Godisporter Shopping list

Hej bryggerister!

Vi har tänkt börja brygga porter och här är mitt utkast till en shoppinglista för en porter. Kommer inte använda all humle och definitivt inte all specialmalt, men det ska bli en imperial porter med ett og på 1070-1080 - runt 20 liter vört. Valde pilsnermalt i grunden då jag gillar Carnegie porter som jag tror använder pilsner. 

5 kg Pilsnermalt
3 kg Karamellmalt
3 kg Chocolate malt

100 g rakau kottar
100 g cascade kottar
100 g mouteka kottar

Men; nu till frågorna -

1. Vad är en bra jäst till porter? Torrjäst eller smack-pack? Har bara använt torrjäst tidigare.
2. Vad tror ni om ingredienserna? Jag vet att inte många använder amerikansk/nya zealändsk (citrusig) till porter men jag vill gärna prova.

Sv: Godisporter Shopping list

Allright, det här ser ut att kunna bli en riktigt bra porter! Till frågorna:

1. Alla londonjästerna funkar utmärkt till porter. Men om du vill göra någonting i stil med Carnegie så kan det vara en tanke att använda någonting renare. Jag har använt San Fransisco lager nyligen (finns en tråd om det som jag inte orkar leta upp just nu, använd sökfunktionen) med viss framgång. Säkerligen funkar US-05 också bra.

2. Maltmässigt har jag inget annat än applåder att erbjuda, god porter behöver absolut ingenting mer än så. 3/4 pilsner, 1/8 karamell och 1/8 chokladmalt är vad som föreskrevs för Carnegie, kanske det är en lämplig utgångspunkt? Humlemässigt tillhör jag skolan som endast bitterhumlar porter, och av de humlesorter du köpt har jag bara erfarenhet av Rakau och Cascade, och ingen av dem är en klockren kandidat för bitterhumle. Men vafan, vilken som kommer funka fint om du inte överdoserar. Sikta på 30 IBU i en enda bittergiva. God porter väntar.

Think globally. Drink locally.

Skulle simcoe vara en bättre sort för bittrandet?

4 Senast ändrad av megen (2011-11-07 00:13:50)

buskisbryggarn skrev:

Hej bryggerister!

Vi har tänkt börja brygga porter och här är mitt utkast till en shoppinglista för en porter. Kommer inte använda all humle och definitivt inte all specialmalt, men det ska bli en imperial porter med ett og på 1070-1080 - runt 20 liter vört. Valde pilsnermalt i grunden då jag gillar Carnegie porter som jag tror använder pilsner. 

5 kg Pilsnermalt
3 kg Karamellmalt
3 kg Chocolate malt

100 g rakau kottar
100 g cascade kottar
100 g mouteka kottar

Men; nu till frågorna -

1. Vad är en bra jäst till porter? Torrjäst eller smack-pack? Har bara använt torrjäst tidigare.
2. Vad tror ni om ingredienserna? Jag vet att inte många använder amerikansk/nya zealändsk (citrusig) till porter men jag vill gärna prova.

Hehe Yes jag gillar din tanke skarpt. All humle skall förbrukas direkt eller inom kort, hatar att ha påsar med humlerester kvar i frysen, man känner sig ofta tvingad att brygga upp de senare, men efter ett tag ger humlen ifrån sig gammal fryssmak tycker jag. Funkar väl ok att använda som bitterhumle, men smak och arom blir bläää!

peps skrev:

2. Maltmässigt har jag inget annat än applåder att erbjuda, god porter behöver absolut ingenting mer än så. 3/4 pilsner, 1/8 karamell och 1/8 chokladmalt

Dubbla budskap?

Jag tycker det känns tokigt att använda så lite som 45% basmalt. Jag har aldrig sett ett seriöst recept med så stor andel specialmalt. Typ 15-20% är väl max för vissa karamell/svart/cholklad mm maltsorter, Finns tabeller för sånt, bland annat i beersmith. Men sen så stämmer det ju inte riktigt med vad man själv gillar. Men jag tror du har tagit i med råge.

Psst... Megen...

Det är en shoppinglista och inte ett recept... du kanske inte skulle tagit den där sängfösaren wink
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4782

/Calle

6 Senast ändrad av megen (2011-11-07 01:04:03)

CalleT skrev:

Psst... Megen...

Det är en shoppinglista och inte ett recept... du kanske inte skulle tagit den där sängfösaren wink
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4782

/Calle

Kanske inte. Det var nog lite tydligare än hur jag uppfattade det.

Jag undrar vart själva godiset kommer in, hade förväntat mig en påse plockgodis i mäsken!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Ja var är gottat?

Porter = godis.

Haha nja.
Godis = sliskigt och sött.
Porter = gott

Tack för dina kommentarer Peps. Men - san fransisco lagerjäst till porter???? Porter ska väl ändå jäsas med alejäst?

Jag funderar också på att skicka i lite kryddor i min porter - jul väntar ju som bekant. Vad tror ni om pomerans, kardemumma och nejlika?

buskisbryggarn skrev:

san fransisco lagerjäst till porter????

Asch, gjorde ett försök med en Carnegie Porter-variant som blev trevlig.

buskisbryggarn skrev:

pomerans, kardemumma och nejlika

Mmm, försiktig med kardemumman, lite räcker långt. Nejlika är ju också lite lurigt, men är du säker på att du gillar den smaken i drycker (tänk glögg) så kör på.