1 Senast ändrad av megen (2011-10-17 09:11:00)

Träflis för en bättre utjäsning

Såg alldeles nyss på Discovery channel ett program som heter "Förklaring följer" där de kortfattat förklarar grundläggande saker i processer för tillverkning av diverse saker.
Idag handlade det bland annat om ett stort bryggeri, som måste varit Bud.

En sak som togs upp och förbryllade mig var att för att få lagerjäst som sjunker till botten under jäsning att  jäsa ut ölet maximalt använde de flis från bokträ för att binda jästen och resulterade i en bättre utjäsning. Huh?
Har aldrig hört talas om något liknande.

Så vill man göra en bud-klon så är bokflis ett måste. smile

Sv: Träflis för en bättre utjäsning

Minns att de talade om det i något avsnitt av Brew Strong. Kan det ha varit avsnittet om jäskärl?

Think globally. Drink locally.

Jo det var Bud. Det stämmer sökert att man kan få en lite högre utjäsning på det viset. Man jäser då ut så mycket att all maltsmak försvinner..... Synd eftersom dom har så väldigt hög procent majs och ris.
Jag har sett ett annat program där dom åxå var på besök hos Bud. Men där berättade bryggmästaren hur det låg till med bokflisen. Det var ju för att jästen skulle flocka bättre under sekundärjäsningen. Den sker ju under tryck och när man tappar det lagrade ölet Så stannar tydligen jästen bättre i bokflisen än om den bara hade legat på botten.

Men tyckte det lät konstigt.... man kan INTE lita på program från discovery, för dom klipper som dom vill och fakta kastas runt till rena osanningar.

Men jag ska prova det nån gång och se om man får en skillnad

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det handlar vad jag förstår om ytförstoring. När jästen får lägga sig ovanpå fliset när den sjunker, så kommer mycket mer av den sedimenterade jästen att fortsätta vara i kontakt med ölet, jämfört med om allt låg som klump på botten av tanken. Intressant nog bidrar det även också lite till att ölet klarnar fortare (hyfsat i alla fall, det skall ändå centrifugeras och filtreras i detta fall), då det tar kortare tid för jästen att falla ner och fastna på närmsta flis-bit istället för hela vägen ner. Rensmakande, kalorisnålare och råvarusnålare öl på kortare tid. Perfekt för ölstilen och marknaden ifråga. Annars skulle de nog inte fortsätta göra sig besväret.

/Calle

Att ölet jäser ut bättre och klarnar bättre är väl inget fel. Man kan undra varför inte fler använder sig av metoden. Patent?

Metoden har tydligen varit vanligare i bryggerier förr (och är nog inte patenterad) men är precis så omständig och bökig som man kan tänka sig (samma flis lär tvättas desinficeras och återanvänds flera ggr) och de flesta tycker inte det är värt besväret. Jag har hört att Bud fortsätter använda den för att de inte vill byta ut sin hus-jäst mot en ny som skulle jäsa ut och klarna lika bra utan flis, för att de är mycket noga med att värna smakprofilen på sitt öl. Med så försiktig maltsmak och humling som dessa ölsorter har, så spelar det säkert roll.

/Calle

7 Senast ändrad av Bälgaren (2011-10-20 01:17:25)

Jag har också hört detta om Bud.
Varför just bok kan man fråga sig. Bidrar den till smaken eller är det nån annan egenskap man vill ha, till exempel motståndighet mot röta?
Vissa blaskiga ölsorter smakar ju som trävatten, jag tänker då närmast på Miller Genuine Draft, men det är nog en egenskap av jästen och den låga FG tror jag.

Edit: Wikipedia har en artikel om Budweiser där det sägs att de först kokar bokfliset i bikarbonat just för att få bort smaken. Det sägs också att det är den ökade ytan för jästen att sitta på som gjör att jästen kan bättre ta bort bismaker i ölet. Det nämns dock inte varför just bok används.

Björn

Några av mina bryggprojekt: http://jansson.us/brewing.html

Bälgaren skrev:

Det nämns dock inte varför just bok används.

Skulle gissa att det är av samma orsak som att man använder bok till många husgeråd i trä (slevar m.m.). Det håller ihop bra vid långvarig kontakt med vatten, tål att kokas, och ger ifrån sig mycket lite smak (till skillnad från ek).

/Calle