Sv: Min kagge...

Det senaste jag lade på kaggen var en exprerimentbrygd.

Amount Item Type % or IBU
5,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 54,64 %
2,00 kg Smoked Malt (17,7 EBC) Grain 21,86 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC) Grain 5,46 %
0,50 kg Carapale (8,0 EBC) Grain 5,46 %
0,45 kg Amber Malt (43,3 EBC) Grain 4,92 %
0,20 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 2,19 %
40,00 gm Cascade [5,50 %] (60 min) Hops 16,3 IBU
0,50 kg Honey (2,0 EBC) Sugar 5,46 %

Dessutom hade jag en påse enekvistar och en sisådar 30g enbär i den ölen. Så fick det ligga på ekfat någon månad kanske.

Först, efter någon månad, smakade det ganska syrligt. Enbär. Sen, några månader till, smakade det rökigt med en underton av vanilj. Nu, efter ungefär åtta månader, smakar det vanilj och rök och lite småkonstigt, syrligt.

Gör jag denna igen så blir det utan att lägga den på kaggen. Det syrliga och rökiga kunde vara kul tillsammans. Men vanilj på det... nja.

Nummer 2 smakar numera choklad och vanilj men har en ganska bitter efterton som kanhända kommer av att den låg lite för länge på fatet.

28 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-10-22 00:23:24)

Hur rengör ni era ekfat?

Jag skissar på en variant med en sprayboll och kokande vatten i cirk på högt tryck.
Att fylla 120-225L nästan kokande vatten i X antal fat är lite osmidigt i längden. Svavel är inte heller lockande.

Tydligen använder många campdentabletter någon som provat?

Sprayboll
http://www.tkmodular.com/Portals/0/images/static-sprayball.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det jag har gjort, på inrådan av Johan Thorslund, som byggde om min tunna är att skölja ur den med vatten. Sen har jag på eget bevåg slagit i några liter bourbon. Men jag har inte gjort rent den mellan varje öl jag har haft på fatet.

Jag har en tunna och har gjort rent den med kokande vatten. Vattnet blev te-färgat och hade en ENORMT kraftig smak av ek. För mig var detta avsikten, då jag har tunnan till suröl (vill inte ha för mycket träsmak, utan lite syre och en yta för trollen att sätta bo i). Om avsikten är att ge "eksmak" till ölet låter det som en vansinnig idé med varmt vatten, då man drar ur massvis med dyrbar smak. Är det inga infektioner i tunnan så finns ingen anledning att diska den överdrivet, utan jag tycker det låter vettigast att direkt hälla i nästa öl efter möjligen en lätt genomsköljning med kokt KALLNAT vatten. Så jag tycker Ext.Rasandes process ovan låter helt vettig.
För eller senare försvinner väl eksmaken ändå, och/eller det kommer kryp i tunnan, men mot dessa hjälper nog ingenting. Jag har dock svavel (vinsvavla + fosforsyra i vatten) i tunnan då den inte används, för att hålla mögel borta (rent oxidativa svampar är mycket känsliga mot svaveldioxiden som långsamt bildas i denna blandning).

/Calle

31 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2013-10-04 20:44:48)

Ok... ett antal bryggningar senare.

Några öl som jag haft på kaggen har blivit riktigt bra några andra inte så bra som jag hade hoppats.

De två senaste har varit; en robust porter som närmade sig imperial och en Old Ale som närmade sig Barley Wine. De båda har en karaktär som de tidigare ölen på kaggen inte har haft. Jag upplever det som när man suger på en körsbärskärna. Lite syra lite tanniner. Gott, jag dricker gärna ett glas eller två av båda ölen. Men en lite speciell smak som jag vill veta vad det står för.

Min första tanke var acetobakter för det är också det jag är mest rädd för. Men det är knappast som att dricka vinäger. Men kanske små nivåer av vinäger skapa den smaken? Tycker inte direkt det smakar som en Rodenbach dock. Det leder inte direkt heller tankarna till mjölksyra. Men med tanke på att det är alkoholstarka öl kanske det bara gett lite syra?

Andra alternativ?
Brett? Ja kanske, kan ge syrlia och fruktiga grejer? Isf har jag haft tur och fått körsbär och inte getpung må jag säga.

Tanniner från eken? Men då borde de första ölen ha haft ännu mer av den smaken?

Oxidation? Då borde det gällt även för de tidigare ölen på fatet.

Jag saknar träning på att plocka ut olika bakterier och vildjästsmaker så... Tankar på forumet?