Vad menas med kallkrascha?

Har läst nu på flera ställen om att man efter jäsning kallkraschar, men fattar inte vad det är, hittar inget på bryggarwikin heller. Någon vänlig själv som kan upplysa mig?

Sv: Vad menas med kallkrascha?

Hej

Snabb och rejäl nedkylning för att stimulera flockning och sedimentering av såväl jäst som protein.
Ställer själv gärna jäs-spannen ute i cykelskjulet eller i garaget under den kalla årstiden
Bryggden tål ofta ner emot -2°C och har man då skickat i en dos Isinglass
eller Gelatin eller motsv klarningsmedel får man ofta ett mkt blankt och stabilt öl.

Keep it Cool!
Tycker Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

3 Senast ändrad av peps (2011-10-19 21:17:25)

Efter avslutad jäsning (och eventuell sekundärjäsning) kan man ställa ölen riktigt kallt, idealt strax under 0°C, för att så mycket jäst och grummel som möjligt skall falla ur och ned till botten riktigt snabbt. Används väl mest av keggare som inte behöver förlita sig till jäst och primning för att kolsyra ölen. Det funkar riktigt bra, men man måste vara säker på att ölen är färdigkonditionerad och drickfärdig (=god) innan man stoppar den i kylen, eftersom jästen inte kommer konditionera ölen vidare i någon större utsträckning efter kraschen.

Edit: Oops, där var du före mig, Raasken. Nåja, våra inlägg kompletterar varandra ganska bra.

Think globally. Drink locally.

ahh, okej då e jag med. Antar att det är viktigast vid ljusa öler. Samt då när man ska ha det på fat, så är inte aktuellt för en annan som kolsyrejäser. Hur länge ska det stå kallt då, och när den gjort det färdigt, tappar man om den direkt medan den är kall, till dit den ska stå, eller ska den "tinas" upp först?

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-10-20 07:37:33)

Det är lika viktigt för mörka öl, bara för att man inte ser grumset lika tydligt så... wink

Om man kolsyrejäser blir det så klart ett extra steg eftersom ölet måste upp i jästemp igen för kolsyrejäsning.
Men man ska efter en normal jäsning som gått som planerat inte behöva tillsätta mer jäst efter kallkrasch.
Även om det inte är en dum ide att göra så. Man behöver inte välja samma jäst utan kan välja ex. en lagerjäst i en ale osv.

Kallkrasch med gelatin brukar behöva 1-3 dagar för att klarna.
Gelatin (ca 3-5g 20L) tar bara jäst. Har du fortfarande ett väldigt disigt öl så kan diset bestå av ex. stärkelser, proteiner, tanniner/polyfenoler, oxidation och bakterier. Vanligast är proteiner som orsakar sk. köldgrumling, dessa kan lagras bort vid låg temperatur.
Vid torrhumling får man också ett dis som är accepterat och kan ses som ett tecken på att ölet är torrhumlat och färskt.

Att se till att bryggvattnet man använder har minst 50 ppm kalcium är också ett sätt att öka sina chanser för att få ett klart öl.

Man kan även kallkrascha ölet i flaskorna efter avslutad kolsyrejäsning.
Syftet med kallkraschning är dock att man vill få bort allt grums från ölet så det inte ligger i bottnen av fat eller flaskor och ruttnar.
Att kallkrascha i flaska innebär att du ändå vill flaska ett så klart öl som möjligt.

Om du tittar på mängden sediment i kommersiell öl som är flaskjäst så har du en utgångspunkt att gå efter vad det gäller sediment i dina egna öl.
Några exempel är, Sierra Nevada, Duvel och Orval (ljusa öl lättare att se)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej!

From the top:
Det är enl min mening viktigt med kallkrachning för både ljusa och mörka öl!
Oftast får man en radikal smakförbättring ju blankare ölet sedimenterar.
(Min och flera hembryggares empiriska erfarenhet men undantag finns säkert)
Du kan ju smaka på en bottesats och meditera över i fall du vill ha den smaken i dina flaskor!

Kosyrejäsningen utgår från den jäst som alltid finns i fri suspesion
oavsett hur blankt ölet än är, det som faller till botten har ju redan lagt av.
Socker-primad flask-kolsyrejäsning föregås mkt väl av kallkrachning,
man vill ju ha så litet sediment som möjligt i flaskan vid servering, eller?

Krach-tiden avgjörs av hur snabbt det sedimenterar/ klarnar : tills det är blankt.

Självklart skall ölet tappas och hanteras så kallt som möjligt,
det ger bara smak och lagringsfördelar. (Uppräkning kommer en annan gång.)

Däremot sker själva kolsyrejäsningen efter att flaskan blivit socker-primad och kapsylerad
i det övre tempområde som rekommenderas för just den jästen.
Glöm inte en liten referensflaska av PET-typ....
När den är stehård så är glasflakorna färdigkarbonerade
och redo att på nytt kallagras till de konsumeras.

För övrigt står det mesta på : Humle.se/Ölbryggning-knappen/ Öltillverkning : en översikt/ eller/Jäsning och tappning

Mvh Raasken som läste och läste och sen bryggde och sin läste igen tex: How to Brew av John Palmer

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Hmm kallkraschade min julöl en natt ute i nollgradigt här om dagen innan jag tappade upp på flaska å primade... Dog kvarvarande jäst när jag krashade ölen? borde jag tillsatt mer jäst till primningen?... Kommer ja få nån kolsyra....?

Din jäst lever.

aha, okej. Ett steg som jag inte alls hade koll på detta. Men denna årstid bör det bli ganska lagom att ställa ut den i boden eller dylikt. Även om man inte får det optimala temperaturerna, så antar jag att det är bättre än att inte göra det alls? Annars måste man skaffa en frys/kyl och göra det i antar jag?

Jag väcker tråden till liv istället för att skapa en ny.

Tack Raasken för en bra förklaring! Jag skall precis kallkrascha för första gången.

Då det är just första gången jag gör det här så tänkte jag förklara hur jag tänkt göra och om något låter galet så hoppas jag någon rättar mig smile

Jag har precis förvärvat en gammal frys som jag planerar att koppla en temperaturstyrd av-och-på dosa till (finns på bla kjell & co) för att sedan kallkrascha 13liter IPA (beräknat till 5,6vol%).
Dosan kommer alltså stänga av strömmen när tempen blir -1grad och sätta på igen när den gått upp till +1grad.

Om 4 dagar är det dags att buteljera på 33cl glasflaskor med sockertabletter för kolsyrejäsning. Jag kommer ställa in jäskärlet i frysen i morgon eftermiddag för totalt 2,5 dygns kallkrasch. På morgonen dag tre kommer jag ta ut kärlet och ställa det i rumstemp i ca 6-9h och sedan buteljera som vanligt med sockertablett. Jag räknar då med att tempen stigit till ca 20grader vilket skall räcka för att kolsyrejäsningen skall komma igång. Kolsyrejäsning kommer sedan ske tills dess att mitt PET-provkärl är stenhårt eller däromkring. Sen blir det ny kallkrasch i ca 2-3 dygn för att sedan slutlagras i vanlig kyl.

Hur låter det?

11 Senast ändrad av J Andersson (2014-08-02 22:49:49)

Hoppar också på denna tråd.

Jag började brygga tillsammans med en polare i våras och har nu 3 brygder under bältet, varav den sista, en saison faktiskt blev riktigt hyfsad. Känns som det största problemet med de tidigare brygderna, vilket varit pale ale/IPA har varit att vi jäst i okontrollerad rumstemperatur vilket jag misstänker har gett lite för mycket estrar som döljt humlen. Har haft cirka 21 grader i lägenheten vilket väl inneburit uppemot 25 grader i hinken som värst.

För att komma tillrätta med det tänkte vi inför nästa bryggning köra på snikvarianten av jäskyl, d v s frigolitlåda med kylklampar som byts ut åtminstone två gånger per dygn under den första veckan av jäsningen. Vi brygger i min lilla etta där jag inte gärna offrar utrymme till en jäskyl, vilket gör att detta är den enda vettiga lösningen för oss.

I o m detta började jag fundera på om man även kan åstadkomma en form av kallkrasch för att förbättra klarheten lite grann. Givetvis kommer vi inte med hjälp av kylklampar komma ner runt nollan direkt... Frågan är därmed om det är någon idé att lyfta ur humlepåsarna efter torrhumlingen och försöka maxa antalet kylklampar några dygn för att få ner tempen så lågt det går, eller om det är bortkastat och bara ökar risken för infektion? Logiskt känns det ju som att partiklarna borde sjunka snabbare än vid rumstemperatur iaf, vilket bör göra viss skillnad.

Någon som har några erfarenheter av en varmare kallkrasch?

Jag svarade på "det andra forumet" men en tanke är ju att byta jästsort till en som flockulerar snabbare. Här blir såklart smaken annorlunda men det behöver inte vara fel. US05 rekommenderas till många nybryggare för den är lätt att jobba med men några blanka öl ger den inte i första taget. Det finns de som sjunker betydligt lättare och snabbare, .tex. BRY97 som ger en liknande smakprofil eller S04 (sjunker som en sten) och Nottingham som ger en lite mer engelsk smakprofil men som används av flera stora "IPA-bryggerier". Nu har jag bara nämnt torrjäster men det finns hur många jäststammar som helst med olika egenskaper. Värt att komma ihåg är att en snabbflockulerande jäst kan sluta jäsa innan jobbet är slutfört så det bör man komma ihåg. En jäst som ligger i lösning längre har en tendens att jäsa ut mer och lättare (källa Jamils yeast-bok).