Julöl!!!
Hej, kära medbryggare!
I veckan fick jag hem en fin leverans av ingredienser till mitt julöl. Jag köpte även Beersmith 2 men när jag knappade in vad jag ville göra blev jag lite fundersam.
Min basmalt är münchnermalt och till den vill jag ha 7,5% karamellmalt och 5% chokladmalt. Det knepiga var att för att komma upp till starköl behövdes det väldigt lite malt, bara drygt 2,5kg till 10 liter. När jag bryggt tidigare (med pale ale-malt som bas) har jag haft 3,5-4kg malt, så jag undrar om münchnermalten är väldigt potent eller om det är något som är galet.
Ni tänker säkert att det är något med brewhouse efficiency och den ställde själv in sig på 72%, och jag är inte säker på om det är rätt. Jag mäskar i en kylväska och kokar i en 20 litersgryta men jag vet inte om 72% är rätt då. Å andra sidan när jag gjorde mina tidigare brygder så ändrade jag inte i brewhouse efficiency så det borde vara likvärdigt.
Jag hade tänkt att brygga i morgon så jag hoppas att det finns någon som vet om det är rimligt med 2,5kg malt till 10 liter starköl.
Tack på förhand.
Haga Hembryggeri, Norrköping.