Gamla pH-remsor?

Hej!

Mäskade in idag med 5kg pale och 1,5 kg munchener 2 till en IPA. Vatten med karbonater kring 65. Lågt magnesium och kalcium. Tillsatte gips till ca 160 ppm. Döm av min förvåning när mäsk-pH var 4,2-4,5 enligt mina remsor. Har aldrig hänt förut.
Remsorna har legat lösa i en låte tillsammans med lite maltrester. Legat i ett par månader.
Finns det ett bäst-före-datum på dem? Någon som noterat att mätbarheten förändras med tiden? Jag har svårt att tro att mitt pH hamnat så lågt, bryggt med liknande malt och saltsammansättning tidigare och utan att pH pressats så extremt lågt.

Mvh
Love

Sv: Gamla pH-remsor?

uppdatering. Kan faktiskt ha varit så att pH låg så lågt, fick en väldigt dålig effektivitet. Fan. Måste felsöka skiten. Undrar om det kan ha legat kvar lite sockerhinna i mitt mäskkärl som i kombination med fuktig källare skapat tillväxt av laktobaciller eller ättikproduserande saker... Men det luktade inte skumt i mäskväskan innan.
Använde ju dessutom en viss del lite mörkare munchenermalt men den är ju inte så mörk att den skulle sänka pH så jäkla mycket. Annat kan jag inte komma på. Båda maltsäckarna nyöppnade och malten helt nymald. Kanske har vattenprofilen i Östersund ändrats sedan sist, måste kolla det. Annat kan jag inte komma på...

Kalciumsulfat (Gips/gypsum) sänker pH

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Så mycket!?

brandemannen skrev:

Så mycket!?

Ojamen

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det verkar konstigt. Du har väl samma vatten som jag? Är det sulfathalten som var 160 ppm? Jag gick upp till 230-250 ppm SO4 i en bitter i julas med både CaSO4 och MgSO4 och då hamnade pH på 5.0-5.1. Det var i och för sig mest palemalt + 5% crystal + 2% dark crystal. Karbonathalten var då lägre än vanligt pga cryptosporidiumproblemet, enligt uppgift från vattenverket gick de då ner till ca 30 ppm HCO3 för att sänka pH i vattnet. Jag vet i och för sig inte om de höjt det igen.

Å andra sidan kan det vara idé att tillsätta karbonater också för att höja pH:t, 5.0 är ju i lägsta laget. Men så lågt som du fick borde det inte bli ändå tycker jag. Jag tror inte heller att det kan vara någon bakterietillväxt i mäskkärlet, det handlar ju om så små mängder att det måste vara superstark syra för att det ska märkas när det späds i mäsken. Du kan få en av mina pH-stickor när du kommer förbi i morgon så du kan dubbelkolla nästa gång.

Tackar för det Fredrik. Nog är det märkligt. Jag tar gärna en sticka och dubbelkollar. Tar med en saison, en mörk Ale, nästan porter. Och en osmakad porter för besväret!