Värmeelement.

Har fått reda på att det finns. "ultra low density" element att få tag på upp till 4500 W. Detta skulle vara perfekt för mig i mitt bryggkärl. Däremot är jag en idiot när det gäller att veta var man får tag på dylika saker.

Installationen kan jag nog ordna (eller köpa av någon sakkunnig) när jag väl har själva elementen men var får jag tag i dem.

Några förslag?


Ju lägre densitet destu mindre risk att vörten blir bränd har jag förstått.

Sv: Värmeelement.

Tänkte bara tipsa om att Jula har rea just nu på en vattenkokare med ett 2,2kW element i

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a … _id=SE-802

Hade bara tänkt att köpa en, men 2,2kW element för 59kr tycker jag är helt OK så det blev tre stycken.. nu ska alla kärl få egna element big_smile

Sv: Värmeelement.

Johan, rapportera gärna hur du löste monteringen etc. Jag utgår ifårn att de i kokaren är ingjuten i plasten på något sätt? Hur ser det ut när du fick bort själva kokare från elementet? Du råkar inte ha någon bild? Jag är lite nyfiken.

/Fredrik

4 Senast ändrad av JohanD (2006-02-08 22:17:55)

Sv: Värmeelement.

Fredrik skrev:

Johan, rapportera gärna hur du löste monteringen etc. Jag utgår ifårn att de i kokaren är ingjuten i plasten på något sätt? Hur ser det ut när du fick bort själva kokare från elementet? Du råkar inte ha någon bild? Jag är lite nyfiken.

/Fredrik

Hej! Här kommer hela förloppet. 

En varning först bara:

OBS!
Elinstallationer av denna typ är, om inte rent olagliga så, väldigt farliga! Använd jordfelsbrytare! Vatten och el är en farlig kombination. Är du osäker, LÅT BLI!

Just denna modell är perfekt eftersom elemetet är av en mycket enkel typ. Nyare vattenkokare med "integrerad bottenplatta" som värmeelement duger inte alls för detta ändamålet!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/53_1.jpg
Innehållet i paketet. Bottenplattan med sladden går direkt i sopen!


http://www.humle.se/punbb/images/upload/75_2.jpg
Inne i kokaren sitter ett element, detta är vad vi vill åt. ("Tyvärr" var det "bara" ett 2kW element, inte för att det gör mig något, men dock är det en felaktig uppgift i annonsen)


http://www.humle.se/punbb/images/upload/22_3.jpg
Lossa och avlägsna de två skruvarna på undersidan.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/80_4.jpg
Eftersom själva "kärlet" ändå kasseras, så böjde jag bara upp bakstycket på "handtaget" för att exponera den yttre delen av värmeelementet. Lossa och avlägsna de tre skruvarna som håller fast den yttre delen med sjäva värmeslingan (De tre skruvarna i den svarta plasten). (Här krävs en del tålamod, teknik och rätt sorts skruvmejsel(!), så att man inte drar sönder skruvarna, då de sitter väldigt hårt.)Spara dessa skruvar med tillhörande brickor, de behövs för att skuva ihop elementet senare.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/90_5.jpg
Ta ur slingan och den yttre delen av elementet. Observera siliconpackningen som sitter i kärlet, tag tillvara på denna, då den används när elementet sätts in i vårt eget kärl.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/94_6.jpg
Siliconpackningen!
Mät gärna hålet i kärlet för att ta reda på vilken diameter ditt nya hål, i ditt eget kärl ska ha.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/19_7.jpg
Från den yttre delen av värmeelementet, avlägsna termostatbrytararmen och dess hållare (Först, avlägsna skruvarna som håller fast den röda plasten i den yttre delen av elementet, sedan lossas armen i svart plast med lite milt våld och en skruvmejsel ). Sladden med lampan avlägsnas med ett lätt ryck i sladdarna. Enbart den del till vänster på bilden sparas (detta är det jag avser med "yttre delen" av värmeelementet i fortsättningen) [not. Jag vet att det inte är en termostat i termens riktiga mening utan en bimetall brytare. Termostat används som generaliserat uttryck]


http://www.humle.se/punbb/images/upload/72_20.jpg
Ett litet förtydligande bara angående den "lilla vita pinnen":
Till vänster är en liten pinne som kan trilla ur när brytararmen avlägsnas, det är OK, den skall avlägsnas.
På ytterdelens insida finns två små vita pinnar, en väl synlig, och en bakom bimetallbrickan, båda dessa låter jag vara kvar. Jag låter även bimetallbrickorna vara kvar, eftersom brytararmen är borta är den temperaturreglerade avstängingen ur funktion.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/8.jpg
Borra ett hål i det utvalda kärlet (Här en 30liters jäshink) med rätt diameter för att passa för siliconpackningen. (Mitt hål är 37,5mm, men mät ER siliconpackning och gör ett hål efter den. Min mätte "knappt" 39mm, och jag gjorde hålet 1,5mm mindre för att säkerställa en "tight fit".)


http://www.humle.se/punbb/images/upload/9.jpg
Sätt i siliconpackingen. Montera i slingan och skruva fast den yttre delen av elementet på utsidan med hjälp av de skruvarna som du sparade tidigare.


http://www.humle.se/punbb/images/upload/11.jpg
En jordad kabel av den typ som man har till ett nätaggregat till en PC ansluts, och du har ett, i det här fallet, 30liters kokkärl!


OBS!
Elinstallationer av denna typ är, om inte rent olagliga så, väldigt farliga! Använd jordfelsbrytare! Vatten och el är en farlig kombination. Är du osäker, LÅT BLI!

Sv: Värmeelement.

Tackar för de mycket fina bilderna!! Kanon.

( El och brand säkerheten får man som vanligt ta ansvar för själv. Håller med om att om man är det minsta osäker så gör man säkrast i att låta bli. )

/Fredrik

Sv: Värmeelement.

Kopplade du helt bort termostat brytaren förresten? Frågan är hur lätt den blir överhettad? Kanske en viktig sak att tänka på också. I värsta fall om den blir överhettad skulle man kunna tänka sig att plasten ger sig, vilket kanske är mindre roligt? Hör gärna av dig när du testat den.

/Fredrik

7 Senast ändrad av JohanD (2006-02-08 17:00:20)

Sv: Värmeelement.

Fredrik skrev:

Kopplade du helt bort termostat brytaren förresten?

Jepps! Det blir effekten av att avlägsna armen, eftersom bimetallelementet löser ut vid 100 grader är det inget bra att ha brytararmen kvar om man vill ha en stormkokande vört i 60-90 minuter. (En liten vit "plastpinne" trillar ur när man avlägsnar brytar armen, det är helt ok, den SKA bort!)

Fredrik skrev:

Hör gärna av dig när du testat den.

Har haft en identisk i över tre år och kokat vört otaliga gånger utan några problem (Jag ville ha minst en till för att värma vatten till lakningen i också. Nu blir det en lakvattenvärmare och en vörtkokare med två element!). Plasten i en 30 liters jäshink klarar värmen mer än väl för kokande vört, inga tendenser till "att ge sig", men jag skulle nog akta mig för att låta den "gå torr". För säkerhets skull har jag monterat elementet 40-50mm över  botten i hinken.

Sv: Värmeelement.

Låter intressant, låter som det är väl värt ett experiment för den billiga pengen iallafall. Billiga och enkla lösningar gillar jag.

Du har inte känt några andra konstiga smaker av plasten, genom att koka så länge i plast? Rent teoretiskt kan plaster, specillet vid högre temperaturer frigöra en del ämnen, men kanske är det inte av någon praktisk betydelse?

Dyra och komplicerade lösningar finns ju alltid gott om för den som vill smile

/Fredrik

9 Senast ändrad av JohanD (2006-02-08 17:24:05)

Sv: Värmeelement.

Fredrik skrev:

Du har inte känt några andra konstiga smaker av plasten, genom att koka så länge i plast? Rent teoretiskt kan plaster, specillet vid högre temperaturer frigöra en del ämnen, men kanske är det inte av någon praktisk betydelse?

Jag har aldrig märkt några bismaker från plasten, och som sagt, det är en jäshink, så man kan ju ha vin och öl i den under långa perioder utan smakpåverkan (iofs utan värmen då men med alkohol, som också kan påverka plaster).

Men om man är orolig kan man ju montera elementet med samma teknik i ett kärl av aluminium eller rostfritt stål!

Använder du dessutom du dessutom en effektregulator kan du justera temperaturen mycket precist, just den effekt jag önskar med min lakvattensvärmare. Eftersom elementet är en så "koncentrerad" värmekälla vet jag inte om det blir bra att använda för att stegmäska med (i mäsken dvs), men det är vad det "överblivna" elementet skall anvädas till att experimentera med tongue

Sv: Värmeelement.

Nu har jag varit förbit jula och köpta några stycke också, så ska jag testa. Återkommer också med tester. Det lär väl ta lite tid innan jag får tid dock.

Tack för iden! Sak bli kul att se. Om inte annat så lär det duga utmärkt till att värma lakvatten.

/Fredrik

11 Senast ändrad av JohanD (2006-02-08 21:29:09)

Sv: Värmeelement.

Ett litet förtydligande bara angående den "lilla vita pinnen" och bimetallbrickorna:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/72_20.jpg
Till vänster är en liten pinne som kan trilla ur när brytararmen avlägsnas, det är OK, den skall avlägsnas.
På ytterdelens insida (till höger på bilden) finns två små vita pinnar, en väl synlig, och en bakom bimetallbrickan, båda dessa låter jag vara kvar. Jag låter även bimetallbrickorna vara kvar, eftersom brytararmen är borta är den temperaturreglerade avstängingen ur funktion.

Sv: Värmeelement.

Sätt inte elementet för långt ner i hinken bara , inte lägre än vad JohanD gjorde , eftersom elementet är platt och hinken lite böjd , det kan bli spänningar (hehe) i plasten och hinken kan spricka.

Salle i Växjö

Sv: Värmeelement.

Det ska blir spännande att testa hur det fungerar i praktiken och om jag kan se några "baksidor".  Speciellt ska jag notera mjukheten på plasten, samt ev smak. Jag ska erkänna att jag förvisso gillar plast, men har känt viss skepsis till att just *koka* så stora volymer i plast. Men nu ska jag prova i full skala så får vi se.

/Fredrik

Sv: Värmeelement.

Johan, har du flera bra tips kanske. Jag tycker ett det känns tämligen primitivt att bara ha en brytare. Jag funderar på att när jag ändå är igång komplettera med en effektregulator. Antingen via ett mekaniskt reglage, eller via någon form av extern styrning. Det finns ju sådan, har jag sett men de som är avsedda för hög effekt drar iväg i pris.

Du råkar inte veta var jag hittar lämplig effekregulator i prisklasser som matchar kokelementen och hinken? smile Känns lite snett att köpa en effektregulator för 500 spänn när kokelementen och hinken kostar under hundringen.

"vanliga" dimmrar klarar inte så höga effekter, eftersom de är avsedd för vanliga lampor typ upp till 300 watt eller så, och jag ser att högeffektsmodellerna blir dyrare.

Tack för tips smile

Om man nu ska köra en billig lösning så blir det mer stilrent om man håller samma nivå hela vägen.

/Fredrik

15 Senast ändrad av JohanD (2006-02-09 12:31:37)

Sv: Värmeelement.

Fredrik skrev:

"vanliga" dimmrar klarar inte så höga effekter, eftersom de är avsedd för vanliga lampor typ upp till 300 watt eller så, och jag ser att högeffektsmodellerna blir dyrare.

Tack för tips smile

Om man nu ska köra en billig lösning så blir det mer stilrent om man håller samma nivå hela vägen.

Helt rätt, en "vanlig" dimmer funkar inte för 2kW, jag har läst om att en del mer äventyrliga har modifierat dimmers med kylflänsar och trimmade komponenter. Detta är definitivt inget jag rekomenderar, men jag har hört det göras.

För en billig effektregulator kolla in http://www.svebry.se/products.php ock titta under Elektronikbyggsatser/Svebry så har de en byggsats "Reglerdon 2200W" , art# 28-0680 (http://www.svebry.se/product.php?product_id=1477) som är utmärkt för detta ändamålet. 129:- + frakt (och lite lödning), du kan nog inte komma undan billigare om du inte kan få tag på något begagnat...

Men för vörtkokning behövs ingen effektregulator, då kör man på full effekt hela tiden! Effektregulatorn kommer till sin rätt när man vill hålla konstant temperatur i, tex, en lakvattenvärmare.

Sv: Värmeelement.

Först hade jag väl tänkt bara testa helt enklet, hur hinken och hela konstruktionen beter sig vid kok innan jag bestämmer vad jag ska ha det till.

Annars hade jag möjligen tänkt använda den vid lakning på något sätt. Mitt mäskkärl fungerar utmärkt och det ser jag ingen anledning att göra om. Däremot en bättre temperaturkontroll på infusions och lakvatten vore ju trevligt om inte annat.

Det skulle ändå kännas bättre att kunna reglera effekten även vid kok, om så behövs så att man inte bränner vörten i onödan.

Har du testat att koka 20 liter för med 4kW (2 element) - hur fungerar det?

/Fredrik

17 Senast ändrad av Kalle (2006-02-09 13:50:05)

Sv: Värmeelement.

Hej
En sak att tänka på är om själva reglerdonet har en styrning som är galvaniskt åtskild från den reglerade fasen. Det öppnar möjligheten att framöver bygga på systemet med temperaturkontroll. Hur ligger det till med det på Svebrys regulator?
Är man villig att bygga lite själv kan man utgå från ett halvledarrelä Elfa PF240D25 37-411-62. Det kostar lite mer 190:- men jag tycker det har några klara fördelar:
1. Det är inkapslat i plast sånär som anslutningarna, vilket är bra ur säkerhetssynpunkt, och det är lätt att bygga in. Måtten är 38x23x26 mm (utan fläkt).
2. Det tänder och bryter vid nollgenomgångarna vilket gör det i stort sett fritt från radiointerferens. Hur är det på den punkten med Svebryregulatorn? Reläer med faslägesstyrning måste ha filter och de blir lätt klumpiga och dyra vid höga effekter.
3. Det klarar 10A med vanlig konvektion men med fläktkylning kan man gå upp till 25A. En fläkt typ PC systemfläkt räcker och rekommenderas för att hålla bättre marginaler.
4. Styrningen är galvaniskt åtskild men vid montering bör man se till att det inte finns andra krypvägar tex genom att innesluta anslutningarna i silikon.

Det här ska nu styras av en pulsregulator som enligt en EU-norm ska ha en cykeltid större än 30 sek.
Man kan bygga en sådan diskret med några operationsförstärkare. Man alstrar en sågtands- eller triangelvåg som jämföres med en spänning från en potentiometer. Om tex potentiometern står i mittläge får man tillslag 15 sek och brytning 15 sek och elementet går på halv effekt genomsnittligt. När man vill gå vidare med temperaturreglering jämför man först inställt värde med aktuellt värde och alstrar en spänning som överförs till ett pulståg.
Den mer avancerade använder en dator med ett litet progam som som leverar pulståget till reläet. Har man en termometeringång till datorn utvecklar man progammet tills man har en komplett reglering.
Till sist, vad ni än gör och hur ni än gör det :
GLÖM ALDRIG JORDFELSBRYTAREN!

18 Senast ändrad av JohanD (2006-02-09 15:58:31)

Sv: Värmeelement.

Kalle skrev:

Hej
En sak att tänka på är om själva reglerdonet har en styrning som är galvaniskt åtskild från den reglerade fasen. Det öppnar möjligheten att framöver bygga på systemet med temperaturkontroll. Hur ligger det till med det på Svebrys regulator?

Jag ska erkänna att jag inte vet svaret på dina frågor, utan jag lödde ihop den, och den fungerar! I övrigt vet jag inte om den är galvaniskt åtskild, finns det något som lätt skulle avslöja om den är, respektive inte är, det för en som inte kan något om kretsen i sig? I mitt fall är det inte aktuellt att själv konstruera en dylik krets, utan jag förlitar mig på byggsatskonstruktören (och det faktum att den rekomenderades som ett alternativ till elfas färdiga effektregulatorer).

Och självklart: Jordfelsbrytare är ett måste!

Sv: Värmeelement.

Fredrik skrev:

Har du testat att koka 20 liter för med 4kW (2 element) - hur fungerar det?

Jag har inte testat det ännu, men har för avsikt att göra det tongue

Sv: Värmeelement.

Isåfall är jag nyfiken att höra hur det går sedan! smile Jag köpte också 3 element när det var så billigt. Jag testar väl med en först.. skiter det sig så får man ge bort vattenkokarna som presenter ;-)

Om jag ska koka så är nog 2kW lite i underkant. Jag vet hur det är på spisen, och då är det små kastruller. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det är ingen vådlsamt effekt på en spisplatta vad jag vill minnas. Kan det vara 2 kw kanske? knappast mer.

/Fredrik

Sv: Värmeelement.

Den störst plattan på spisarna brukar vara 2-2,2 kW men inte mer.
CO har tex kokplattor som reservdel och där finns ingen med större effekt.

Sv: Värmeelement.

Jag räknade för ett tag sedan ut att för att få tillräckligt med energi för att hetta upp 25L vatten från rumstemperatur till kokande med en 2000W-platta tar ungefär 45 minuter. och då har jag inte räknat med spillvärme och andra energitjuvar.

Nu är det väl sällan man gör sådana temperatursteg med hela vörten, oftast går man ju successivt upp under mäskningen. Ni som mäskar och lakar på kvällen och kokar på morgonen därpå kanske har mer empiriska data.

Think globally. Drink locally.

23 Senast ändrad av JohanD (2006-02-09 17:15:25)

Sv: Värmeelement.

Fredrik skrev:

Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det är ingen vådlsamt effekt på en spisplatta vad jag vill minnas.

Ett annat problem med många modernare spisplattor är att de har termostat skydd också, så de går sällan på 100% effekt hela tiden, utan slår av och på utifrån vad en termostatsäger dem, vilket minskar verkningsgraden avsevärt.

Dessutom, i mitt "kokkärl" så slår jag på elementet redan innan kärlet är halvfullt under lakningen, så det inte ska ta så mycket mer tid efter det att lakningen är klar.

Sv: Värmeelement.

hej!

är det inte risk för tokkaramellisering eller tom. vidbränning av vörten när värmeelementet är av stål, ett material som ju leder värme mkt bra. vore det inte bättre med keramiskt värmeelement?

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Värmeelement.

urgusinka skrev:

hej!

är det inte risk för tokkaramellisering eller tom. vidbränning av vörten när värmeelementet är av stål, ett material som ju leder värme mkt bra. vore det inte bättre med keramiskt värmeelement?

tor

Det blir ett riktigt "rullande" kok  så jag tror att tiden som vörten exponeras mot den lilla ytan ger nog inte tid till karamellisering, jag har i alla fall inte märkt några karamelliserings tendenser. Om ett keramiskt element är bättre kan jag varken bekräfta eller dementera.