Koppla ur termostat på kokplatta?

God afton, hembryggare!

Köpte idag en kokplatta på Clas ohlsson på 2000W (http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =164051687), ska använda den till lite mindre experimentsatser är det tänkt. Denna kokplatta har inbyggd termostat, vilket gör att den vid vörtkok kommer att pendla mellan kok och ingen kok - dvs. mycket irriterande och ineffektivt! Har haft detta problem tidigare med min moderna spis. Min fråga är då:

Kan jag koppla ur termostaten på något sätt så att den inte bryter och sätter igång igen hela tiden? Några tips?

Tack på förhand! //Papillon

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil

Sv: Koppla ur termostat på kokplatta?

Jo det bör inte vara några större problem att göra det. Nu vet jag iofs inte hur den plattan ser ut innuti, men du kan ju alltid koppla in dig direkt mot plattans kontakter

Bara tända ugnslampan, dvs starta fläkten i min ugn gjorde underverk mot överhettningen. Också att ta ut förvaringslådan och dra ut spisen en liten bit från väggen. Det luriga är att spisens överhettningsskydd slår till i ett steg utan att visa det på displayen.  När väl överhettningen slår till så kan man avhjälpa med grytor med kallvatten i på övriga plattor eller starta om genom rycka propparna.

Hade, OBS hade :-), förut en spis med keramikhäll. Skulle koka kräftor och kopplade förbi så jag fick stora "plattan" på fullt ös. Detta var ett bra sätt att spräcka keramikhällen, men det blev bra värme! En stund.
Antar att det inte är överhettningsskyddet som löser på din utan att effektsteg "fullt" inte riktigt är "fullt"? Så frågan är väl om din kokplatta tål fullt skaft, borde kanske stå på själva plattan om du skruvar isär?  Med jordfelsbrytare, brandsläckare och övervakning kanske man vågar testa...
Kanske inte så mycket hjälp, mer ett "var försiktig" :-)

/Thomas

Men gossar och töser, kolla länken. Det är inte en dyrbar keramikhäll med ugnslucka under, det är en enkel kokplatta. Ingen kommer gråta om den går i luften av en urkopplad termostat. Faktum är att jag har en likadan som står i källaren outnyttjad just på grund av den jäkla termostaten. Följer tråden med spänning.

Think globally. Drink locally.

6 Senast ändrad av svensson.lu (2011-11-07 06:37:15)

Jag har nått liknande hemma och det går att koppla förbi termostaten. Alla anslutningar är kopplade med flatstift men den som sitter i själva termostaten är av en annan storlek än den som ansluter till plattan. Men det är en enkel sak att byta om det skulle vara så i ditt fall. Ta och lossa på skruven under plattan så ser du ju hur allt är kopplat.

Dock så skulle jag inte våga lämna en sådan platta när väl överhettningsskyddet är borta. Det sitter där av en anledning även om det hindrar full effekt.

7 Senast ändrad av svensson.lu (2011-11-07 06:38:30)

Dubbelpost wink

Okej. Fanns lite intresse av detta problem tydligen.

Jo, jag plockade isär i kokplattan i söndags innan bryggning och förbikopplade termostaten. Till en början fungerade plattan utmärkt för att sedan helt lägga av, för gott. Kokplattan klarade uppenbarligen inte trycket. När jag sedan öppnade den var allt intakt, undersidan av plattan (inifrån schassit) var dock missfärgad, som den hade blivit bränd på något sett.

Uppenbarligen kan vi konstatera att termostaten finns där av ett syfte; att inte kokplattan ska bli överhettad! Så mitt tips till alla hembryggare - låt termostaten vara! Kan ju förstås inte säga att alla billiga kokplattor är som denna. Mvh Papillon

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil

På gamla elspisar och -plattor (gjutjärn) fanns inga termostater och överhettningsskydd så vitt jag vet. Om man glömde en på kunde den bli rödglödgad utan att stängas av. Brandskyddsmyndigheter och försäkringsbolag tycker nog inte att det var bättre förr.

papillon skrev:

Uppenbarligen kan vi konstatera att termostaten finns där av ett syfte; att inte kokplattan ska bli överhettad!

Ok, skit också. För med termostaten är den ju oanvändbar, man kan ju inte ens laga mat med den. Kanske sushi, om man har en separat riskokare...

Think globally. Drink locally.