaren så står svensk lätt/folköl med. Haha. Det kanske inte blir så lätt.

Mm, en värdig utmaning.

Think globally. Drink locally.

Sv: Inlagd sill.

megen skrev:

Så på bryggshemat inför sommaren så står svensk lätt/folköl med. Haha. Det kanske inte blir så lätt.

Blev inspirerad så jag bryggde en tysk pilsner idag. Tanken var att hamna i folk/mellanölskategorin, men idiothögt utbyte gör att det nog snarare blir en "vanlig" pilsner. Glömde kompensera för det naturligt högre utbytet vid lägre vörtstyrka. Ja ja, den går säkert ner den också.

Think globally. Drink locally.

Sv: Inlagd sill.

Jo, jag går faktiskt och funderar på att göra en rejäl omgång alkoholsvagare öl till sommaren, men ändå ett öl som har skapligt mycket smak.
Gräsklipparöl. Köpte ett par flaskor "Brandmästare Andréns Törstsläckare" i somras, den ligger runt 2.8% alkohol, men den var riktigt god.

Smakade på hemgjord milde förra hösten, den var riktigt god, det skulle sitta fint i sommarvärmen. Det går ju inte att bälga i sig 1 liter IPA när man har grävt trädgårdsland, åtminstone jag blir packad. 

Du får berätta hur det går med ölbrygget, Megen.