Majspolenta i en "IPA"-ish ale
Detta var en experimentbryggning som jag gjorde efter sommaruppehållet, så att det skulle finnas en öl att bjuda på när jag bjöd hem Blekinge Bryggargille på en gemensam bryggning hos mig. Mina förhoppningar var inte så höga och jag såg det lite grann som ett sätt att "bli av" med en del cascade- och amarillo-humle som inte är mina favoriter. (Hade en period då jag tyckte om dessa, men blev helt enkelt enormt trött på dem).
Tanken var att göra en typ av förklistring och sen mäska detta med pilsnermalt - men när jag stod där och höll på med den nyinköpta kjell o co induktionsplattan så testade jag temperaturläget på denna där man kunde ställa in den på 60 grader - så jag blandade helt enkelt ihop majspolentan med krossad pilsnermalt och lät detta stå ett bra tag. Insåg att jag hade missbedömt hur mycket vatten polentan drog åt sig så jag fick spä det till jag fick en viskositet som var lite mer lättflytande än tapetklister.
Efter ett tag så kunde man verkligen se hur enzymerna började jobba och när jag hade nått en konsistens som påminner om "min vanliga" mäskkonsistens så slog jag i crystal malt och lätt denna vara kvar till dess det var dags att hälla allt över i ett störe kokkärl.
I koket så uppade jag med DME för att nå en densitet som jag tyckte passade.
Använde mig sen av S-04 som jäst.
Mexican Shuffle
Style: American IPA Brewer: DrKarma
Batch Size: 18,00 L Assistant Brewer:
Boil Volume: 20,60 L Boil Time: 60 min
Ingredients Amount Item Type % or IBU
1,00 kg Light Dry Extract (15,8 EBC) Dry Extract 29,41 %
1,00 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) Grain 29,41 % - POLENTA!!!
0,80 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 23,53 %
0,60 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118,2 EBC) Grain 17,65 %
40,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (45 min) Hops 42,0 IBU
20,00 gm Cascade [5,50 %] (30 min) Hops 11,4 IBU
50,00 gm Cascade [5,50 %] (6 min) Hops 8,7 IBU
OG 1.054
FG 1.010
Notes
Skulle göra en förklistring av pollenta, men valde att ta i ungefär 800 gr pilsnermalt hälften krossad och hälften hel i vatten som höll runt 60 grader. Därefter slog jag i 1000 gr pollenta, blandningen blev väldigt kompakt så jag spädde med mer vatten. När sen själva mäskningen kom igång så blev det märkbart mer flytande. Valde sen att lägga i ca 600 gr TF Crystal.
När mäskningen var klar och jag skulle börja vörtkoka så slog iag i ca 3 liter DME.
Humle var Amarillo 40g 45 min
Cascade 20 g 30 min
Cascade 50 g 5 min
Hade inte själv några större förväntningar på detta öl men det blev ganska bra. Så om någon är intresserad så prova gärna.
Bryggargillets bryggare gav ölen tummen upp och tyckte att den var väldigt bra, medan jag själv som sagt tyckte att den blev ganska bra (mycket pga min icke-kärlek till amarillo och Cascade).
Ingen torrhumling gjordes, men det skulle man lätt kunna kompletera med lite cascade...typ 1-3 g per liter.
Skummet på ölen blev helt fantastiskt.