Sv: Den eviga plastsmaken.

Weissen med sviskon, varför inte? Är man riktigt vågad kan man försöka sig på vildjäst också, säsongen är ju perfekt att "fånga upp" den.

http://mead.forum24.se/mead-about208.html

Nu har jag gjort slut på maltförrådet och har bryggt klart för i år, jag har helt enkelt inte plats för mer öl. Hade varit lite kul att ställa ut en burk med honungslösning över natten, försöka odla vidare på det man fått in i burken, och sedan slänga i det i en vört. Belgisk roulette...
Fruktskal verkar ju en del använda till sina mjöd. Sambon har dragit igång surdegar från äppleskal (vildjäst och mjölksyrabakterier).

Både jag och Hampus från bryggradion har experimenterat en del med spontanjäsning.
För hoppningsvis kommer vi att kunna sammanställa våra resultat och köra en episod snart.

Själv kör jag samma metod som Allagash dvs. följer temperaturerna i Bryssel online, när Cantillon brygger så brygger jag.
So far, är min slutsats att det finns en poäng med större yta som ger högre cellantal vid inokulering än att exponera vört i en vanlig jäshink.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

magnus63 skrev:

"
Jo jag vet, man blir jävligt picky med det man brygger.

Det där är en fin sanning. Jag är mycket mer accepterande mot komersiellt bryggda öl än mina egna. På gott och ont.

www.brygg.se

Kommentarer från en som egentligen inte har någon vidare koll:

Kan det bero på att ni kokar i aluminiumkastruller? Hört att dessa inte är så bra smakmässigt. Vet att när jag lagat grytor osv i sådana så har det ibland blivigt ngn konstig smak av det.

Kanske kan det vara jodoforen som är boven? Prova att byta ett ett annat medel, typ starsan?

Jo, jag har funderat på detta med aluminiumgrytorna också, samt det faktum att jag stoppar en kylare av koppar i aluminiumkastrullen med vört, så man får nån slags galvaniskt element... Det brukar ta 8-10 minuter att kyla 20 liter vört till 25 grader, ungefär.

Jodoforen är jag tveksam till om det reagerar med vörten. Visserligen är jod, precis som klor, en halogen och halogener är ytterst reaktiva, men jodofor ska inte lämna några fasta rester. Jag brukar använda kokande vatten till det mesta istället för jodofor, det är mest jäshinkar och damejeanner som desinfeceras med jodofor...

Det var förresten därför jag skaffade ordentlig livsmedelsgodkänd PVC-slang till hävertar m.m; för den tål kokande vatten.

koppar och aluminium är ju en allmänt känt dålig kombo. Aluminium löst i ölen låter inte så gott. Jag skulle börja med att byta kastrull.

Jag känner igen mig sad

Det är framförallt när jag har bryggt amerkanska ales med massor med humle som jag har fått en smak som jag kan känna igen i dina beskrivningar. Lite mer moderata am. pale ale kan jag lyckas emd även om jag aldrig fått den där riktigt krulliga beskan. Jag har försökt komma åt den där krispiga humlesmaken genom att humla som attan sent i koket samt torrhumling. Men det har inte blivit bra. Det blir strävt och obehagligt beskt, lite plastigt. Var länge sen jag grejade med plastic padding, så jag minns inte hur det luktar. Alla flaskor har felet, mer eller mindre. Men det blir inte direkt värre med tiden utan det börjar uppträda efter flaskning och kolsyrejäsning. Därefter hyffsat konstant. Häromdagen smakade jag en flaska öl som jag sparat för referens, som nu stått i mer än ett år. Fulsmaken hade snarare mattats av. Istället kände jag mer av vanliga smaker som kommer med tid.

Jag har gjort flera saker, men det återstår att se om det hjälper.

En batch har jag kontrollerat tempen på i kylskåp, så den här jäst långsamt. Men massor med humle och allt annat lika.

En batch har jag justerat vattnet till att likna burtons (jag har väldigt mjukt vatten). Jag har också varit lite lugnare med humlegivorna.

En batch har jag dragit ner på humlen i. Allt annat lika.

Men jag kommer inte flaska allt det här, vilket jag egentligen borde göra om jag ska vara noga med att hitta felet. Som du ser av mina åtgärder är jag inne på att det kan vara jästen alternativt humlen (i kombination med mitt vatten) som ger felsmak. Om några veckor kan jag utvärdera.

Humlen jag ahr använt är ffa cascade och amarillo samt chinook.

Nu på kvällen tappade jag om den batchen som jag jäst lite kallt. Ingen plastgummismak ännu. Däremot är beskan (denna hade jag mycket humle i, flera hundra gram totalt, på 20 liter) inte rakt igenom behaglig. Men vi får väl se med kolsyra.

Efter att ha smakat (jag har kvar plastgummiöl) och funderat så tror jag att det är två olika fulsmaker som jag har buntat ihop lite. Dels en obehaglig överbeska, lite som att tugga på knoppande skott. Dels plastgummismak, som kan komma från fenoler eller autolys? Jag vetekatten.

Jag har råkat ut för den mystiska plast/gummismaken och och autolys i olika brygder, smaken skiljer sig ganska mycket. Autolys bildas inte på direkten utan det brukar ta ett bra tag, jag lagrade en imp stout som började smaka autolys efter ett halvår eller mer. Medans som ni säger träder den mystiska plast/gummi smaken fram ganska snabbt, ibland efter primärjäsning och ibland efter flaskning. Skumt är det. Men men nu är den borta iaf. Den försvann när jag ändrade en rad procedurer på samma gång.
Jag bytte desinekteringsmedel till star san, började hämta bryggvatten i från stan ist för brunnsvatten (hårt och mycket järnrkt) och började lätt vattenbehandla med mjölksyra, samt vara med noga med att inte tillföra syre under förflyttning till nytt kärl.

Amarillo och Cascade kan ju vara bovarna också. Ska kolla om jag får samma smak med Fuggles eller EKG.
Jag har en "single hop" ale som är svagare (OG 1047, Safale US05, står på sekundären nu) och den är inte lika kraftigt humlad. Blir det mindre plastic padding i den så kommer jag att misstänka amarillon och i synnerhet cascaden.

Tur att man kan "vädra" bort det mesta av fenolsmaken. Min sambo och min dotter kan inte uppfatta smaken alls, märkligt nog.

För min del är jag ganska säker på att jag buntat ihop några olika felsmaker, nu när jag smakat dom sida vid sida.

För mycket humle är en sak. Fortfarande kan ölen vara okej, men lite sträv i beskan.
Gummismak är en annan. Den är helt vedervärdig, fullständigt odrickbart, varierar flaska till flaska.

Det första problemet ska jag försöka lösa jag genom att humla lite försiktigare och att vattenbehandla.

Det andra har bara uppträtt en gång för mig.

Undrar om inte gummismaker kan bero på klorfenoler.
Dessa kan uppstå om man till exempel häller i klorerat vatten direkt i varm vört.
Till exempel om man späder ut vörten under kokning.

För att undvika det och temperaturfall under vörtkokningen så kan man koka upp det extra vattnet i en kastrull bredvid.
Då försvinner kloret från vattnet.

Angående aluminium så ger det inte upphov till några bismaker på ölet.
Har bryggt i aluminium i 17 år med mycket gott resultat.

Felsmaker härrör sig för det mesta till dålig jäst/jäsning, dåligt kok, eller dålig vattenkvalité eller dåliga råvaror som för gammal malt eller humle eller oxidation (slask och slabb med ölet/vörten).

Tror jag inte är orsaken. Färsk malt, koket har gjorts efter alla konstens regler, färsk humle, bra och pigg jäst. Vattenkvaliteten i detta fall är Linköpings kommunala vattenverk (svagt basiskt, mjukt), inget slaskande med vört eller öl. Det smakar inte *oxiderat* heller, det vet jag hur det smakar och det är sånt som blaskande med ölet (i viss mån vörten) resulterar i. Det är inte nån biologisk process heller, då skulle det bli värre med tiden.

Jag har känt precis samma felsmak på Motala Brygghus IPA ("Skipparpinan IPA"), och nån gång på öl från fat som jag köpt ute.

Alltså, ölet är ju fullt drickbart, det är bara att jag irriterar mig på bismaken, och jag blir inte klok på källan till den.

GÅR BORT:
Hot side aeration
Infektion (mjölksyra, ättika, vildjästinfektion)
Dåligt kok (dimetylsufidrester etc.)
Klorfenoler (använder inte hypoklorithaltiga rengöringsmedel ö.h.t.), aldrig kallt vatten i vört.
Dålig jäst

LÅG MISSTANKEGRAD:
Aluminium
Dåligt vatten
Gammal härsken malt
Gammal humle
PVC-slangar, visserligen av livsmedelskvalitet, men ändå.
UV-ljuspåverkan (fast det smakar inte på detta vis)

HÖG MISSTANKEGRAD
Bismak från stora givor Amarillo
Bismak från Cascade (har använt som smak- och aromhumle)
För ungt öl vid dricktillfället (tappat 2 veckor tidigare)

Förr hade jag pvc-slang av "food quality" för transport av het vört. Jag märkte att de med tiden blev hårda och mjölkvita (istället för genomskinliga).

Sen läste jag att de är livsmedelsgodkända upp till 60 grader eller så och att de över den tempen kan släppa ifrån sig mjukgörande medel etc. Jag misstänker att de också släpper bisfenol som används till att göra plastprodukter genomskinliga, numera förbjudet i nappflaskor.

Det kan vara något i utrustningen som spökar. Slangar, hinkar av plast.
Slangar har jag haft problem med för länge sedan tills jag gick över till siliconslang.
Dyrt men mycket bättre.

Det kan vara svårt att märka fel i stamvörten som är väldigt söt och besk.
Det kan dölja felsmaker som kommer fram när sötman och beskan sjunkit.
(ja jästen bryter ner en del av de isomeriserade alfasyrorna)

Men det kan också vara en kombination av flera saker.
Värt att prova är att gå bort från torrjästen (S-04, US-56) och kanske kolla pH på vörten också.

Mjukt vatten passar inte riktigt bra till ales framförallt om man humlar på mycket, kanske behövs en justering till lite hårdare vatten.
Mer kalcium i form av kalciumklorid, och kanske lite kalciumsulfat, och evetuellt lite magnesiumsulfat.

Jag tror inte på att Amarillo och/eller Cascade skulle ge upphov till gummi/plastic-padding.

Det skulle kunna vara någon liten elak bakterie som fått fäste.
Om gummismaken tilltar allteftersom är det en infektion, avtar den så är det inte det.

Hallihallå!

Jag har följt den här tråden lite och har en egen reflektion. Igår tappade jag en humlebomb på flaska. Nu har jag inte malt och humlekombinationen i huvudet men iaf övervägande pale ale och sedan rikligt humlad med columbus, centenniel, cascade, galaxy och lite simcoe om jag minns. rätt. Smakade superfint innan torrhumling men jag var ute efter en riktig bomb humlemässigt och tillsatte 20gr simcoe, 30 EKG och 30 galaxy som torrhumle. Har gjort samma recept tidigare men då har inte EKG och galaxy varit med i humlen utan bara amerikansk citrushumle. Igår när jag smakade så noterade jag också en ton av plastic padding. Den kände jag inte innan torrhumlingen. Något har hänt och eftersom jag inte känt det tidigare trots samma utrustning lutar det åt humlen eller humlekombinationen. Nu är den ju inte färdig, provsmakning blir först om 2-3 veckor så vi får väl se vad som kommer fram då.

Mvh
Love

43 Senast ändrad av magnus63 (2011-10-27 15:16:31)

Frågade Fredrik Ousback på Motala Brygghus om han visste vad det var. Jag kände pp-smaken i deras IPA. Han svarade att det beror på Cascade-humlen, den smakar precis så om man tar för mycket.

Drack en flaska Amber Ale igår. Felsmaken hade minskat en del. Dessvärre hade en delav beskan försvunnit också.. (fast det beror på amarillon, inte cascaden i så fall).

44 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-10-27 16:30:51)

Här behövs tydligen en Dr Sherlock House.

Slänger in ytterligare en hypotes. Maltet. Problemet fanns ju inte vid extraktbryggning (även om extrakt tillverkas av malt).

Men sammanställer man alla exempel här lutar det väl åt något med humlen. Här erinrar jag mig ett uttalande från en meriterad domare som uttryckte att mycket Nelson Sauvin kan ge ett bidrag av petroleum. Själv har erfarit kattpiss från en påse Chinook. De här mera speciellt aromatiska humlesorterna kanske kan "slå över" beroende kanske på ålder och dosering.

Jag minns också en beskrivning av en ale från en mycket meriterad domare som sade något i stil med "doften av gummi från ett par gamla gymnastikskor" (det var i beskrivningen av en vinnare).

Känsligheten för smak och lukt kan variera mycket individuellt. Jag kommer ihåg från kemin att estrar som i utspädd form doftar behagligt av olika frukter kan ha en annan obehaglig, nästan kväljande lukt i koncentrerad form.

På tal om gummi så provade jag idag en Innis&Gunn lagrad på romfat.
Den luktade en hel del gummi (och lite rök) precis när jag hällde upp den på fat.
Efter några minuter så var det borta.
Lättflyktiga ämnen (ofta jäsbiprodukter) känns i rätt många öl om man är snabb attt lukta på dem vids upphällning.

Alla humlesorter med kraftig arom och doft kan ge associationer åt alla möjliga håll.
Själv tycker jag att EKG i stora mängder luktar Lux-tvål.
Troligen beroende på att rosen-vatten och EKG ger samma associationer hos mig.
Det kan mycket väl vara så att Amarillo och/eller Cascade kan associeras till gummi/plastic-padding hos en del, men inte hos andra.

Torrhumling tycker jag alltid ger ganska fräna toner när ölet är färskt för att efter några veckor ge en mer harmonisk trevlig herbal doft.

Till sist så kan det också vara som någon skrivit i ett tidigare inlägg att man är väldigt kritisk till sina egna öl och verkligen letar efter felsmaker/feldofter.
Hjärnan är ett underligt organ och den kan ställa till det om den får för sig något.
Jag själv är ofta kritisk till mina egna öl tycker att den ofta kunde ha varit lite bättre.
Jag var till och med inte särskilt nöjd med min Stonehammer Stout 2001 som jag blev årets hembryggare på!

Det är lätt att man själv hakar upp sig på något med sina öl som andra inte alls upplever.

Ska modifiera mitt recept och byta ut cascaden mot chinook eller centennial. Annars är jag rätt nöjd med AAA:n, ölet skäms inte för sig vare sig det gäller smak eller färg. "Knäckigheten" från karamellmalten bryter fint mot grapefrukttonen i amarillon. Sambon och jag delade en burk Mariestad i söndags, tittade på varandra, och konstaterade att ölet knappt smakade någonting. Man blir rätt bortskämd på hembryggt öl, hehe..

Låter som ett bra test men det kan också ha med mängd att göra. För mycket av oavsett sort ger säkert obehagliga sensationer. Cascade är ju en fin och god humle men du kanske behöver justera givan. Ang Mariestad. Den ska ju inte smaka så mycket men jag tyckeratt den liksom många andra svenska lager tangerar gränsen till osmakande.

Japp. Jämtlands Hell var däremot en lager som smakade lager, och där hade man inte snålat med humlegivorna smile

49 Senast ändrad av megen (2011-11-03 23:55:58)

Nu vet jag till hundra procent var min mystiska plastsmak kom ifrån. Definitivt jästen. Det enda som är skumt är att jag har användt många olika jäster. Men det blev bekräftat när jag förtvivlat för någon dag sen trodde att jag råkat ut för den igen. Tappade ett öl till fat för en vecka sen i all hast mitt uppe i en flytt. Slarvade och fick med lite bottensediment. När jag provsmakde det färdigkolsyrade ölet var det såklart grumligt som tusan och både stank och smakade väldigt mycket plastic padding. Kommer ihåg att jästunnan luktade väldigt mycket efter primären. Men iaf blev jag sur och trodde att jag fått ett återfall. Men när jag tömt ur bottenslafset och ölet var kristallklart smakde det som det skulle. Men samtidigt minns jag att jag haft kristallklar öl på flaska som har haft mycket av denna smak ändå. Jaja skumt är det. Bottensedimentet (antagligen jästen) var boven för mig.

Med tanke på tråden om autolys och umami så kanske det är autolys som är boven till gummi/plastic padding?
Autolys ger en obehaglig gummiliknande doft.
Kanske har ni i för mycket jäst?
Lagom är bäst wink