Vilken är eran favorit bland de brittiska jäststammarna?
Som topic lyder, vilken är eran favorit bland de brittiska jäststammarna och varför?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Vilken är eran favorit bland de brittiska jäststammarna?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Som topic lyder, vilken är eran favorit bland de brittiska jäststammarna och varför?
fullers jäst, för den är god med en tydlig profil och flockar hur bra som helst.
Varför nöja sig med EN brittisk jäst
...
..men...
Fullers har jag kört mycket med och är No1 om man behöver kristallklart öl över en natt (den flockar som en sten). Trevlig smakprofil. I slutändan får jag nog ändå lägga min röst på Wyeast1728Scottish(McEwans) för att den har en sådan "bredd". Den flockar snabbt men inte "extremt". Ger lite lagom låg utjäsning. Jobbar på vid låga temperaturer (en underbar garage/källar jäst så här års). Kör man kallt får man en mild ren smak, men inte så syrligt, torr och trist som andra "rensmakare". Kör man kring 17-19 strecket får man en mycket trevlig fruktig smak samtidigt som maltigheten ligger kvar. Det enda bekymret med denna jäst är att den snabbt skenar iväg i finkel och fotogen-träsket när temperaturen drar iväg över 20 särskilt om vörtstyrkan är hög.
Jag har dock som målsättning att försöka jobba igenom alla "britterna" (inkl. torrjäster och säsongsvarianter) en ordentlig vända för att plocka ihop en "bas-grupp" att välja från, så nya favoriter kan ju tänkas dyka upp..
..och får jag välja en "icke-favorit" så är det helt klart Safale-04... ![]()
/Calle
Fullers och Boddingtons
Fullers och på god andraplats London Ale III, Brewer's Choice 1318
När ni säger Fullers är det WLP002 eller 1968 London ESB ni menar då?
jag har en kultur yorkshire square från whitelabs som har gått några bryggder nu, Jag gillar den skarpt. Den beter sig precis som en jäst ska! Jäser klart och sen flockar den som bara den. har inte behövt röra upp den utan den har gjort sitt jobb och sen lämnat lokalen.
smakerna är mycket bra! lagom fruktig, maltig och mjuka smaker precis som det ska vara.
London Ale III är den bästa vi har använt. Ser fram emot att testa Fullers när vi ska göra en bitter nästa gång.
Har kört ett par gånger med thames valley/burton ale som jag gillar. Använt den till IPA och porter och mörkare ale. Sist jäste den dock ut lite klent trots att den flockar ganska dåligt också. med sin ganska diskreta esterprofil som ger lite diskret torkad fruktton och lätt nötighet blev den sista mörkare alen lite för söt, skulle dragit ner på den mröka karamellmalten och begränsad chokladen till 2% så tror jag den blivit perfekt men annars tycker jag den är trivsam.
Flockningen reagerar väldigt bra på gelatin så det är inget stort problem att den inte bleknar snabbt.
Jag är väldigt nyfiken på yorkshire square men den kommer väl först till december som jag minns rätt?
Det undrar jag med.
Jag har användt WLP002, testat den nere på så lågt som 16 grader och upp mot 20 grader och aromen ogillar jag verkligen, fruktbomb.
1968 har jag bara användt vid ett tillfälle och den var mycket mildare tycker inte den alls var lik wlp002.
Både dessa tillhör väl samma "strain" som fullers?
Nästa gång blir det att odla upp från en fullers flaska för att testa.
Själv kör jag på en egen renodlad "stam" jag tagit från en flaska Fullers en gång. Prova gärna att odla upp från en flaska Fuller's IPA de brukar ha fin fart på sedimentet. Bra pris på den jästen, och på köpet får man en RIKTIG IPA att dricka (d.v.s inte en sådan där fjantig amerikansk som smakar burk mango-puré för bäbisar
fast med en otrevlig beska som purén saknar..)
/Calle
Själv kör jag på en egen renodlad "stam" jag tagit från en flaska Fullers en gång. Prova gärna att odla upp från en flaska Fuller's IPA de brukar ha fin fart på sedimentet. Bra pris på den jästen, och på köpet får man en RIKTIG IPA att dricka (d.v.s inte en sådan där fjantig amerikansk som smakar burk mango-puré för bäbisar
/Calle
Tack för tipset.
Gillar din beskrivning på Amerikansk IPA, håller med fast jag gillar besk mango-puré ![]()
Chubb skrev:När ni säger Fullers är det WLP002 eller 1968 London ESB ni menar då?
/Calle
en av mina klara favoriter på systemet är för närvarande Torpedo, dvs en am. IPA, eller dubbel ipa om man ska vara petig och det ska man ju... menar du att den smakar obehagligt besk mangopuré? hoppas du skojar isf.
.... besk mango-puré....
Nu känner jag mig skyldig till att ha gått lite väl Off-Topic i tråden, men jag tänker i alla fall ge ett styck svar (sedan tycker jag vi bryter ut tråden om det behövs), och det har faktiskt lite med engelsk jäst att göra också..
Det är nog bara så att jag blivit lite trött på att bryggerierna senaste åren översvämmat oss och tävlat med öl som smakar nästan enbart "tropisk frukt-cocktail" och allra helst så lite som möjligt av andra öl-smaker från t.ex. jästen (där kom den!) och malten, d.v.s de har helt slutat smaka "jäst dryck av spannmål". Den här tråden startades väl t.ex. för att diskutera just jästens bidrag till ölet.
Jag har kommit fram till att om man ställer fram två glas, ett med AmIPA och ett med färskpressad tropisk juice, så kommer den ena vara den godare och bättre "fruktbomben", och den andra göra dig full....
Smaken är bekant som baken, men jag tycker ibland det är lite trist att gå ut på bättre ölkrogar och mötas av att de enda "nyheterna" ständigt är att 2/3 av kranarna är "tropisk fyllejuice" (ok. å en och annan skitstark porter/stout då). Har inte folk tröttnat snart? Ibland undrar jag om vissa Amerikansk-öl-fantaster egentligen gillar smaken av "öl" ?? Kanske läge för dem att prova paraply-drinkar istället? ![]()
Sedan måste jag ju erkänna att även Fuller´s IPA är en "fruktbomb" men det är en djupare komplexare smak och inte så jävla endimensionell
/Calle - " i gnällig-gubb-läge" ![]()
jag odlar också upp jästen från fullers ipa. Känns som det smartaste alternativet då man får en öl på köpet och billigast jäst.
Hej,
jag kollar på Systembolaget och kan inte hitta någon Fullers IPA - däremot finns Fullers 1845 som har jästfällning - utgår från att det innebär jäst som går att odla från. Det finns också en Fullers London Pride - dock att man inte nämner jästfällning.
Vilken är det som du har använt - tacksam för svar.
//Göran
Hej,
jag kollar på Systembolaget och kan inte hitta någon Fullers IPA - däremot finns Fullers 1845 som har jästfällning - utgår från att det innebär jäst som går att odla från. Det finns också en Fullers London Pride - dock att man inte nämner jästfällning.Vilken är det som du har använt - tacksam för svar.
//Göran
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D … aruNr=1518
Konstigt nog kommer den inte upp om man söker på "fuller", men dock på "india"...
"Fällning" är inte en bergsäker indikation, utan det bör även stå "bottle conditioned" på flaskan för att vara säker på att jästen lever. Fuller's har det i olika varianter för flera olika öl. Det lär vara samma jäst i alla, så vilken som helst som är "bottle conditioned" duger fint. De jag vet säkert har varit den starkare Export-IPA'n ovan, flera av "Vintage"-versionerna, och Past-Masters-XX (docke ej den senaste Past-Masters Doubble Stout).
(EDIT: ser nu att det står "bottle conditioned" på bilden av 1845, så då skall det nog fungera om du inte hittar IPA'n)
/Calle
Fuller's 1845 är dessutom väldigt bra, till och med bättre än IPA:n tycker jag. Fantastisk med en riktigt vällagrad engelsk cheddar och lite chutney.
Jag har länge gillat BC1968 Special London Ale (Fuller), men har ibland haft problem med utjäsningen. Gick sedan över till BC1318 London Ale III (Boddington) som är mycket stabilare med bra utjäsning och ändå fyllig kropp. Nu har jag snöat in lite på BC1469 West Yorkshire (Timothy Taylor) men det återstår att se om jag får liv i den igen, burkarna i frysen verkar lite hårt åtgågna. De kan ha tinat när allt älgkött skulle frysas för en månad sen. ![]()
Nu har jag snöat in lite på BC1469 West Yorkshire (Timothy Taylor) men det återstår att se om jag får liv i den igen, burkarna i frysen verkar lite hårt åtgågna. De kan ha tinat när allt älgkött skulle frysas för en månad sen.
Uti händelse av det värsta kan jag trösta dig med att BC1469 är med i Wyeast tillfälliga sortiment Oktober-December-2011, så snart borde den finnas att köpa. Får nog ta och köpa en jag med och prova.
/Calle
Håller på att stega upp Fullers jäst för att frysa in. Vet ju om att den är extremt flockande men vilka "individer" finns i jästfällningen i flaskan egentligen? Det är väl inte bara de mest flockande individerna utan en blandning av de som stannar lite längre i suspension och de mest flockande delarna av kulturen?
Anledningen att jag frågar är att jag aldrig sett något liknande i burken som står på magnetomröraren. Från början betedde sig den som vanligt att den bruna vörten bleknade mer när jästen vuxit till sig vilket var på morgonen. På eftermiddagen frågade min sambo vad jag hade i burken egentligen. Hon sa att det såg ut som någon kräkts i burken och det snurrade runt, runt.
Jästen hade flockat enormt. Stora klumpar yrde runt i burken. Är det normalt eller har jag fått en kultur som flockar ännu mer än originalet? Jag inbillar mig att jag kan få väldiga problem med utjäsningen om så är fallet med tanke på de erfarenheter jag läst om här tidigare. Man vill ju veta att den i alla fall har en hyggligt god möjlighet att jäsa ut om man skakar om jäskaret lite då och då.
//Johan
Jästen hade flockat enormt. Stora klumpar yrde runt i burken. Är det normalt eller har jag fått en kultur som flockar ännu mer än originalet? Jag inbillar mig att jag kan få väldiga problem med utjäsningen om så är fallet med tanke på de erfarenheter jag läst om här tidigare. Man vill ju veta att den i alla fall har en hyggligt god möjlighet att jäsa ut om man skakar om jäskaret lite då och då.
//Johan
Det där är helt normalt för Fullers jäst när den närmar sig full utjäsning. Det skall se ut som en sådan där prydnads "skak-burk" med snöflingor i landskap. Det flockar extremt hårt till stora flagor.
Tricket är att skaka igång klumpen ordentligt innan man tillsätter jästen.
Flockulering styrs bl.a. av sockerhalt, alkohol, pH och temperatur i vätskan. Låt jästen sjunka till botten (tar någon timme högst). Förbered några deciliter ren vört (eller ta av den kylda vörten under bryggningen). Häll av ALL vätska på jästen (den kommer sitta som en hård klump i botten). Knacka hårt och snurra på kärlet länge så att den blir mer som en "smet". Börja sedan hälla i vörten, LITE i taget, och skaka och snurra, låt tillsatserna ta totalt ca 10 min. Ställ jästuppslamningen rumsvarmt och fortsätt virvla den ofta. Inom 20-60 min brukar flockulering börja släppa någorlunda igen, vilket syns på att vätskan blir allt mer "mjölkig" och att jäsning börjar märkas. En viss andel flingor kommer vara kvar länge, men man behöver inte vänta ut de sista. Nu är det lämpligt att hälla den i jästunnan.
Häller man i "klumparna" direkt utan att göra denna (lite omständiga och längre) de-flockulering så får man en väldigt trög start, så jag rekommenderar verkligen detta extra besvär.
Jag har inte haft problem med dålig utjäsning med denna jäst om man tillsätter rätt mängd och slammar upp innan (enligt ovan) och är noga med temperaturen. Starta gärna jäsning vid 17 grader och låt den sedan sakta stiga till max 20-21 grader det första dygnet och håll sedan kring 19-21 tills den är utjäst (några dagar). Då får man en jämn jäsning som inte tappar fart på slutet och ger en ren aromatisk engelsk smak utan finkel eller diacetyl.
Det underbara är, att för öl på 3.5-5% så är det ofta utjäst, hyfsat moget och kristallklart på mindre än en vecka om man följer detta. Färdigt att lägga på fat och servera direkt eller tappa över för flaskning.
Lycka till!
/Calle
Starta gärna jäsning vid 17 grader och låt den sedan sakta stiga till max 20-21 grader det första dygnet och håll sedan kring 19-21 tills den är utjäst (några dagar). Då får man en jämn jäsning som inte tappar fart på slutet och ger en ren aromatisk engelsk smak utan finkel eller diacetyl.
Menar du att du som exempel startar jäsningen i kylskåp med en termostat på 17 grader,sen ökar temperaturen i tunnan av själva jäsningen till max 20-21 grader men kylskåpstemeraturen ligger kvar på 17 grader?
Eller kyler du ner vörten till 17grader och ställer det i ett ca 20g temperat rum eller kylskåp?
Alltså är det jästemperaturen i tunnan eller den omgivande temperaturen du menar?
Alltså är det jästemperaturen i tunnan eller den omgivande temperaturen du menar?
Det är vörten/grönölets temperatur jag avser. Med 10-25 liter vört brukar det fungera bra att kyla vörten till 17 grader vid start, och sedan ställa den i ett rum vid ca 19-20 grader med lite tyg omkring, så reglerar det hela sig självt automatiskt. Så här års brukar det inte vara något problem att hitta sådana ytor i ett rum. Prova med att ställa mot en yttervägg och reglera luftflödet med filtar. Alternativet är att bära omkring kärlet till olika platser första dygnet (om man bara har kallare+varmare att välja på). Större kärl kan kräva 18-19 grader i rummet. Har man en reglerad kyl så reglerar man som vanligt (d.v.s styr tempen i kylen genom att mäta direkt på/i kärlet).
Avsikten är att hålla igen tempen lite i början när celldelning sker (ger mindre bismaker) och sedan låta den stiga lite för att fördröja flockulering, håll igång utjäsning och minska diacetylen till lagom nivåer. Det är för övrigt ungefär samma förlopp som de flesta engelska bryggerier använder för att få bästa balans mellan smak och tidsåtgång. En del kör någon grad varmare, beroende på jäst.
/Calle
En massa bra text
Tack för bra svar. Bra att veta när jag nu tänkt använda den någon gång framöver. Nu ska jag bara frysa den för framtida användning.
//Johan
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Vilken är eran favorit bland de brittiska jäststammarna?