1 Senast ändrad av Runo (2011-10-23 10:40:17)

Schlenkerla rauchbier recept?

Någon som har ett bra klonrecept på den här fantastiska ölen?
Jag läste att de gör sin malt själva så det funkar inte med Weyermanns rökmalt eftersom den inte är tillräckligt rökig.
Kan man ta gotländsk rökmalt istället?
Kanske 45% gotländsk rök malt 45% Weyermann och 10% Caraaroma?

Sv: Schlenkerla rauchbier recept?

Det har diskuterats en del tidigare på forumet, och det verkar vara svårt att få till den, precis som du säger röker de sin egen malt och ölen blir väldigt rökig. Gjorde en snabbsökning här på forumet, och det var några som provat att blanda in gotländsk malt, men resultaten var svårtolkade.

Annars blir det en utmärkt Spezial med 100% weyermann...

Think globally. Drink locally.

Tycker Spezialen är lite blaskig och har lite lite röksmak. Har du länkarna till trådarna där de prövat med gotländsk rökmalt?

Här är en:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2339

Think globally. Drink locally.

5 Senast ändrad av megen (2011-10-23 14:43:17)

Runo skrev:

Någon som har ett bra klonrecept på den här fantastiska ölen?
Jag läste att de gör sin malt själva så det funkar inte med Weyermanns rökmalt eftersom den inte är tillräckligt rökig.
Kan man ta gotländsk rökmalt istället?
Kanske 45% gotländsk rök malt 45% Weyermann och 10% Caraaroma?

Jag har funderat över samma sak länge men inte gjort något bryggtest.

Weyermans rökmalt är väl rökt över bokved, och jag antar att Schlenkerla röker sin malt över bokved också, fast lite hårdare. Gorländsk malt röks över björkved

Så varför inte köra weyermans rökmalt som bas och några procent gotländsk för att boosta upp rökigheten (lövträd +lövträd). sen lite karamell.
Hur som helt vill man inte exprimentera själv med att röka malt så tror jag att man bör utgå ifrån detta om man komma så nära en Schlenkerla som möjligt. Eventuellt kanske man kan beställa rökmalt direkt från Schlenkerla. Eller göra ett entusiastiskt studiebesök på deras bryggeri så kanske man har tuen att få med dig några kilo hem. Vad vet jag

Exprimentera mera!

Åsikterna verkar spreta åt alla håll i den tråden. Problemet är att gotländsk rökmalt är torkad med björkved och inte bok som den tyska. Undrar hur mycket det påverkar smaken.
Vad tror ni om den här maltfördelningen för att få röksmaken lite mer åt Schlenkerlahållet?
Rökmalt Weyermann  60%
gotländsk rökmalt      25%
Caramünch I              15%
Caraaroma                 10%

7 Senast ändrad av megen (2011-10-23 15:07:03)

Runo skrev:

Åsikterna verkar spreta åt alla håll i den tråden. Problemet är att gotländsk rökmalt är torkad med björkved och inte bok som den tyska. Undrar hur mycket det påverkar smaken.
Vad tror ni om den här maltfördelningen för att få röksmaken lite mer åt Schlenkerlahållet?
Rökmalt Weyermann  60%

Kanske. Men jag tycker att 25% gotlänsk låter mycket även det. Varför inte börja med 10%
Min spontana tanke med ditt recept är att det är för mycket karamell i det. Men vad vet jag det kanske är korrekt. Tänk på att välja en bra jäst (kanske det viktigaste) för att få fram exakt de smaker du vill ha. Enligt ettiketten så ska Schlenkerla Rauchbier vara en Märzen, så där har du ju något att utgå ifrån när du ska välja jäst. Kör inte med nån random lagertorrjäst, de brukar ofta inte vara så bra att ta fram det där lilla extra som man vill ha. Just när det gäller lageröl så har jag märkt en enorm skillnad när jag använder färsk jäst mot torr.

Fan nu blev jag taggad att testa lite jag med. Var bor du Runo? Skulle vara kul at svänga ihop några olika Raucbier och sen träffas och jämföra brygderna. Eventuellt skicka med posten.  Kul att spåna lite tillsammans med nån.

Tyvärr bor vi lite långt ifrån varandra annars hade det defintivt varit intressant. Jag bor i Kolmården.
Jag hittade ett recept på Weyermanns hemsida som verkar vara åt Schlenkerlahållet. Byta ut jästen mot riktig jäst och mera av rökmalten kanske.
http://www.weyermann.de/eng/hr.asp?go=d … ;sprache=2
1903 Weyermann® Schlotfegerla®

Description: A dark, full-bodied brew with a pleasant balance between maltiness and smokiness.
Alcohol by volume: 5.2%.

Brewed: June 3rd, 2004.

Grain Bill (50 kg; 110 lbs.):

* 3% Weyermann® Carafa® Special Type II (1.5 kg; 3.3 lbs.)
    * 3% Weyermann® Acidulated Malt (1.5 kg; 3.3 lbs.)
    * 10% Weyermann® Caramünch® Type II (5.0 kg; 11.0 lbs.)
    * 27% Weyermann® Smoked Malt (13.5 kg; 29.8 lbs.)
    * 57% Weyermann® Munich Malt Type II (28.0 kg; 61.7 lbs.)

Mash:
Mash in with 160 l (42.4 gal.) of brewing liquor at 60°C (140°F)
Rest mash for 20 minutes at 60°C (140°F)
Raise mash temperature to 64°C (147°F)
Rest for 20 minutes
Raise mash temperature to 72°C (162°F)
Rest for 30 minutes
Iodine test normal
Raise mash temperature to 78°C (172°F) for mash-out

Lautering:
1st wort run-off: 60 minutes
1st wort kettle volume: 135 l (35.7 gal.) at a gravity of 1.066 (16.5°P)
3 spargings with 50 l (13.2 gal.) each
Sparging length: 95 minutes total

Kettle:
Kettle volume at beginning of boil: 280 l (75.0 gal.)
Kettle gravity at beginning of boil: 1.048 (11.9°P)
Boil length: 60 minutes
Hops: 250 g (8.8 oz.) Hallertauer Hallertauer Tradition for bittering and aroma
Net kettle volume at end of boil: 265 l (70 gal.)
Original gravity (OG) at end of boil: 1.051 (12.7°P)

Fermentation:
Yeast: Fermentis® Saflager W-34/70 dry yeast
Pitching temperature: 10°C (50°F)
Fermentation temperature: 12°C (54°F)
Tank capped at a gravity of 1.018 (4.5°P)
Lagering/conditioning temperature in horizontal tank: 1°C (34°F)
Filtration: None

megen skrev:
Runo skrev:

Rökmalt Weyermann  60%

Kanske. Men jag tycker att 25% gotlänsk låter mycket även det. Varför inte börja med 10%

+1
Jag bryggde en öl en gång med följande maltkomposition:
56% Pale Ale Malt - 1.5kg
37% Extra Light Spray Malt - 1kg
7% Gotländsk Rökmalt - 200gm

Den smakade rätt rökigt.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sådär då bryggs den första rökölen vi får se hur reslutatet blir
Amt
3.50 kg Smoked Malt (Weyermann) (3.9 EBC)
0.50 kg Grain Caraaroma (Weyermann) (350.7 EBC)
0.30 kg Grain Carapils (Weyermann) (3.9 EBC)
0.20 kg Grain Wheat Malt, Pale (Weyermann) (3.9 EBC)
0.11 kg Grain Black Malt (Thomas Fawcett) (1300.2 EBC)

Sedan en blandning av infusion och dekoktionsmäskning

Jag har rökt mycket fisk och kött, och då ger bok en mildare och renare smak medans bok mer åt det söta och kraftigare hållet.

Sådär då var ölen tappad på fat.

Var tvungen att provsmaka, helvete den är fantastisk redan nu!! Helt klart den bästa ölen jag bryggt!

14 Senast ändrad av megen (2013-02-22 22:15:58)

Ok låter fint det. Då måste jag testa också. Var längesen jag gjorde en tysk rökis nu, men det är väl på tiden. Men det känns lite fel att ha vetemalt i en sån öl.

Vetet brukar jag ha i för skummet. Nästa bryggning ska jag öka rökmalten något dock utan att minska de andra. Jag garanterar att du kommer gilla den här om du gillar Schlenkerla. Jag ska brygga med samma recept nästa helg men byta ut rökmalten mot Viennamalt. Slår det väl ut kommer jag köpa en kyl så jag kan brygga lager året om kommer defenitivt inte brygga ale något mer om nästa blir bra. Jag vattenbehandlade även för att få Bambergvatten.

Vad körde du för mäskshema då?

17 Senast ändrad av Runo (2013-02-24 18:58:01)

Jag höjde temperaturerna genom en blandning av att slå på mer vatten och ta ur en del med en sil och koka.
50.0 C 30 min
54.0 C 20 min
66.0 C 60 min
70.0 C 40 min

Vilken effekt har har rasten på 54 grader, två proteinraster? En klassisk trestegsdekoktion brukar vara syrarast, proteinrast, försockrinsrast och utmäskning. Ursäkta 1000 frågor men jag tycker det är intressant, personligen har jag både positiv och negativ erfarenhet av dekoktion. Skulle gärna jämföra en klassisk dekoktion mot en simpel försockringsrast just på Rauchbier.

Det är så enkelt att jag en gång skulle göra en Pilsner Urquell clone och följde receptet enligt den här sidan
http://morebeer.com/brewingtechniques/l … quell.html och så missade jag temperaturerna men ölen blev fantastisk sedan dess har jag fortsatt med samma. jag batchlakar om jag inte skrivit det tidigare.

"The mash begins with cold water stirred into the grains; hot water is added to bring the temperature to 95 °F (35 °C) for an acid rest. (According to the brewery's quality control manager, Pavel Prucha, the water-to-grain ratio is 1.85 L to 1 kg.) The first decoction raises the temperature to around 127 °F (53 °C) to break down the larger proteins; the second addition raises the mash temperature to 143 °F (62 °C) for starch conversion; and the third brings the temperature to about 163 °F (73 °C) for mash-out (18)."