1

Falskbotten och bazooka

Hej!

Jag köpte på Ebay i förra veckan en ombyggd kylbox för att kunna mäska själv. Dock ser jag att den har både falskbotten och bazooka. Falskbotten har 81 (9 ggr 9) hål och bazookan består av flätad aluminium (ser ut som ett vävt hölje till en slang eller liknande).

Kan man använda sig av båda dessa samtidigt eller blir det kaka på kaka (eller sil på sil)?

Sv: Falskbotten och bazooka

Hej

Svårt att säga utan att se en bild eller få konfigureringen mera beskriven i detalj
återkom gärna i ämnet.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Har inga egna bilder men det är en sådan här - om det hjälper.

http://cgi.ebay.co.uk/Mash-Tun-System-f … 779wt_1053

Höjden på falskbotten (som framgår av bild nr 3) är ca tre cm skulle jag uppskatta. Hålen är ett par mm stora.

Hello igen!

Det ser ju kanonfint ut!
Falskbotten överst funkar som en grovsil,
den flätade slangstrumpan bli då ett underliggande fin-filter,
och om du sedan läser på om recirkulering av de första laklitrarna
så kommer du säkerligen att få en kanonfin vört wink

Kör faktiskt själv med flätad slangstumpa dock utan falskbotten ovanpå...
men det är ju aldrig försent att ändra sig!

Mvh Raasken

ps. har säljaren fler smarta prylar?

Vanliga Halsningar fr.

Tack, då vet jag att jag inte är fel ute i alla fall.

Snubben har en hel del bra grejer, http://shop.ebay.co.uk/trackermart/m.ht … 4340.l2562

Frakten gick på ca 30 euro och då köpte jag kylboxen och en spiralkylare (insåg att det skulle kosta mer att köpa egna rör med hyfsade dimensioner), väldigt trevlig och tillmötesgående säljare.

Recirkuleringen är jag förhoppningsvis ganska inläst på. Hur det blir i praktiken återstår att se.

Förresten, när jag ändå frågar, hur mäter man rent praktiskt OG på vörten man lakar ur? Enligt Palmer ska man sluta laka när det går neråt 1,008. Samtidigt visar hans bilder hur han leder ner vörten rakt i kokkärlet och uppenbarligen inte mäter under tiden.

Mäter man lite då och då eller handlar det om träning att veta ungefär vad man får ut med en viss hastighet och dyl?

Hejsan!

Återvärm gärna recirken upp till 80° innan du återför den till din eminenta box,
det hjälper till att hålla maltsockret lättflytande och underlättar därmed lakningen.

Mätning av SG (delvärde under processen) då och då:
Tag, från flödet, ut så mycket vört som ryms i ditt mätglas
kylner vörten i ett vatten-bad till 20° och mät.
Ett 2,5dl rostfritt köksmått är min bästa vän där.

Joe Brewers värde på 1008 är ganska lågt satt,
skulle tro att många stannar betydligt tidigare
upp runt 1020 har jag hört talas om...
Blir mycket vatten men väldigt lite maltsocker mot slutet,
bättre att öka maltmängden några hekton i stället.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Jag tar till mig detta och tackar så mycket. Just att den var 30 liter vägde helt klart till dess fördel jämfört med de svenska som verkar ligga på 24 liter, om man inte ska upp i okristna priser.

Jag använder en 20 liters kylväska med bazooka till lakningen, men jag har problem med igensättning. Funderar på att göra en falskbotten och behålla bazookan under falskbottnen.

Möjligt att bazookan har för liten diameter, jag har dragit ett 15 mm kopparrör genom kylväskan, satt en Ballofix-kran utanpå. Genomföringen är tätad med silikon.
Hade det inte varig för igensättningen hade lakkärlet varit kanon.

Själva screenen är gjord av aluminiumnät (köpt på Mekonomen), rullat till en rulle, ihopnypt på "tub-vis" i änden, och sitter i kopparröret med en slangklämma.
Jag tror diametern på screenen är för liten. 5-6 liter sötvört rinner snabbt ur lakkärlet, men sedan blir det ofelbart stopp och ett jäkla baltande med slevar o grejer för att få igenom resternade lakvatten. Utbytet är OK, runt 76-79% , men jag måste göra nåt åt silen *morr*.  Sambon föreslår en ordentlig falskbotten.
Kylväskan håller tempen riktigt bra, tappar nån grad på en timme, så jag är nöjd med kärlet i sig.

Idéer någon?

magnus63 skrev:

Jag använder en 20 liters kylväska med bazooka till lakningen, men jag har problem med igensättning. Funderar på att göra en falskbotten och behålla bazookan under falskbottnen.

Möjligt att bazookan har för liten diameter, jag har dragit ett 15 mm kopparrör genom kylväskan, satt en Ballofix-kran utanpå. Genomföringen är tätad med silikon.
Hade det inte varig för igensättningen hade lakkärlet varit kanon.

Själva screenen är gjord av aluminiumnät (köpt på Mekonomen), rullat till en rulle, ihopnypt på "tub-vis" i änden, och sitter i kopparröret med en slangklämma.
Jag tror diametern på screenen är för liten. 5-6 liter sötvört rinner snabbt ur lakkärlet, men sedan blir det ofelbart stopp och ett jäkla baltande med slevar o grejer för att få igenom resternade lakvatten. Utbytet är OK, runt 76-79% , men jag måste göra nåt åt silen *morr*.  Sambon föreslår en ordentlig falskbotten.
Kylväskan håller tempen riktigt bra, tappar nån grad på en timme, så jag är nöjd med kärlet i sig.

Idéer någon?

Hade exakt samma sak.... Så jag byggde om efter varje bryggning. Till slut byggde jag om plastboxar från ica och körde i flera hundra hål i botten av innerboxen. Blev samma sak trådskaparen  har köpt. Funkar alla tiders.Köp en plastbox av lämpig storlek och skär ut botten och perforera, trimma till så den passar som falskbotten i din kylväska. Perforerat rostfritt är ruggigt dyrt. Kan även vara svårt att få tag på.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

10 Senast ändrad av nils-alf (2011-10-11 05:15:32)

jag har en upp och ner vänd plasttallrik som jag har borrat en massa hål i. In genom toppen av den och ner till botten av mäskkärlet går det en koppling till rör av nått slag. den går i en i en sväng ovanför tallriken och i andra änden sitter ett koppar-rör som håller tallriken fast mot botten. Efter koppar-röret kommer kranen. Jag tror det är ganska viktigt att man har en relativt lång slang på kranen så det fungerar som en hävert. Det är den bästa lösning som jag prövat nån gång. Den har aldrig satt igen och det blir knappt en deciliter vört kvar i kärlet.

http://img862.imageshack.us/img862/9743/20110430180.jpg

Här hade jag en silikonslang runt tallrikskanten men jag tog bort den för det funkar lika bra utan.

Rostfritt känns lite overkill för en hobbybryggare...  Som gammal modellbyggare har jag en massa 2 mm polystyrén- och ABS plast hemma, men jag tror inte dessa är så formstabila vid 65-80 grader, annars är plasterna lätta att jobba med. Lite tjockare polykarbonat- eller akrylatplast (plexi/lexan) vore grejen, med de är lite svårare att karva till. Kan testa med Dremeln.

Man skulle ju iofs kunna använda påsen jag kört brew-in-a-bag med inne i mäskkärlet. Det funkar inte speciellt bra med den metoden med mer än 5 kg malt, för påsen blir stor, tung och måttligt kul att hantera när den är blöt och varm. Men jag har kvar den.

En stor vattenkittel med avtappningskran, 20-25 liter, och en passande ångkokningsinsats, hade varit najs.