Hej!
Har fått en del hjälp vad gäller fatutrustning tidigare så nu tänkte jag dra mitt strå till stacken.
Jag jobbar specifikt med rengöringkemikalier (CIP) och korrosion på ett stort internationellt svenskt företag som jobbar med just pvv.
Vi har egna rengöringskemikalier som jag även använder hemma med mycket god effekt.
Några kommentarer kring det ni skriver:
Bara för att en pvv är syrafast så innebär den inte att den klarar vilka temperaturer och koncentrationer som helst.
Ättiksprit är samma sak som ättiksyra, bara det att man oftast menar 12%ig ättiksyra när man säger ättiksprit.
För att rengöra använder du antingen lut/kaustik eller något som innehåller samma som PBW (någon form av natriumsilikat och natriumperkarbonat). Även utspädd väteperoxid kan användas (väteperoxid är vad som bildas när man löser natriumperkarbonat i vatten). Hade jag inte haft en egen blandning hemma så hade jag använt PBW.
För att desinficera så har man fyra olika alternativ. Syror, alkoholer, jod och väteperoxid i olika koncentrationer. Syror i form av Star san och Saniclean är väl i princip billigast och enklast om man inte kan få tag på väteperoxid i lite högre koncentrationer än 3%. Själv har jag väteperoxid i en sprayflaska, men star san är väl det jag hade använt annars.
Jag undviker ALLT som har klorjoner i sig pga att det innebär en ökad risk för korrosion. Klorjoner kan dessutom sitta kvar på din utrustning efter att du sköljt det och skapa punktkorrosion som är dåligt både för utrustning och kan skapa perfekta gömmor för ovälkomna mikroorganismer.
Ur miljösynpunkt så använder jag inte heller jod. Slutprodukten av jod och klor är just jod och klor, medan väteperoxid bildar vatten och syrgas (helt ok att ha i en bryggd...) och syror som star san är fosfor och vatten (också helt ok att ha i en bryggd).
Förövrigt vad gäller pvv så är det oftast kopparlödda pvv:n som man får tag på i bryggarbutiker. Väldigt viktigt att man behandlar dessa med någon form av mild syra (fosforsyra/star san med pH på ca 3) innan användning då tidigare användning (vvxling av vört) kan ha skapat kopperföreningar som är giftiga att få i sig. Dessa ska även sköljas med vatten innan, alternativt se till att pH-värdet på desinfektionen är högre än Se även till att vörten inte är för sur. Vin tex är inte att rekommendera med kopparlödda pvv:n då pH:t är för lågt och drar med sig kopparföreningar. Detta påstående är dock rätt generellt och har egentligen att göra med hur mycket syre som finns i vinet. Men klorider (specifikt ClO-föreningar) i detta fall ökar hursomhelst syrehalten och påskyndar korrosionen.
Det sista blev kanske lite väl vetenskapligt och oftast är man inte i någon farozon när det gäller vört.
Hursomhelst så vill jag avråda från användning av klorbaserad desinficering.
mvh
Jocke