Montering av säkerhetsventil

Nu är det så att jag blivit innehavare till ett gäng corneliusfat utan säkerhetsventil, och jag börjar känna att jag bra gärna skulle vilja ha sådana. Hur gör man för att montera säkerhetsventilerna (Humlegårdens artikelnummer 8991)? Är det bara att borra ett hål av lämplig storlek (vilken? Vad för sorts borr?) och skruva dit dem?

Think globally. Drink locally.

Sv: Montering av säkerhetsventil

Jag tror nog att det som Humlegården säljer bara är den delen med fjäder, packning och ring att dra i och som man sedan ska skruva ner  i den invändigt gängade "rörstumpen" som sticker upp från locket. Detta rör är nog (jag har inget fat framför mig) fastsvetsat i locket. M.a.o. blir det nog enklast att helt byta till lock som är försedda med ventil. Sådana finns att köpa (jag har inte kollat om Humlegården har sådana).

Men jag tror nog att det det kan funka bra utan ventil eftersom man brukar ha koll på trycket med regulatorn till kolsyretuben. Fördelen med ventil är väl att det är lätt att lätta på trycket om det behövs.

Ok, tack för bra info. Jo, Humlegården har hela lock också, jag antar att dimensionen på locken är samma oavsett ålder på fatet. Får prova runt lite.

peps skrev:

Ok, tack för bra info. Jo, Humlegården har hela lock också, jag antar att dimensionen på locken är samma oavsett ålder på fatet. Får prova runt lite.

Nej jag har för mig att även lockstorleken kan variera.

megen skrev:

jag har för mig att även lockstorleken kan variera

Ok, någon som vet säkert? Svante/Peter?

Precis, både storlek och form på locken varierar. Så det enda sättet att bli säker är att prova. Börja med att ta noggranna mått på dina lock och be Humlegården att verifiera måtten. Om måtten stämmer kan du beställa och prova. Det går kanske att lämna tillbaka locken om de trots det inte skulle passa?

Ok, tackar för infon. Jag får se till att dricka ur mitt enda nya fat så jag kan testa locket på mina begagnade tyska...