Julöl!!!

Hej, kära medbryggare!

I veckan fick jag hem en fin leverans av ingredienser till mitt julöl. Jag köpte även Beersmith 2 men när jag knappade in vad jag ville göra blev jag lite fundersam.

Min basmalt är münchnermalt och till den vill jag ha 7,5% karamellmalt och 5% chokladmalt. Det knepiga var att för att komma upp till starköl behövdes det väldigt lite malt, bara drygt 2,5kg till 10 liter. När jag bryggt tidigare (med pale ale-malt som bas) har jag haft 3,5-4kg malt, så jag undrar om münchnermalten är väldigt potent eller om det är något som är galet.

Ni tänker säkert att det är något med brewhouse efficiency och den ställde själv in sig på 72%, och jag är inte säker på om det är rätt. Jag mäskar i en kylväska och kokar i en 20 litersgryta men jag vet inte om 72% är rätt då. Å andra sidan när jag gjorde mina tidigare brygder så ändrade jag inte i brewhouse efficiency så det borde vara likvärdigt.

Jag hade tänkt att brygga i morgon så jag hoppas att det finns någon som vet om det är rimligt med 2,5kg malt till 10 liter starköl.

Tack på förhand.

P. M. Alsö.
Haga Hembryggeri, Norrköping.

Sv: Julöl!!!

Jag tycker det verkar rimligt med 2,5 kilo malt till tio liter. Brukar själv brygga mindre mängder och jag brukar köra de proportionerna. Nu är jag ju nybörjare så jag är ju knappast något orakel vad gäller dessa saker men i mina öron låter det himla rimligt.  Det borde väl bli 5% nånting.  Ska man inte räkna så att man multiplicerar malten med 6 för sammanlagda vätska under hela bryggniingen och det blir ju 2,5 x 6 = 15. Några liter blir kvar i draven och ytterligare någon liter åker upp i köksfläkten under kokningen. Det hela bord elanda på tio liter kalasgod stark julöl.  smile

Lycka till!  Jag bryggde igår och fick ihop 11 liter pilsner.  Bryggde på 2,6 kilo malt.

Kort svar Ja, det är rimligt.
MEN...det hela beror på hur effektiv din mäskningsprocess är (kornkrossning, vatten:malt-ratio, urlakning, temperatur, pH.....månens fas etc).

Så om du har behövt 3,5-4 kg basmalt innan...då har du en lägre effektivitet än den du fick default av beersmith...och rimligen så skulle du behöva ha motsvarande mängd munichmalt nu.

Dom här  3,5-4kg malten var det till 10 liter och vilken styrka på vörten fick du utav det?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

5 Senast ändrad av bryggfånen (2011-10-16 13:22:31)

Som sagt, beror på effektivitet, Munchner och Wiener malt ger lite MINDRE än 2 radig pilsner och pale ale malt.

Jag använder flödes lakning och, 2kg basmalt till 10L.
OG't brukar landa runt 1050. (4,5-5,0+% beroende på utjäsningsgrad)

Skål
/Bf

Tack för er hjälp!

Bryggningen gick suveränt men jag kom på bryggdagen på att vi inte hade något vattenlås till just den glasballongen som vi jäser öl i. I stället tog jag lite plastfolie runt mynningen och gjorde ett litet hål där jag stoppade i en bomullstuss.

20 minuter senare började ballongen svämma över och hela kvällen stod den och spottade ut skum. Det hela gick ganska sakta men intensiteten var hela tiden den samma. Till sist fick jag bära in den i badkaret och där försökte jag på alla sätt att åtgärda, men inget fungerade. Det vita skummet bara skulle ut! Till slut fick jag ge upp och gick och lade mig, och när jag vaknade hade det slutat skumma. Då satte jag åter på plastfolie och bomullstuss, och efter jobbet köpte jag ett vattenlås. Nu är allt som det skall men det bubblar inget.

Är det någon som vet varför det blev ett vulkanutbrott? Detta har inte hänt förut och jag har inte gjort något direkt annorlunda.

P. M. Alsö.

Jag skulle tippa att det var för hög temperatur. Jäsningen startade på 20 minuter och var klar nästa morgon!
Mätte du temperaturen innan du lade i jästen? För ale bör den ligga runt 20°C.

Några av mina bryggprojekt: http://jansson.us/brewing.html

När jag hävde över vörten till glasballongen var den runt 24°C och sedan fick den stå i rumstemperatur så den var inte onormalt varm, skulle jag säga. Detta har inte hänt de två tidigare gångerna jag bryggt öl och jag skulle gärna vilja veta vad jag gjort för fel så att det inte händer igen.

Jag skulle inte tro att det har jäst ut då det inte luktar alkohol om vörten. Det är helt enkelt ingen jäsning som pågår och alltihop är väldigt märkligt.

P. M. Alsö.

Det enda sättet att verkligen veta hur mycket det jäst är att mäta densiteten med en hydrometer (saccarometer).
Man kan inte gå på lukt eller liknande. En del jäster är väldigt "rena" och producerar inte så mycket som luktar.
Ren etanol luktar inte någonting. Det är högre alkoholer, estrar och finkel som luktar.

Om det är varmt så jäser det fortare. Jästen tar inte skada förrän du passerar 40 grader.
Det finns alltid en viss risk att jäsningen upphör innan allt har jäst ut.
Jag har själv märkt det vid "vulkanutbrott".
Jäsningen är i början oerhört snabb för att sedan tvärnita.
Sedan är det i princip helt omöjligt att få igång den igen och resultatet brukar bli ett sött, jolmigt öl som inte blir riktigt som man hade hoppats på.

Vid en normal jäsning brukar man säga att utjäsningen ligger på runt 75%.
Dvs att FG är ungeför 25% av OG.
För att veta hur jäsningen gått så behöver man mäta innan jäsning och efter att jäsningen upphört.