26 Senast ändrad av kabuto (2011-10-06 09:40:48)

Sv: Vett och etikett

Jag har länge funderat på att göra en "ond saft" och fästa någon musikanordning och spela Skinny Puppy eller nåt på repeat under hela jäsperioden till buteljering för att ändra vattenkristallerna (se länken!). Eller en "god saft" och spela Toy Dolls.
http://www.our-drinking-water.com/water … -bach.html

8þ Mats

snygga kostymer de hade de där som sjöng ajaj.  gula!

för att återgå till rubriken för den här tråden. Etiketter nånting.  Kan ni inte lägga ut bilder på era hemmagjorda öletiketter???   som inspiration för oss som inte lyckats så bra än med sina egna etiketter. 
inlägg om bra bryggmusik är förstås fortfarande varmt mottagna  smile
Mina all time favoriter är Dire Straits förresten.

Bo skrev:

http://www.beerlabelizer.com/ - för att få lite uppslag till design i vart fall. Bläckstråle/laser vet jag tyvärr inte svaret på. Jag görsällan (för att inte säga aldrig) etiketter själv och de gånger jag gjort det har varit med laserskrivare.

Med risk för att slå in öppna dörrar (om någon sett Brew Masters på Discorvery Channel) men den enda legitima musiken under bryggning bör väl vara Miles Davis album "Bitches Brew"...

Fan vilken bra grej till snabba labels när man ska iväg hem till släkten och vill ge bort ett par hembryggda med snygg label så dom inte behöver oroa sig för att bli dåliga i magen av att dricka en öl från en flaska utan etikett.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

rutgersson skrev:

Ang. dataspelsmusik/chiptune får jag slå ett slag för brorsans orkester - 047.se - (som iofs gått allt längre ifrån den ganska konservativa chiptune scenen) - Nu när det snart är jul (!) så skulle jag rekommendera alla att ladda ner deras första skiva "Wheel du fira hjul med mej?" som hos mig är det enda som spelas i juletid (nåja, Phil Specors julskiva går varmt den med).

Oh, gamla goa 047! big_smile Hörde dem för första gången när de spelade på Klubb Edekvata i Lund, en källarlokal på LTH med plats för ca 40 personer där man dagtid kunde köpa billiga mackor och kaffe. Jäklar vilken upplevelse det var; bitpop så som jag inte upplevt den förrut pumpandes ur högtalarna, snorbillig öl och folk som dansar som tokiga till vinjettmusiken ur Björnes magasin. Kul att se att de fortfarande håller igång. smile

modestrick skrev:

(vitsig rubrik va?)

Idag ska jag kapsylera min första bryggning på flaska. Jag har sett att många verkar vara duktiga på att göra egna etiketter till sina hemmabrygder. Är ute efter lite råd på hur man gör det på bra sätt. Jag är ingen fena på detta med data, ritprogram och design så jag har inga jätteambitioner såhär i början att få till superfina etiketter men nånting att sätta på flaskan vore ju kul.  Är det laserfärgskrivare som gäller? vi har bara en bläckstråle men min fru sa det att nej det kommer inte bli bra för bläcket kommer nog bli rinnigt av kondensen från flaskan. det låter ju rimligt. Min svärmor har en laserskrivare men den kan bara skriva ut i svart
Annan fråga, Finns det några duktiga bryggare i skaraborg som kan hjälpa med provsmakning. Dröjer ju minst två veckor i mitt fall innan det blir fråga om provsmakning för visst är det så att 2 veckor lagring på flaska är minumum om man kolsyrar med minisockerbit i flaskan?
Vilken är den bästa bryggarmusiken att ha i bakgrunden medan man mäskar och lakar?  Jag har kört på finsk rockabilly två gånger i rad med lyckat resultat  smile

hepp!

Jag skriver ut på jobbets laserskrivare. Bläcket är vattenfast. Doppar etiketten i mjölk och låter den torka på flaskan.

Har använt Adobe Photoshop Elements för att göra etiketterna. Jag är "old school" så jag gillar klassika ovala etiketter, och "less is more", men det är ju jag det.

Jag kör också med mjölk. ekologisk laktosfri mjölk wink  Spelar det någon roll?

Vore kul med en tråd där folk lägger ut bilder på sina öletiketter.