Maxvolym i 30L jäshink?

Jag sitter här med högre effektivitet än väntat och funderar på att späda ut ölen, hur mycket vågar man jäsa i en 30L jäshink? Tror inte jag har prylarna som behövs för att bygga en blowoff-tube hemma.
Burton Ale är jästen som gäller, har inte jäst med en brittisk stam tidigare, blir det mycket kröjs?

Sv: Maxvolym i 30L jäshink?

Försöker komma ihåg hur mycket det blev för mig sist. Tror inte det blev än 5 liter skum och då var den ena bryggden repitchad från den första under högsta kreusen. Den repitchade jäste ut på 4 dagar så det var bra fart i jästen. Nu var det iofs thames valley men den ska motsvara Burton Ale. Hur mycket vört får du?R

3 Senast ändrad av Spettarn (2011-11-01 18:17:00)

22-23 liter borde det bli utifrån tidigare erfarenheter. Jästen blir tyvärr underpitchad då jag inte har någon vettig utrustning för förkulturer, det borde ge mindre skum tänker jag mig?
Jag kan ju alltid tvinga fram större förluster till humle och druv för att kunna späda mer, eller köra på med outspädd vört och få en "Imperial Special Bitter" big_smile

Har varit uppe på 27-28 liter men det beror som sagt på vilken jäst man har. Jäste 18l med Wyeast Trapist High Gravity och det var ett under att skummet inte kröp ut.

Spettarn skrev:

22-23 liter borde det bli utifrån tidigare erfarenheter. Jästen blir tyvärr underpitchad då jag inte har någon vettig utrustning för förkulturer, det borde ge mindre skum tänker jag mig?
Jag kan ju alltid tvinga fram större förluster till humle och druv för att kunna späda mer, eller köra på med outspädd vört och få en "Imperial Special Bitter" big_smile

Då kommer du säkerligen klara dig. Passa på att brygga igen om ett par dagar och skörda jästen från toppen.

brandemannen skrev:
Spettarn skrev:

Då kommer du säkerligen klara dig. Passa på att brygga igen om ett par dagar och skörda jästen från toppen.

Det löste sig i slutändan, tog undan lite av vörten för att använda till förkulturer i framtiden, så jag fick 23 liter OG 1.056.
Har tid för bryggning på torsdag men är osäker på om jag hinner få hem ny malt då, skulle lördag vara för sent för att "top-croppa" som det kallas?

För att ge lite data till tråden, med 23 liter OG 1.095 och en belgisk stam (wlp510) var den upp mot locket och halvvägs genom vattenlåset som värst.

Ang. topcropping så ligger ju jästen kvar där uppe ett par dagar. Det finns lite att läsa om det på nätet eller om du har boken yeast. Första dagen kan man bara föra första skummet åt sidan eftersom det innehåller en del proteiner och annat druvmaterial men sen när skummet efter någon dag är homogent och spänstigt börjar man skopa av. Om du inte kan brygga med det direkt så kan du spara det i en väl rengjord (kokad, sanicleanad eller annat sätt ren) burk ett par dagar. Du kommer ändå ha färskare och piggare jäst än du normalt får från ett smackpack. Du kan använda MrMalty för att se hur mycket du behöver och där kan du också räkna med skördedatum tror jag. Testa, särksild med jäst som tenderar att bilda ett högt kreusen, engelska stammar lämpar sig i allmänhet väldigt bra, kanske särskilt de högflockande men det fungerar nog med andra stammar också.
Mvh
Love