Smörjmedel för gummitätningarna på corneliusfat?
Nu har man skaffat sig sin första fatölsanläggning, och det börjar bli dags att kolsyra sin öl osv.
i jakten på bra guider på nätet "finns massor på bland annat youtube"
och så klart sådant man hört från andra bryggare, men i vanlig ordning så söker bränner man igenom all info man hittar i ämnet och bildar sig en egen uppfattning.
Problemet vart bara detta att alla dessa guider tog upp hur man ska behandla sitt fat osv.
Något jag la märket till var att många amerikanska bryggare i allfall använder sig av smörjmedel på alla gummipackningar, "säkert en bra ide"
Men att hitta något av dessa specefika smörjmedel i sverige verkar vara svårare, tankarna har gått till vanligt jäkla vaselin men hade kännts bra att ha t.ex
Keglube eller dylikt...
Så vad ska man använda? hur många kör helt utan smörja?
Mina egna tankar ang smörja är att den absolut största anledningen till det är att öka livslängden på packningen.
samt se till att dom inte skadas när man spänner dit anslutningarna för öl och gas på fatet.
jag tror inte det påverkar tätheten på fatet nämnvärt "om tätningen lägger sig rätt"
Men detta är en bara en hypotes, jag är ju certifierad fordonsmekaniker i grunden och O-ringar är något man sällan smörjer för annat än att dom sitter på så vis att dom kan korva sig när man skruvar ihop det, t.ex oljefilter
Men detta är ju bilar inte öl ;)
Vad tror folket ute i bryggeridjunglen är bra?
Smörja eller inte smörja tätningarna?
Vilka smörjmedel?