Hjälp Jäsningen verkar slutat.

Jag bryggde öl i lördags och jäsningen kom igång på söndag eftermiddag men verkar nu lagt av efter endast tre dagar (Slutat bubbla i jäsröret).
Jag har jäskärlet i ett mörkt rum med 20 c temperatur. Har använt Safale US-05 torrjäst.
När jag kollar i kärlet så har det kondenserat på locket och det är en stark frän lukt av jäst, samt ett rejält lager vitt skum.
Tror ni det har slutat jäsa och i sådant fall går det att få igång det igen?

På flaska: Smedsbacken Indian Pale Ale

Sv: Hjälp Jäsningen verkar slutat.

Hej

Vad hade vörten för styrka och hur många liter var det? Det är fullt möjligt med utjäsning på tre dagar. Jag gjorde en harvest ale på OG 1,044 som jäste ut till 1,010 på två dagar.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Problemet är att jag inte hann ta något OG då min son bröt av hydrometern medans jag stod och bryggde. Det var planerat till 1,050 i OG men är osäker på om så blev fallet.

17 l

Aj aj aj,.. blanda inte barn i vört smile

Har du ingen hudrometer så får du provsmaka ölen eller chansa och tillsätta mer jäst. Det kan även hjälpa att vagga jäshinken lätt för att aktivera jästen en aning.

Jag (och brorsan)bryggde själv 5 batcher i lördags, jag är inte hemma nu, men jag skulle tro att jäsaktiviteten börjar avta markant vid det här laget.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Jag provade vagga hinken för en 20 min sen och de började precis bubbla igen, så det verkar gå bra ändå.

3 dagar är inte helt ovanligt i 20 grader. Antar att det är rumstemperaturen som var 20? Då har du haft lite varmare i mitten av vörten dessutom, pga jäsningen. Jag har bryggt flera riktigt goda ales som jäste ut så snabbt. Om du inte har tänkt att tappa om till sekundär så låt den bara stå en vecka till, så kommer det bli kanon! Då hinner du ju köpa en ny hydrometer så länge! :-)

Tack för hjälpen. Den får stå till mitten på nästa vecka så tappar jag på flaska då. Och ny hydrometer ska inhandlas imorgon.

3 dagar är inte onormalt för US05, det jäser förmodligen litegrand fortfarande men det mesta förjäsbara sockret är redan förbrukat. Ta't lungt, och låt jästen städa upp några dagar till, tappa om, vänta en vecka och tappa upp.

Jupp, om det var inom marginalerna normalstark vört (och det måste det nog ha varit) behöver du med säkerhet inte sätta till mer jäst. Låt den stå.
En annan sak. Us05 flockar rätt dåligt vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet. Det är en god anledning till att tappa om ölet efter ytterligare någon vecka och ställa det kallt, gärna 0 grader i ett par dagar innan du flaskar om du vill ha ölet klart och undvika stor bottensats i flaskorna.