Jag kör själv med Blichmanns 21 kw TopTier-brännare från Humle. Ett tips till alla som köper den är att kolla Blichmanns egna youtube-instruktion för hur man skall köra den med bästa effekt - http://www.youtube.com/watch?v=80DXdiSVxQI.
Ett par punkter som jag har märkt är viktiga (skall tilläggas att jag inte hunnit med mer än 6 satser med brännaren);
- Ingen gul låga! Skall vara ren blå "mjuk" låga (går att få lågan blå och svetstoppig, men det är mer ineffektivt)
- Luftintaget bör vara vänt från vinden och stå 1/2 till 1/4 öppet från början (videon ovan visar en bra grundposition).
- Även om den är anpassad för att klara av viss blåst är det betydligt bättre att sätta ett vindskydd på någon meters avstånd som tar upp det mesta av den direkta vinden.
- Full kräm på gasolflaskan men relativt liten kräm på TopTier-reglaget! Visst - 21 kw är väl angett just för det fall att du krämar på för fulla muggar, men det är nästan omöjligt vid kok då vörten formligen kastas ur kokkärlet (om kärlet nu inte är av betydligt större volym än satsen). Ett relativt lågt gasolpådrag ger mycket god verkningsgrad.
- CO-varnare vid drift inomhus/vid garagedörrsöppning m.m. - Varför? Du dör annars... CO-gas är jäkligt läskig och det räcker inte med att ha garagedörrarna öppna och hoppas på drag ut genom dem. Gasen kan lika gärna pushas in och relativt snabbt nå läskiga nivåer. Det blir även värre om lågan inte är optimalt inställd (gul låga skapar mer CO än blå eftersom förbränningen inte är optimal). Det kan låta som overkill med varnare, men 3-400 kr för ditt liv är ett relativt enkelt övervägande.