Mottrycksfyllare
Är det någon som har en bra bild/ritning på hur man gör en mottrycksfyllare för att fylla från corneliusfat till flask?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Mottrycksfyllare
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är det någon som har en bra bild/ritning på hur man gör en mottrycksfyllare för att fylla från corneliusfat till flask?
Inte ritning men bilder samt beskrivning och inte heller en mottryckspåfyllare från scratch utan en moddning av en inköpt. Detta har jag publicerat på ett annat forum härförleden.
Jag slaktade delvis ett borrmaskinsstativ för handborrmaskiner av billigaste slag. Jag tog bort mekanismen med hävararm och fjäder och ersatte "pelaren" med en längre stång (en klädstång för garderober i metall som hade samma diameter). Hela härligheten skruvades fast i en träskiva men stativfoten satte jag uppochner på undersidan (!) av träskivan varvid den nya "pelaren" nu fick gå genom ett hål i skivan för att fästas i det avsedda hålet i foten. Avsikten med detta var att kunna ställa en "spillbricka" på skivan.
Den del som hävarmen suttit i hade kvar det fäste där man brukar sätta fast "halsen" på borrmaskinen. Där satte jag med hjälp av en förminskning fast mottryckspåfyllaren.
Jag satte ett stopp på pelaren så inte påfyllaren skulle kunna åka för långt ner och komma i kontakt med underredet i "viloläge".
Nu kan man dra påfyllaren upp och ner på pelaren. Man lyfter upp påfyllaren med ena handen, ställer en tom flaska underoch släpper ner den så röret går ner i flaskan.
På pelaren, ovanpå hållaren med påfyllare, har jag trätt två tyngder från en skivstång. På så sätt trycks påfyllaren fast på flaskan med tillräcklig kraft utan handkraft.
Påfyllaren har endast en kran med tre lägen. Pekande åt ena sidan släpps CO2 på (med samma tryck som i fatet - med slang från påfyllaren via en t-nippel till fat och regulator). Pekande rakt fram är kranen stängd. Pekande åt andra sidan släpps ölet på. Påfyllaren har alltså två anslutningsnipplar - en för CO2 och en för vätska (huvudsakligen öl)
Ett rör går från kranen till botten av flaskan. Utanpå detta rör finns ett grövre rör med ett litet mellanrum mellan rören. Detta rör är så kort att det slutar ovanför väskeytan när flaskan är full. På detta rör sitter gummiproppen som tätar mot flasköppningen. Detta rör har sedan kontakt med "det fria" via en liten rörstump i 90-graders vinkel med en liten "pys"-ventil med vilken man lättar på trycket när man trycker på den.
Arbetsgången är sålunda:
Trycket i fatet är inte sänkt men kylt så långt det går. Regulatorn är på. Flaskorna är kylda och lite fuktiga inuti. Kapsyler och kapsylpåsättare finns tillgängliga vid sidan om.
Jag skjuter upp påfyllaren med ena handen, sätter under en flaska och sänker den igen. Nu har jag båda händerna fria. Kranen är helt stängd.
Jag vrider kranen åt ena sidan - CO2 släpps på och trycket i flaskan är samma som i fatet. Jag "duttar lite" några gånger på ovannämnda pysventil så luften blåses bort och ersätts med CO2. Ingen vätska kan ännu inte rinna till (stängt).
Jag vrider sedan kranen helt åt andra hållet så att vätskan kan släppas på och CO2 stängs. Någon vätska strömmar dock ännu inte över ännu eftersom trycket i flaskan och fatet är detsamma.
Men genom att sedan "dutta" försiktigt på pysventilen så sänkts nu trycket lite i flaskan i förhållande till fatet så vätskan kan strömma till. När pysventilen släpps och stängs jämnar trycket mellan flaska och fat till sig igen så flödet stannar. På så sätt kan man dutta i lagom takt för att undvika skumning tills flaskan är fylld. När detta är gjort stängs kranen helt. Man släpper ut övertrycket i flaskan genom att trycka på pysventilen.
Sen är det bara att skjuta upp fyllaren, kapsylera och ta i tu med nästa flaska.
Ursprungligen var dock denna motryckspåfyllare konstruerad på ett annorlunda sätt. Istället för pysventilen satt en backventil och därefter en direkt förbindelse till fat och regulator. Ölet skulle strömma med hävertverkan från fat till flaska och gasen i flaskan trängas undan till faten. Trycket skulle alltså vara detsamma i fat och flaska hela tiden under fyllningen. Backventilen skulle hindra att fatet töms på CO2 vid det omedelbara tryckfallet när den fyllda flaskan tas bort. Denna konstruktion skulle i och för sig ge ännu mindre skumning men jag gillade inte idén med att luften i flaskan hamnade i fatet när man bara tappade upp några flaskor och resten skulle sparas i fatet.
Shit sicken seriös och genomarbetat lösning! Önskar jag hade skills för att sätta ihop något liknande!
vad har du för pyskran och var har du köpt kopplingarna?
De två grå kopplingarna på bilderna är John Guest-kopplingar som finns hos Humlegården. Den övre som pekar uppåt med en "sytråds"-slang (också Humlegården) i sig har art.nr. 8778 och den nedre som pekar åt sidan har 8779. I denna sitter via en liten slangbit den lilla pysventilen i mässing. Ventilen har jag plockat bort från en lufttrycksmätare från Biltema, art.nr. 15-1922.
De blanka kopplingarna i metall i vilka sitter blå slangar (för koldioxiden) har jag köpt från ett företag i Linköping som heter Dunlop-Hiflex. De säljer främst komponenter för pneumatik och hydraulik. De blå slangarna kommer också därifrån. Dessa kopplingar fungerar på samma sätt som John Guest-kopplingarna för "hårda" slangar. Kopplingarna är för slangar med metriska mått, i det här fallet 6, 8 och 10mm ytterdiameter. De gråa John Guest-kopplingarna är för tum-mått men Humlegården anger måtten i millimeter.
I regulatorn och på slangen som ansluter där sitter dock John Guest-kopplingar för metriska mått men de är svarta. Dessa finns inte på Humlegården.
Motryckspåfyllaren jag använt köpte jag en gång från USA (CounterFill hette den ) men precis samma som det ser ut finns nu här:
http://server3.gs-shop.de/200/cgi-bin/s … ;PKEY=6CDA
under rubriken "Bier umfüllen mit gegendruck" och finns som olika kit ("Gegendruck Flaschenabfüller NEU für...") med slangar och kopplingarna till corneliusfaten - antingen kul- eller bajonett. Det finns även varianter för att fylla 5-liters partyfat mm.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Mottrycksfyllare