Sv: Officiella Julölstråden 2011

Ska bli riktigt intressant, har aldrig hört om nån som bryggt ett av mina recept innan! Du måste dela med dig av resultatet här sedan, jag är riktigt nyfiken! Sjukt kul! Jag var ju rätt nöjd med ölen men inte fullt nöjd, men den var väldigt bra till mat och många som provade den som inte är särskilt inne på öl tyckte den var riktigt god till julbordet. Ska faktiskt brygga den med lite små tweaks väldigt snart. Kommer hålla maltkompositionen den samma men byta jäst till Lond Ale III samt att humle blir simcoe istället, mest för att jag har den hemma. Sedan ska jag nog slänga i den lilla lilla skörd av humle jag fick från min mor och mormor i år vid 15min. Kanske kommer jag flytta kryddorna till 10 eller 15min istället för att få lite mer smak ifrån dem, men vill inte att man ska "känna" smaken av kryddor egentligen. "If you can taste it, you're overdoing it." Kommer skippa ekspånen i år med, det är inte riktigt min kopp av te tror jag. I alla fall inte de medium rostade amerikanska som är dom enda jag testat.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

Ska bli riktigt intressant, har aldrig hört om nån som bryggt ett av mina recept innan! Du måste dela med dig av resultatet här sedan, jag är riktigt nyfiken! Sjukt kul! Jag var ju rätt nöjd med ölen men inte fullt nöjd, men den var väldigt bra till mat och många som provade den som inte är särskilt inne på öl tyckte den var riktigt god till julbordet. Ska faktiskt brygga den med lite små tweaks väldigt snart. Kommer hålla maltkompositionen den samma men byta jäst till Lond Ale III samt att humle blir simcoe istället, mest för att jag har den hemma. Sedan ska jag nog slänga i den lilla lilla skörd av humle jag fick från min mor och mormor i år vid 15min. Kanske kommer jag flytta kryddorna till 10 eller 15min istället för att få lite mer smak ifrån dem, men vill inte att man ska "känna" smaken av kryddor egentligen. "If you can taste it, you're overdoing it." Kommer skippa ekspånen i år med, det är inte riktigt min kopp av te tror jag. I alla fall inte de medium rostade amerikanska som är dom enda jag testat.

Jag återkommer med rapport efter provsmakning.

Hej!

Jag har endast bryggt öl några gånger tidigare nu hade jag tänkt prova att göra en brown ale med lite julinfluenser.
När jag aldrig gjort ett eget recept tidigare är jag tacksam om någon kommer med åsikter på detta recept:

Christmas Ale (American Brown Ale)

Original Gravity (OG): 1.051  (°P): 12.6
Final Gravity (FG):    1.013  (°P): 3.3
Alcohol (ABV):         5.01 %
Colour (SRM):          18.7   (EBC): 36.8
Bitterness (IBU):      31.6   (Average)

77% Pilsner
15% Pale Ale Malt
5% Chocolate
3% Caramalt

0.8 g/L Northern Brewer (9.6% Alpha) @ 60 Minutes (First Wort)
3.5 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
0.3 g/L East Kent Golding (4.7% Alpha) @ 5 Minutes (Aroma)

5 st kryddnejlikor 5 Minutes (Boil)
1 st Cinnamon Stick @ 2 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 67°C for 70 Minutes. Boil for 90 Minutes

Fermented at 20°C with Safale US-05

Recipe Generated with BrewMate

Jag hade tänkt jäsa det en vecka följt av 1 v sekundärjäsning och 2 v på flaska innan det kan konsumeras,

Är detta genomförbart?

På flaska: Smedsbacken Indian Pale Ale

79 Senast ändrad av binx (2011-11-07 16:41:39)

Tog vara på köttet utav pumpan som mina barn hade till halloween och gjorde en julinspirerad julöl.

60 % Pale Malt
25 % Pumpa
15 % Caramunich I

28,00 g Hallertauer H        60 min
0,25 tsk Irish Moss           15 min
50g Lönnsirap                  10 min
50g Muscovado socker      10 min
1 tsk Kanel                        5 min
0,5 tsk Kryddpeppar           5 min
0,5 tsk Ingefära                 5 min
0,25 tsk Kryddnejlika          5 min
0,25 tsk Muskot                  5 min
28,00 g Tettnang                5 min
1 paket Nottingham

0G 1,046

Ungsbakade pumpköttet i 170C i ca 1 timme.

Ett litet varningens ord, se upp med att blanda i en massa kryddor.
Satte en "julöl" för 5 veckor sedan. Testade en i helgen och tvi vale!!!!
Inte mycket till ölsmak där inte!
Blir till att sätta en mörk ale istället till jul....

Tappade precis upp min julporter på flaskor o fat
Jäste ut bra från 67 till 13.
Har ändrat mitt jäsningsschema de senaste bryggderna, från en vecka på primär till två veckor.
Omtappning till sekundär ytterligare en vecka.
Även justerat mäskschemat för mina överjästa öl till 63-65ºC i 45 minuter och 68-70ºC i ytterligare 45 minuter.
Resultatet har blivit bättre utbyte av malten, mer utjästa öl med drygt 80% förjäsningsgrad och väldigt blankt öl direkt.
Kan rekommenderas om man har problem med utbyte eller jäsning eller grumliga öl.

Lite info angående julportern:
Färg:  Mycket mörkt rödbrun inte svart, blank
Doft: lite rökig med lättrostade toner, en aning röda äpplen med en touch av citrus.
Smak:  Söt värmande alkohol, rostade toner av kaffe och mörk torr choklad.
Lite färsk/rå ännu, med tydlig beska som balanserar sötman.

Tror att ölet blir utmärkt till 1:a advent.

Kan bara hålla med angående kryddor. Hellre sikta lågt än för högt om man säger så. Vi bryggde en öl förra julen med bla kryddnejlika. Vi tog 2 st till 13 liter och den smakade väldigt mycket kryddnejlika. Känns som om man skall speciellt passa sig för kryddnejlika, ingefära och kardemumma.

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

binx skrev:

Tog vara på köttet utav pumpan som mina barn hade till halloween och gjorde en julinspirerad julöl.
Ungsbakade pumpköttet i 170C i ca 1 timme.

Ok, vad ger ugnsbakningen för effekt? Smakbidrag? Mäskade du med pumpaköttet eller tillsätter du senare? etc.. Berätta mer smile

Weinkeller skrev:

Ok, vad ger ugnsbakningen för effekt? Smakbidrag? Mäskade du med pumpaköttet eller tillsätter du senare? etc.. Berätta mer smile

Hittade detta angående pumpa från ett amerikanskt forum:

"Bake the pumpkin for 45-60 minutes uncovered at 350F. This is to help develop some of the caramel flavors, cool and add it to the mash."

Sitter här i skrivande stund och prövar min julöl. Precis som Kenneth sa så kom rökigheten fram mer efter en tids lagring, den är dock fortfarande ganska lätt.

Några har frågat vad jag tänkte på då jag bryggde en rökig julöl. Jag tänkte mig att rökigheten skulle göra sig bra till skinkan och andra charkuterier på julbordet, dessutom är ju Schlenkerla riktigt god till sill, vilket iofs inte var riktigt så rökigt jag varken siktade eller hamnade på.

Det mest intressanta med min öl måsste jag ändå säga är enbären. Direkt efter koket kunde jag känna den typiska enbärssmaken, men ju längre tiden har gått ju mer syrligt (ganska likt EKG) smakar det och den där kådalika bitterheten och smaken har försvunnit. Skulle jag brygga med enbär igen skulle jag göra det i en stout och inte som i det här fallet en öl som mest påminner mig om en strong brown mild.

Är det någon som har erfarenhet av att brygga med enbär? Jag kan tänka mig att Magnum vore en god humle att använda ihop med enbären eftersom Magnum har en kådaliknande smak som skulle gottgöra för de ursprungliga smaker som försvinner vid jäsning och lagring. Finns det fler humlesorter med liknande smak?

En annan erfarenhet jag blev rikare var att jag aldrig mer skall tillsätta honung vid koket. Smaken försvann fullständigt. hmm

Recipe: Herr Andersson Jul Ale
Brewer: Magnus
Asst Brewer:
Style: American Brown Ale
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 15,83 l
Post Boil Volume: 14,56 l
Batch Size (fermenter): 14,00 l   
Bottling Volume: 14,00 l
Estimated OG: 1,059 SG
Estimated Color: 42,3 EBC
Estimated IBU: 36,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 72,0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
1,40 kg               Viking Pale Ale (4,6 EBC)                Grain         1        37,7 %       
1,33 kg               Viking Pilsner Malt (3,7 EBC)            Grain         2        35,8 %       
0,23 kg               Viking Caraplus 150 (150,0 EBC)          Grain         3        6,2 %         
0,23 kg               Viking Crystal 150 (150,0 EBC)           Grain         4        6,2 %         
0,18 kg               Viking Melanoidmalt (70,0 EBC)           Grain         5        4,9 %         
0,15 kg               Aromamalt (Castle Malting) (100,0 EBC)   Grain         6        4,0 %         
0,14 kg               Biscuit malt (Castle Malting) (60,0 EBC) Grain         7        3,8 %         
0,05 kg               Chokladmalt (Castle Malting) (900,0 EBC) Grain         8        1,3 %         
20,00 g               Northern Brewer [9,50 %] - Boil 60,0 min Hop           9        30,7 IBUs     
10,00 g               Northern Brewer [9,50 %] - Boil 10,0 min Hop           12       5,6 IBUs     
10,00 g               Goldings, East Kent [5,50 %] - Boil 1,0  Hop           13       0,4 IBUs     
0,18 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        11       -             
100,00 g              Farinsocker (Boil 60,0 mins)             Spice         10       -             
1,0 pkg               Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast         14       -             

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 3,71 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Mash In           Add 9,68 l of water at 75,7 C           68,9 C        45 min       
Mash Out          Add 3,87 l of water at 94,7 C           75,6 C        10 min       

Sparge: Fly sparge with 7,10 l water at 75,6 C

Ska bryggas i helgen!
Inga kryddor dock, då mitt förra försök smakade tomtestrumpa! smile

Min gick i vasken. Gushers samt för mycket citronskalsmak. Smakade som en blandning av snedjäst knäckebröd mixat med citronvodka sad
Nåja, det finns rätt mycket annat gott i källarn.

Inspirerande tråd. Efter ett längre bryggeriuppehåll börjar jag komma igång och tänkte brygga julöl trots att tomtens dag hinner passera. Starka porters och andra julöl värmer fint i januari o februari med. Chubbs recept på s. 1 låter väldigt tilltalande. Någonting jag måste fixa dock är ett ordentligt lak o mäsk kärl. Jag har tidigare bryggt enligt batch- sparging metoden med ett väldigt primitivt kärl men nu måste ja ha en stabilare utrustning. Jag tar den frågan i en annan tråd dock.

Min gick i vasken.

Letar efter ditt recept i tråden men hittar det inte. Vilken gick i vasken och vad gick snett tror du?

http://bistron.tumblr.com/

Mitt bidarg till tråden:

Type: All Grain
Date: 2011-10-09
Batch Size: 20,00 L
Brewer: Martin Dehlin
Boil Size: 22,89 L 
Boil Time: 90 min

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
3,00 kg Viking Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 62,50 %
1,50 kg Viking Münchermalt (18,0 EBC) Grain 31,25 %
0,30 kg Viking Crystal 300 (300,0 EBC) Grain 6,25 %
10,00 gm Magnum [14,00 %] (60 min) Hops 16,3 IBU
20,00 gm Tettnang [4,50 %] (20 min) Hops 6,3 IBU
20,00 gm Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] (5 min) Hops 1,9 IBU
2,00 items Cinnamon Stick (Boil 5,0 min) Misc 
2,00 items Orange Peel, Sweet (Boil 20,0 min) Misc 
10,00 items Nejlika (Boil 5,0 min) Misc 
2 Pkgs Saflager Lager (DCL Yeast #W-34/70) Yeast-Lager 

Beer Profile

Measured Original Gravity: 1,056 SG
Measured Final Gravity: 1,013 SG
Actual Alcohol by Vol: 5,61 %
Bitterness: 24,5 IBU
Est Color: 28,3 EBC

Mash Profile

15 min Proteinrast Heat to 54,0 C over 0 min 54,0 C
90 min Socker rast 2 Heat to 68,0 C over 0 min 68,0 C
15 min Utmäskning Heat to 78,0 C over 0 min 78,0 C

Jag filtrerade till fat och provsmakade idag.

Tyvärr för torr och kryddningen känns inte av så mycket. Sötman som fattas beror antagligen på för hög utjäsning 1,013 istället för beräknade 1,016 samt att mäsktemperaturen antagligen skulle varit lite högre.

Men,.. det blev en himla fin lager i stil med en oktoberfest.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

macchiato skrev:

Min gick i vasken.

Letar efter ditt recept i tråden men hittar det inte. Vilken gick i vasken och vad gick snett tror du?

Något recept finns inte upplagt. Infektionen kan ha kommit från en tidigare batch som jag återanvänt jäst ifrån. Troligen någon sorts kontaminering från brett eller en saisonjäst. Eventuellt kan det vara en kontaminerad jäshink. Främst vaskade jag den för att undvika flaskbomber. Anledning två var att jag överdoserat citronskalet 1g/l var på tok för mycket innan flaskning. Gjorde en veteöl med saisonjäst för ett tag sedan där jag använde ca 0,5g/l direkt i koket. Den mängden var nog precis lagom för mina smaklökar.

92 Senast ändrad av macchiato (2011-12-04 19:59:15)

Nu har man smakat av julölet (Se tidigare inlägg)

Torr finish med lite estrighet. Det är ju Safale-05 så det är normalt att den jäser ut rätt bra. Beskan finns även om den lades medvetet lågt för att passa på julbordet. Sammantaget är det ändå lite för menlöst för att jag ska kunna gilla den. Främst är det en krydda som framstår som lite för markerad för min smak och jag tror det är smaken av kanel, torr kanel jag känner. Normalt är vi vana att känna kanelsmak ihop med en stor mängd sötma: Kanelbullar, glögg, pepparkakor etc, nästan aldrig ren, torr kanel. Det är inte nejlikorna jag känner. De hölls på en strikt och låg nivå med bara några stycken till nästan 20 liter. Kryddsmakerna är verkligen subtila, men jag hade skippat kanelen helt nästa gång baserat på min egen preferens.
Edit: Det kan vara ingefäran jag känner också.
Karamellkokandet har inte lämnat något avtryck på smaken vad jag känner. Maltigheten hade kunnat vara högre. Det är ingen superbra skumstabilitet på brygden som pyser lite must-aktigt. Jag kommer att tänka på Mumma när jag dricker den och är säker på att släkten kommer tycka den är fullt drickbar om 20 dagar.

http://bistron.tumblr.com/

Om inte annat kanske den kan funka som bas till Mumma till julbordet? Jag har ett par liter porter som jag inte ens brytt mig om att kolsyra just till det syftet inför julen.

Think globally. Drink locally.

Tappade min julöl på flaska idag, lite väl sent. Hoppas den hinner få kolsyra och "ligga till sig" innan julafton!

Katjing! Shit vad nöjd jag blev med min julöl eller dricka kanske man ska kalla den. Gjorde ju en brown ale på spraymalt stöpt karamellmalt, lite chokladmalt  och ekg (mildt humlad), tillsatte i sekundären enbär och enflis plus lite vanilj och lakritsrot som jag kokat i några minuter, fick stå och dra i ca tre veckor. Nja den var väl sådär när jag provsmakade den, ingen maltkaraktär alls och ingen kropp i princip. Men jag tillsatte då lite sötningsmedel (stevia) och tappade på fat. Öl smakar det inte riktigt med en otroligt god juldricka som passar oerhört bra ihop med julfika: pepparkaka, lussebullar och sånt. Jär är nästan helt säker på att den även passar väldigt bra tillsammans med julmat också. Man skulle kunna beskriva den såhär: stark svagdricka med karakrär av skog, enbären och enfliset tar mest plats av kryddorna, men det var så jag ville ha det. Vaniljen och lakritsroten märks i princip ingenting, men jag är säker på att de finns med och påverkar smakbilden på ett positivt sätt. Denna bryggd kommer jag göra igen, förfina den. Blir nog en helmalt nästa gång, men misstänker att den inte kommeer bli så lik då, men förhoppningsvis till det ännu bättre.

Palle skrev:
Chubb skrev:

Ska bli riktigt intressant, har aldrig hört om nån som bryggt ett av mina recept innan! Du måste dela med dig av resultatet här sedan, jag är riktigt nyfiken! Sjukt kul! Jag var ju rätt nöjd med ölen men inte fullt nöjd, men den var väldigt bra till mat och många som provade den som inte är särskilt inne på öl tyckte den var riktigt god till julbordet.

Jag återkommer med rapport efter provsmakning.

Då var det dags för en rapport om Midvinteralen.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/jul%F6l.JPG
Etiketten blev inte så bra. Bläckstråleskrivare.Men vadå.. min första julöl :-))
Jag satslakade för första gången och det blev inte så lyckat. Recirk många
liter men blev ändå ganska grumlig vört.
Jäste  1054 till 1011 på 3 dar. Tappade på flaska efter 2v.
3,6g socker / 50 cl.
Fick stå 22C i 2 veckor. Flyttad till garage 14C i 2 veckor.
Dags för provsmak. Väldigt mild men mkt eksmak och lite kolsyra. In i värmen
igen och omskakning för att få fart jästen igen.
Nu efter 7 v på flaska smakar riktigt bra. Eksmaken har mildrats, lite mer
kolsyra ( dock fortfarande för lite )
Jag tror ändå den blir en höjdare på julbordet.
Vad tror ni? Kan man ta lite av jästkakan när man tappar på flaska och
hur mycket i så fall?

Intressant! Vad känner du mer för smaker förutom eksmaken? Vilkan toner tycker du det finns i aromen?

https://lh4.googleusercontent.com/-YtdTxqc30og/Tu0i7MlaUtI/AAAAAAAACO4/L8UBzOKSkns/s640/IMGP1727.JPG

Nyss smakat av årets julöl efter två veckor på flaska. Rund arom med banan, mörka bär och lite rostade toner. Frisk smak med lite rostad eftersmak utan någon påtaglig beska. Ett öl som lär funka ypperligt till julbordet!

Nu har årets julöl fått en etikett med!

http://1.bp.blogspot.com/-8ls8_0AnUsA/TvDsJ41xMFI/AAAAAAAACPc/EnYN3QphQQo/s1600/jul%25C3%25B6l.jpg

Chubb skrev:

Intressant! Vad känner du mer för smaker förutom eksmaken? Vilkan toner tycker du det finns i aromen?

Hm... nu blir det överkurs för en nybörjare. Eksmaken är ju väldigt tydlig
men nån mer beskrivning kan jag nog inte ge. Får nog ha några fler bryggningar
i bagaget först.
Får bli nån flaska till julsillen sen tänkte jag låta dom vara några månader kanske.
Kanske gör ett nytt försök när jag har fått lite rutin på bryggningen.
F ö vill jag bara önska alla en riktigt God Jul.