3st nybörjarfrågor

Hejsan!

Detta är min första tråd här på forumet. Jag har bestämt mig för att göra ett försök att brygga öl via BIAB-metoden men jag har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med smile

1.Ska jag "krama" ur all vätska ur BIAB-påsen efter mäskningen är klar?

2.Själva jäsningen ska vara på 20°C om jag ställer mitt jäsningshink i ett 20° rum håller det då 20 i hinken? eller skapar jästen någon värme själv? ( detta kanske är en rätt dum fråga )

3.Hur mycket vatten bör jag har till detta recept? Och hur länge bör det ta att jäsa klar?

5kg pale ale malt (Weyermann®)
1kg Carapils® (ljus karamellmalt) (Weyermann®)

Mäskning i 90min

kokning i 60 min

Chinook
30g i 60min
10g i 30min
10g i 5min

Jäst: US-05

___________________________________________________________________________________________________________

Om jag helt ute och cycklar med receptet så kom gärna med kritik smile

Mvh//ICKS

Sv: 3st nybörjarfrågor

Svar på dina frågor:

1. Ja - direkt efter utmäskningen (10-15min runt 76C) tar du upp påsen och kramar ur allt vad du kan. Jag lägger ett ugnsgaller på kitteln och lägger påsen på och trycker ur all vätska jag kan. Tänk på att det är varmt smile
2. Man bör räkna med att jäsningsprocessen alstrar lite värme så +2 grader kanske?
3. Jäsningen brukar ta ca 2 veckor men det bästa är att använda sig utav en hydrometer för att se att jästen har slutat jäsa.
Fråga: Hur stor kittel har du?

Det är bra att göra recepten så enkla som möjligt i början för att lära sig hur olika förändringar på receptet påverkar ditt slutresultat. Jag tycker ditt recept ser enkelt och bra ut.

peace

binx skrev:

Svar på dina frågor:

1. Ja - direkt efter utmäskningen (10-15min runt 76C) tar du upp påsen och kramar ur allt vad du kan. Jag lägger ett ugnsgaller på kitteln och lägger påsen på och trycker ur all vätska jag kan. Tänk på att det är varmt smile
2. Man bör räkna med att jäsningsprocessen alstrar lite värme så +2 grader kanske?
3. Jäsningen brukar ta ca 2 veckor men det bästa är att använda sig utav en hydrometer för att se att jästen har slutat jäsa.
Fråga: Hur stor kittel har du?

Det är bra att göra recepten så enkla som möjligt i början för att lära sig hur olika förändringar på receptet påverkar ditt slutresultat. Jag tycker ditt recept ser enkelt och bra ut.

peace

Tack för så snabbt svar!

Jag har en 30L kittel

Mvh//ICKS

Hur mycket vatten till hur mycket malt är ju det som avgör styrkan på ölen. Tänk på att du förlorar vätska vid kok ( något vi glömde två gånger!) fast det visste du säkert redan tongue Ett litet tips är att du laddar ner testversionen av beersmith. Där kan du uppskatta ungefär vad det blir för mängd alkohol och mycket mer.

Har bara bryggt två omgångar öl så är inte direkt någon expert, men det är förbaskat kul. Får önska lycka till med bryggningen!

www.youtube.com/fjordsbrewery

5 Senast ändrad av ICKS (2011-11-09 13:55:30)

Då blir det att ladda ner Beersmith så fort man kommer hem från jobbet!! smile

Tack!

Mvh//ICKS

ICKS skrev:

5kg pale ale malt (Weyermann®)
1kg Carapils® (ljus karamellmalt) (Weyermann®)

Glöm bara inte att se till att det är färdigkrossad malt du beställer (om du inte har egen maltkross förstås).
Angående temperaturreglering. Om det är så att du inte kommer under 20 grader i rummet, kan man ställa jäshinken i en balja med lite vatten och sedan vira en handduk runt hinken som får suga upp vattnet. Avdunstningen sänker temperaturen minst 1-2 grader. Temperaturregleringen är viktigast de första 3-4 dagarna sedan kan den stå några grader varmare utan problem med smaken. Då har jäsningen även avtagit såpass att den inte "värmer sig själv", utan antar omgivningens temperatur.

/Calle

Jag har beställt hel malt men jag har en maltkross smile
Funderar på att köpa mig ett billigt begagnat kylskåp och ställa in den på 18 grader.

Mvh//ICKS

ICKS skrev:

3.Hur mycket vatten bör jag har till detta recept?

Kollade på det lite snabbt.. Om du fyller din 30l gryta till kanten vid mäskningen (vilket kanske kan bli lite jobbigt) så borde din OG landa på runt 1,080, och då får du tillslut ett öl på ca 8-8,5%. Kanske får du lite sämre utbyte eftersom det e första gången och det jag har räknat på knske inte stämmer riktigt med din utrustning. Men jag antar att det inte va riktigt så högt du siktade.

3,5kg Pale ale och 0,5kg Carapils och 25l vatten borde bli bättre. Då borde du få OG ca 1,055 och landa på 5,5-6%.

Regga dig på http://www.BIABrewer.info och ladda ner deras excel-fil för uträkning av BIAB-recept, den är kanon! Finns också mycket annat bra att läsa där.

kanon!! mellan 5-6% är ungefär vad jag vill uppnå smile

tack för hjälpen!

Mvh//ICKS