Sv: Värmeelement.

Slaktade en kokare ikväll till kvällskaffet... ser ju väldigt enkelt ut. Förhoppningsvis monterar jag det i en gammal jäshink till helgen för en preliminär test och sen är det bara att se till att man har reservproppar hemma smile

/Fredrik

Jag tittar närmare på det hela och jag skulle gärna vilja veta vad det är pläterat med. Av döma av finishen ser den ut att vara belagd med någonting, kanske tenn eller nåt. Ska se om jag kan spåra tillverkaren.

/Fredrik

Apropå effektstyrning, kollade med Svebry och fick svaret:
"Hej
Reglerdonet reglerar vågformen så att effektivvärdet förändras.
Finns ingen filter inbyggt det får man komplettera med.
Potten är inte galvaniskt skild.
Svebry / Leif"
Det är tydligen en vanlig fasvinkelstyrning som i en dimmer.
Om man behöver ett filter eller ej beror lite på var man bor. Skulle det visa sig att man stör TV/Radio i närheten finns inte mycket annat att göra än att köpa ett RFI-filter tex Elfa F155-10A á 397:-. Att potentiometern ligger på nätspänning spelar inte någon större roll om man bara styr koket för det måste ändå vara manuellt, men det blir svårt att bygga vidare med tex temperaturhållning vid stegmäskning.

aha! vad bra att det verkar funka. visste inte om du hade testat utrustningen. vilken densitet har du haft på vörten? detta låter ju mkt intressant!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

30 Senast ändrad av JohanD (2006-02-10 17:12:56)

urgusinka skrev:

aha! vad bra att det verkar funka. visste inte om du hade testat utrustningen. vilken densitet har du haft på vörten? detta låter ju mkt intressant!

Jorå, det funkar! Jag har kört så här i 2½-3 år, eftersom jag är "period bryggare" så jag har nog gjort drygt 15 bryggningar med mitt "första" bygge...

Den högsta SG:n jag uppmätt hittills (efter kokning) är nog 1075 någonting, kanske 1080 (alla bryggningar är inte "loggade" tongue ).

Har införskaffat en riktig 38mm borr idag så jag kan göra ordentliga hål. Har funderat på att seriekoppla två element. På så sätt får man ned effekten på varje enskilt element och risken för karamellisering borde minska. Sen skulle man kunna ha en strömställare för att växla mellan full effekt på ett eller två element, eller halv effekt på seriekopplade element.

Jag ska testköra lite först, får vi se.

/Fredrik

Håller på och testa nu. De där lustiga plåtbitarna och kopparkopplingarna som låg inuti plastasken verkar inte riktigt pålitliga. Jag kunda mäta upp krypströmmar som jag inte riktigt föstår vad de kommer ifrån. Antagligen någon konstig kapacitans eller liknande. Hur som helst så provade jag flera gånger, och jordfelsbrytare löste ut omedelbart varje gång. Jag mätta upp att det fanns en hög impedans mellan jord och ledarna.

Jag plockade sedan ut allt krafs, kopparbleck och stift och körde två ledningar direkt på stiften, och jordade i ytterslingan. Detta löste problemet med krypströmmar.

Johan, märkte du inget av detta? Använde du jordfelsbrytare också? smile Krypströmmarna skulle knappast ha märkts om jag inte haft jordfelsbrytare då de är så små.

Nu fungerar det iaf! Just håller på med den första körningen nu, men det är ej utvärderat än, men nog värmer den alltid smile Håller på att mäta den effektiva värmeffekten nu med 20 liter vatten.

Nästa steg blir väl att försöka snygga till kablarna, och kanske komplettera antingen med några snyggare brytare alt effektregulatorer.

/Fredrik

En snabb mätning gav en effektiv uppvärmningeffekt på ca 1.75 KWt. Elementets resistans är 26.5 Ohm vilket skulle ge en effekt på 1.83 vid 220V. Det är 96% av den teoretiska effekten vid 220V.

Jag kanske får nöja mig med denna effekt, annars torde ju propparna gå, alternativt koppla in de olika elementen på olika säkringar. Dubbla effekter ger ju över 16 ampere. Jag är lite osäker om man utan vidare får sätta i fetare säkringar. Ledningar och huvudsäkringar i fastigheten kanske inte är dimensionerad efter alltför kraftiga strömmar?

Känns som en högeffektsutrustning bör kopplas in via en 3-fas anslutning för att inte propparna ska ryka. Hur gör ni andra som har höga effekter?

/Fredrik

Hej Fredrik,
Man får inte utan vidare öka säkringsvärdena, speciellt inte från 16 till 25A eftersom installationskablarna oftast är dimensionerade för max 16A.
Enda sättet är att ha ett element per fas.
Med nära 2kW kokar man bort ung 3 liter per timme och frågan är om du behöver mer för själva koket. Mer effekt kan däremot vara av intresse för att snabba på uppvärmningen till kok.

Fredrik skrev:

Känns som en högeffektsutrustning bör kopplas in via en 3-fas anslutning för att inte propparna ska ryka. Hur gör ni andra som har höga effekter?

/Fredrik

Jag kör med 2*2000 W i min stora kokare, vilket såklart bränner propparna om man kör på samma fas. Förlängningskabel till ett uttag som ligger på en annan fas är lösningen.

Tack för kommentrarna! Som jag misstänkte.

MAn vill ju inte riskera att bränna ledningarna i väggarna bara för att korta ned bryggardagen någon halvtimme. Någon måtta får det ju vara på galenskaperna smile

Då får jag nog nöja med med ett element tills vidare. Då dessa huset byggdes ansågs inte jordning nödvändigt annat än i våtutrymmen smile så jag har bara två jordade uttag i hela lägenheten och bara ett ledigt, där tvättmaskin och grejor är inkopplat. Visserligen kan man ju tjyvkoppla jorden från annat utttag men jag tycker inte det känns som en speciellt stilig lösning. Jag kommer under alla omständigheter göra ett uppvärmt kärl för mäsk och lakvatten med denna metod.

Hur jag ska köra med själva koket får jag se. Jag ska utvärdera smakpåverkan av plasten, samt se hur det tennpläterade elementet ser ut efter koket.

Om det skulle visa sig att ett litet element på 1.8kW bränner, så tänkte jag parallell och seriekoppla 4 st element monterad 90 grader mellan run hinken. På så sätt får jag samma totaleffekt, med 25% effekt från varje element, vilket bör motverka karamelliseringen lite antar jag och varje element är så pass billigt att det kan man gott kosta på sig.

/Fredrik

Ok nu är första testet med vatten klart.

Uppvärmningseffekt alltså ca 1.7-1.8 kWatt.

Bortkokad vattevolym under kok, ca 2.25 liter per timme, stämmer väl rätt ok med vad Kalle skrev. Så långt rätt ok.

Däremot tycker jag vattnet var svagt gulfärgat efter avslutat kok, och kokarelementet hade också faktiskt en svagt gul beläggning.

Jag har spart en liter av avkoket för ev analys. Möjligen kan missfärgningen vara skenbar. Dessutom kan det ju beror på att både hinken och elementet var sprillans nya och aldrig använda tidigare.

Nu är det inte helt rättvisande test dock. Vattnet är basiskt till neutralt, medans vörten är sur.

Rent tekniskt fungerade väl koket rätt ok. Det går ju inte fortare än på spisen, så någon uppvärmningstid lär jag inte tjäna, men man slipper strulet med småkastruller.

Hinken/plasten känns relativt stabil under koket och visar i detta första test iallafall inga uppenbara tendenser att mjukna.

Innan jag känner mig nöjd ska jag försöka se vad den till synes gula missfärgningen beror på, om det möjligen är tenn salter. Sedan ska jag upprepa testet i surare miljö som vört.

/Fredrik

Tittade närmare på beläggningen på elementet, och nog är den svagt gul/vit-aktig, men den lossnar lätt, som flagad målarfärg på något sätt snarare än ett salt. Nästan så jag misstänker att det är något som löst ut sig från plasten. Kanske beror det på att hinken var helt ny. Det är förvisso ursköljd med vatten, men inte djuprengjord på något sätt. Kanske var dumt.

/Fredrik

Tjena boys!

Som sagt, vet man inte vad man håller på med så ska man ge %#¤)¤)% i det. Jordfelsbrytare är en bra livförsäkring!

Jag har använt samma setup (Jula-kokare) fast i ett aluminiumkärl (50 liters vattenkärl från ÖB) med lyckat resultat! Den har använts i ett skapligt antal brygder och hitills har den icke fallerat.

Däremot ett annat aber....jag har tre (3) element i min kokare vilket ger 2200 watt x 3 = 6.6 kW. Således använder jag mig av en tre-fasanslutning för att slippa köra med långa skarvsladdar till tre separata enfasuttag i hela huset. Jula har återigen biståt med div. ateraljer, t ex en skarvsladd med en trefashandske i ena änden och tre enfasare i andra änden. Funkar sketabra!

/U

Lite bilder...

Såhär ser koket ut...(vatten)... för att ha dubbel säkerhet (eftersom termostaten är bortplockad) har jag både jordfelsbrytare samt en timer som går max en timme. Så skulle man mot förmodan somna eller så under koket så stannar den själv efter en timme.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kokahink.jpg

/Fredrik

Någon som kokat i plasthink som känner igen denna avlagring på elementet? flagar lätt av. Känns som om det är någonting kanske från den oanvända hinken som bränts/fällts ut på elementet? Jag har skrapat av det med fingrarna från elementet, och lagt det i en glasskål på bilden.

Det doftar inte och är i konsistensen precis som flagor av plastbaserad målarfärg. Jag får nästan koka igen och se om det vara för att hinken var ny.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/flagor.jpg

/Fredrik

För övrigt har vattnet ingen onormal doft, det doftar bara "vatten". Anf missfärgningen kan det varit just innan det kallnat, de ny kylda provet har ingen slående missfärgning iallafall. Ska jämföra sida vid sida med rent kranvatten föratt se.

/Fredrik

Jämförde nu sida vid sida med nytt vatten och utan tvekan så är vattnet aningen missfärgat åt det gula hållet - samma färg som beläggningen på elementet, ytterst svagt, men dock. Återstår bara att ta reda på om det är något som kommer sig av att det är första koket, eller om det upprepar sig.

/Fredrik

44 Senast ändrad av JohanD (2006-02-13 01:49:22)

Fredrik skrev:

Någon som kokat i plasthink som känner igen denna avlagring på elementet?

Nepps, den effekten har jag aldrig sett.  Dock har elementet någo typ av beläggning som jag närmast vill beskriva som en "oxidering" efter varje vörtkok, det är något som sätter sig på elementet, efter att jag gnuggat bort det ser elementet nästan ut som nytt igen wink. En grå, matt beläggning... Inget som "flagnar" utan som jag bara gnuggar av med den grova sidan på  en tvättsvamp när jag skruvar isär allt och rengör kärl, kranar och andra delar efter varje bryggning.

Upptäckte att det finns en engelsk tillverkare av en "plastkokaren" - troligen och en plast/HDPE hink och ett enkelt kokarelement. 

Kollade också upp den plasten lite, max temperatur för användning anses vara 120C.

Vid 130-170 grader så brukar plasten "svetsas" och formas.

Funderar på att köra med 4 element för att få ned effekten på varje element, men totaleffekten blir samma. Totalkostnad skulle då ändå bara bli 236 kr.

Om ni som har plåtkastrullen tycker det blir bränt i botten, kan jag bara spekulera i hur det blir när man har hela effektet på en liten slinga? Fast jag har ju inte testat än såklart.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/67_1.jpg

/Fredrik

Obs: Originalritning ;-)

/Fredirk

Fredrik skrev:

Obs: Originalritning ;-)

/Fredirk

Vackert, vad föreställer det? En fyrklöver? wink

Jag har ingen större erfarenhet av att bedöma ytor tyvärr, men det stör mig att jag inte vet vad det är för plätering.

Jag tror mig ha hittat tillverkaren av elementet. Det verkar en kinesisk tillverkare (julas manual var inte mycket att hänga i julgranen)

http://www.sunnyheater.com/encpmore.asp … ng-element

Av döma av av bilderna är det ett kopparelement som sitter i julas kokare, med det framgår inte om det är pläterat med tenn eller med krom eller något annat.

Samma tillverkare gör element i rostfritt, men dessa ser annorlunda ut, att döma av bilden.

Jag har mailat tillverkaren och frågat, vi får se om det svarar.

/Fredrik

Hittade förresten en antik gammal dopsked i hyllan som jag vet ska vara förtennad koppar (var väl första och sista gången den kom till nytta smile, och nu är den förvisso gammal men av döma hur den ser ut tror jag faktisk att det inte är tenn, utan någon sorts förkromning trots allt på värmelementet, vilket jag även hade hoppats på. Så det är sannolikt ok så långt. Återstår att se om jag får någon bekräftelse från den kinesiska tillverkaren.

/Fredrik

Efter tipset från JohanD att koka i plast här på listan bestämde jag mig för att - trots en liten intuitiv skepsism mot att koka i plast (jag har inget emot plast i allmänhet, tvärtom) - utvärdera metoden. Den är teknisk enkel och flexibel samt BILLIG.

Jag tog en vanlig jäshink, och tog kokarelementen från julas kokare enligt tips från JohanD.

I mitt första test, så verkade det som om att själva koket rent tekniskt fungerade fint, plasten visade inga uppenbara tendenser att ge sig, så långt verkade allt fint.

Dock så fanns några oklarheter. Dels vet jag inte med säkerhet vad kokarelementer är pläterade med. Den kinesiska tillverkaren har inte helt otippat inte svara på mitt mail. Jag misstänker antingen någon förkromning alt någon förtenning eller liknande.

I mitt första koka, ett test gjort med kranvatten från uppsala, blev vattnet svag gulfärgat efter koket, och det uppenbarades en utfällning på och kring kokarelementet som var svagt gulvit. I konsistensen var det snarare som flagat målarfärg än som något regelrätt salt.

Jag tänkte att kanske, berodde det på att hinken var sprillans ny, och att någon ytbeläggning från plastenm alternativ någon mjukgörare frigjordes under koket.

Idag kokade jag andra gången i samma kärl, återigen med rent kommunalt kranvatten.

Återigen fick jag samma mystiska gulaktiga utfällning, på och kring värmeelementet.

Normalt får man ju kalavlagringar, men jag har aldrig tidigare upplevt denna gula färg, och inte heller den mystiska konsistensen liknande flagad plastfärg.

Jag ska nu försöka komma fram till vad denna utfällning är och beror på innan jag kan anse att den lämpar sig för vörtkok.

Om det är "vanlig" kalk, så frågar jag mig varför det är gult, och varför det liknar flagor av målarfärg?

Om inte, så måste det antingen kommer från själva plasthinken, eller från själva kokarelementet.

Kokarelementet uppvisar dock ingen korrosion, så det lutar väl åt att plasthinken löser ut något mystiskt och det känns inte tillfredsställande att inte veta vad det är. Kan det möjligen helt enkelt vara plastpolymeren som frigörs i små mängder och som fälls ut på värmelementet, kanske tillsammans med kalk från vattnet? Gulfärgning kanske beror på att plasten bränns en aning på elementet?

Några idéer?

/Fredrik