refraktometer
mäter dom olika om det är maltsocker eller om det är glykol?
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → refraktometer
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
mäter dom olika om det är maltsocker eller om det är glykol?
Ja det är inte samma sak de där..
Det beror på vad du menar. Den mäter ju på samma sätt, men du måste ju räkna om mellan olika skalor. Refraktometern kan ju vara graderad i brytningsindex, Brix, procent glykol eller någon annan skala.
Jaha så det skulle alltså gå att använda en som lämpad för glykol då. Man får bara se till att hitta en omräkningstabell. Alt tillverka en själv.
Hmm som utbildad bilmek är jag lite skeptiskt, dom jag har använt "finns 2 olika en för att kolla batterivätskan och en för kylarglykol"
den för kylarglykol är nästan alltid graderad i celsius och F¨...
Jag minns inte riktigt vad den för batterivatten vart graderad i "sällan jag nyttjade dom oftast sitter det ju servicefria batterier idag" men har för mig att det var någon form av densitetsskala...
Har man tur är det något som i allafall har samma kurva som ochle "säkert felstavat men lär mig aldrig stava det"
dvs som kelvin och celsius precis samma steg bara att man får lägga på X-antal grader för att gå från K-C...
"by the way skriver utbildad bilmek då jag inte arbetar inom det yrket utan har bara certifikatet och massvis med praktik så folk inte tar för givet att man arbetar på en verkstad"
Men som sagt skulle tro mer på en sådan man har till batterivatten i sådanafall, "om dom fortfarande går att få tag i som sagt används knappt i dagens läge"
se till att få en som är justerbar bara, "dvs att man kan fixa till skärpan, finns en del billiga varianter där detta inte går, hopplösa att använda i min mening har aldrig stött på en sådan där skärpan varit bra"
Hoppas jag var till hjälp.
man får väl vad man betalar för. Man måste nog kasta upp 800-1000 om man ska ha en som funkar.
Refraktometern måste förstås arbeta i rätt (lågt) intervall. Sedan kan det ju vara lite drygt att hitta bra tabellvärden och hoppa från fryspunkt->glykolkoncentration->brytningsindex->Brix->SG. Det bästa är rimligen att apparaten visar brytningsindex, för det är ju det den mäter. Sambandet mellan koncentration och bryningsindex är ju så gott som rätlinjigt, men bara nästan. Det är ju inte lätt att veta hur tillverkaren har konstruerat skalan.
Har du en bra våg kan du tillverka sockerlösningar att kalibrera din refraktometer med. Det är egentligen den enda rätta vägen, vilken skala den än visar.

397,29:-
472,72:- inkl. frakt.
http://www.homebrewstuff.com/brewing-eq … w-atc.html
Finns så klart billigare också, men denna vet jag fungerar.
Jag beställde en med brix och sq skala från kina på ebay 250:- ink frakt, den har funkat alldeles ypperligt.
Kör med en sådan som bilden ovan. Som ja köpte för 206kr med frakt fungerar super.
Hej!
Kan Magnus Fransson tänka sig att komma med mera info betr inköpsställe eller metod?
Mvh Raasken
Hej!
Kan Magnus Fransson tänka sig att komma med mera info betr inköpsställe eller metod?
Mvh Raasken
http://stores.ebay.com/easylifeproduct
Jag köpte min för några dagar sedan från ebay, kostade 174SEK inkl frakt och nu hoppas jag att inte tullen tar ut en kostnad på 17% (hong kong ej med i EU) +tullavgift.
Gör en sökning på "refractometer beer".
Köpte min på ebay av gainexpress, sök på "refractometer 18%". Eventuellt vill man ha en så går högre 20 eller 32 brix men då tappar man lite noggrannhet.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → refraktometer