mäsknings srcew up

undrar lite över hur resultatet blir om man dabbat sig vid utmäskningen. 
Jag råkade göra såhär nämligen. När jag var klar med att mäska på68 grader å skulle upp till 78 så vred jag på spisen på max och sedan skulle jag göra nåt, minns ej vad. kolla mejlen, gå på muggen eller klappa hunden. vilket som, men när jag nästa gång tog tempen på mäsken så var den nästan kokhet. 90 grader nånting. ojoj!  slängde i en liter kallvatten å drog av från spisen. Nu till min fråga/undran. jaha, så vad händer nu då?  blev ölet förstört? går det att drick aom en månad ändå eller vad?  min amatörgissning är att vid högre temp på mäsken så kokar man ut sånt som man inte vill ha med. tanniner osv.  Hur smakar sånt egentligen???

hoppas ni har en trevlig helg alla bryggare.  Jag åt Hackkorv med potatis, lök å rödbetor till lunch. drack en speckled hen till det. gör gott!  Ikväll blir det köttfärssås med spagetti samt en hemryggd pale ale.

Sv: mäsknings srcew up

Extraktion av tanniner borde vara det värsta som kan hända om man hettar upp mäsken på det sättet. Smaka på vörten, du känner direkt om du fått astringens i ölen, det smakar av vindruvsskal och jag får alltid en sträv känsla i munnen, som att tungan blir som gummi mot gommen.

Think globally. Drink locally.

Lysande Peps! Då vet jag. Ska aldrig lämna spisen när jag mäskar igen. Vill inte ha astringens i mitt öl.  no no

Men helt allvarligt så föstår jag inte riktigt detta. Jag har dekoktionsmäskat i tre steg vid några bryggningar och det har aldrig extraherat några tanniner, så jag fattar inte varför det skulle finnas nån risk för tanniner vid en upphettning av mäsken vid 90 grader?
Jag säger inte att du har fel. Men det känns ju som om det är något i ekvationen jag har missat.
Är det inte temperaturen vid urlakning och ph-värdet som kontrollerar detta?

jaha, men då finns det hopp för min brygd alltså. Gött mos!  Jag var så noga med alla moment men så tappade jag fokus en stund. Jag lakade iaf ur vid drygt 70 grader nånting i 40 minuter.
Jag har en annan fråga. Hur länge ska man jäsa pilsner? Är det samma som för ale?  dvs en vecka primär å en vecka seundärjäsning eller är det annorlunda? Har hinken nere i garaget nu och efter att ha stängt av värmen där så har jag ca 10-11 grader där nere. Ganska bra temp för lagerjäst har jag förstått.

6 Senast ändrad av megen (2011-10-09 10:24:35)

modestrick skrev:

jaha, men då finns det hopp för min brygd alltså. Gött mos!  Jag var så noga med alla moment men så tappade jag fokus en stund. Jag lakade iaf ur vid drygt 70 grader nånting i 40 minuter.
Jag har en annan fråga. Hur länge ska man jäsa pilsner? Är det samma som för ale?  dvs en vecka primär å en vecka seundärjäsning eller är det annorlunda? Har hinken nere i garaget nu och efter att ha stängt av värmen där så har jag ca 10-11 grader där nere. Ganska bra temp för lagerjäst har jag förstått.

Ja bra temp där. smile
Jäsningen tar ungefär dubbelt så lång tid. Har du tillsatt rätt mängd jäst för lagerjäsning?
Kan du sekundärjäsa vid ännu kallare temperatur vore det bra, även att du har möjlighet att lagra kallt på fat/flaska i nån månad är ett plus.

megen skrev:

Men helt allvarligt så föstår jag inte riktigt detta. Jag har dekoktionsmäskat i tre steg vid några bryggningar och det har aldrig extraherat några tanniner, så jag fattar inte varför det skulle finnas nån risk för tanniner vid en upphettning av mäsken vid 90 grader?
Jag säger inte att du har fel. Men det känns ju som om det är något i ekvationen jag har missat.

Jag är helt med på ditt resonemang. Jag dekoktionsmäskar ofta, och har aldrig problem med tanniner av den anledningen. Enda gången jag verkligen haft sådana problem var när jag överextraherade vid lakning. Vid mäsk-pH verkar risken för tanninextraktion vara liten. När pH sedan stiger under lakning blir situationen en annan.

megen skrev:
modestrick skrev:

Ja bra temp där. smile
Jäsningen tar ungefär dubbelt så lång tid. Har du tillsatt rätt mängd jäst för lagerjäsning?
Kan du sekundärjäsa vid ännu kallare temperatur vore det bra, även att du har möjlighet att lagra kallt på fat/flaska i nån månad är ett plus.

Rätt mängd vet jag inget om. Hällde ner hela påsen. Saflager w-34/70. en sådan påse ska ju räcka till mer än dubbelt så mkt som som mängd jag bryggde men det gör inget att hälla i för mycket väl??  Eller borde jag bara tagit halva påsen??

Kan ju alltid ställa ut hinken i ett förråd i magasinet bredvid där jag bor. Där borde det ju vara drygt nollgradigt. Är det ok?

modestrick skrev:

Kan ju alltid ställa ut hinken i ett förråd i magasinet bredvid där jag bor. Där borde det ju vara drygt nollgradigt. Är det ok?

Helt perfekt. Går bra ner till ca 2 minusgrader sen fryser det.

Då kör vi på det!
Jag har fler frågor som har med jäsning att göra. Jäst och jäsning är det område som jag fortfarande famlar helt i blindo i.   Förde idag över en julöl jag bryggde för en vecka sedan till annan hink för sekundärjäsning och när jag öppnade locket till hinken så slog det upp en stickande superstark doft som fortfarande sitter kvar i näsan på mig. Vad var det för nåt? Ska det lukta så? Hade det inte jäst klart eller hade jag använt för mkt jäst. Försökt söka på forumet på stickande stank men kammade noll.   Hjälp mig med att tala om vad det var

Sannolikt koncentrerad koldioxid. Kan stick till ganska rejält till med lite alkohol och humledofter. Jag skulle inte oroa mig. Har hänt mig ofta att jag ryggar tillbaka av den etriga doften.

brandemannen skrev:

Sannolikt koncentrerad koldioxid. Kan stick till ganska rejält till med lite alkohol och humledofter. Jag skulle inte oroa mig. Har hänt mig ofta att jag ryggar tillbaka av den etriga doften.

+1. Dessutom är ju jästen efter en vecka fortfarande igång och bryter ner eländiga biprodukter som diacetyl och acetaldehyd. Jag skulle inte oroa mig. Däremot skulle jag heller inte tappa om till sekundär så snart, jästen är inte färdig ännu.

oj då! Hur vet man när den är färdig då? Den hade jäst en vecka.
Väldigt tacksam för alla bra svar jag fått och hoppas få i fortsättningen också. smile

Jag går nästan alltid på aktivitet i jästöret men har man otur så bubblar det inte fast jäsningen fortgår. En lite glipa i locket räcker för att kunna släppa ut koldioxiden på annat ställe. Säkrare är då att mäta SG med ett par dagars mellanrum. När man blivit bekant med en jäst behövs det sällan. Jag har inte så ofta bråttom med jäsningen. Om en Ale får stå 2 veckor kan man vara ganska säker på att den är slutjäst om det inte handlar om en avvikande jäst, exv saison som
Kan ta lång tid på sig. En lager får nog stå iaf 3 veckor. Men vill du vara säker så är det mäta som gäller som sagt.

megen skrev:

Risken att extrahera tanniner kommer först när pH sticker iväg uppåt och är inte något problem runt 5,5. Därför kan man dekoktionsmäska utan att oroa sig för tanniner. Risken för tanninextrahering blir däremot MYCKET större i slutet på lakningen eller utmäskningen eftersom pH då kan öka markant, speciellt om man kör med obehandlat vatten.

Det var inte meningen att måla fan på väggen, olen jäser ju vidare i sekundären, så förr eller senare blir den färdig alldeles oavsett. Brandemannen är klok och påläst, och jag kan inte annat än hänvisa till hans goda råd ovan.

Angående tanninextraktionen så orkade jag mig (nästan) igenom Brew Strong-avsnittet om tanniner, och det verkar som att det finns en tröskel vid pH 5,8-6,0. Går man upp i det intervallet eller över så blir tanninextraktionen mycket högre.

jättebra råd. I fortsättingen ska jag låta det jäsa bortåt en extra vecka då så är man på "säkra" sidan. Ph värdet har jag aldrig mätt. Är det sådana där remsor som man doppar i då eller?  Eftersom jag brygger så få lite råt gången.(8-9 liter) så vill jag inte gärna ödsla öl på att göra SG test titt som tätt. Då blir det ju inget kvar att dricka. När jag skaffat mig ett rejält bryggverk och kan brygga drygt 20 lite råt gången så ska jag naturligtvis börja göra det.