Singlehop på Nelson Sauvin

Hej. Behöver synpunkter på hur jag ska humla detta, min andra helmaltsbrygd. Vill också veta om man vill använda spraymalt för att hålla OG, i vilket stadie kör man i det? i början av koket eller i slutet av koket? Som jag tänkt det:

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: Nelson Five
Brewer: Kjelleman
Asst Brewer:
Style: American IPA
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 22,50 l
Post Boil Volume: 19,50 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l   
Bottling Volume: 19,00 l
Estimated OG: 1,065 SG
Estimated Color: 17,2 EBC
Estimated IBU: 76,5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 77,0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
4,40 kg               Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)           Grain         1        73,3 %       
0,50 kg               Caramel/Crystal Malt - 30L (59,1 EBC)    Grain         3        8,3 %         
0,50 kg               Munich Malt - 10L (19,7 EBC)             Grain         4        8,3 %         
0,60 kg               Oats, Flaked (2,0 EBC)                   Grain         2        10,0 %       
30,00 g               Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 60,0 min  Hop           5        38,4 IBUs     
60,00 g               Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 15,0 min  Hop           6        38,1 IBUs     
60,00 g               Nelson Sauvin [12,00 %] - Dry Hop 4,0 Da Hop           9        0,0 IBUs     
1,0 pkg               American Ale (Wyeast Labs #1056) [124,21 Yeast         8        -             
50,00 g               Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 0,0 min   Hop           7        0,0 IBUs     

Mash Schedule: My Mash 1
Total Grain Weight: 6,00 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
infusion          Add 27,00 l of water at 54,4 C          50,0 C        0 min         
Mash Step 1       Heat to 50,0 C over 0 min               50,0 C        30 min       
Mash Step 2       Heat to 62,0 C over 5 min               62,0 C        30 min       
Mash Step 3       Heat to 67,0 C over 5 min               67,0 C        30 min       
Mash Step 4       Heat to 71,0 C over 5 min               71,0 C        30 min       
Mash out          Heat to 78,0 C over 5 min               78,0 C        10 min       

Sparge: Fly sparge with 1,51 l water at 75,6 C
Notes:
------

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com

Sv: Singlehop på Nelson Sauvin

Jag skulle ta lite från 60 ocg 15-minutersgivorna och införa givor vid 10 och 5 minuter.
Spraymalten kan du ha i sista kvarten, du kan ju mäta innan om du behöver.

En annan kommentar är mäskschemat som ser onödigt komplicerat ut, men det funkar säkert. Själv hade jag kört step 3 och mash out. Kanske sänkt en eller två grader i step 3.

3 Senast ändrad av megen (2011-10-04 08:24:35)

Sv: Singlehop på Nelson Sauvin

Kjelleman skrev:

Hej. Behöver synpunkter på hur jag ska humla detta, min andra helmaltsbrygd. Vill också veta om man vill använda spraymalt för att hålla OG, i vilket stadie kör man i det? i början av koket eller i slutet av koket?

Om du är noga med att få ett öl så nära receptet som möjligt skulle jag rekomendera att ta ett vörtprov när vörten har börjat koka kyla ner det och mäta ditt SG. Stämmer det med det estimerade värdet i receptet så behöver du inte göra nånting, men är det för lågt rekomendrerar jag att tillsätta maltextrakt till önskat värde innan första humlegivan. Nu kommer humlegivorna att ge samma biterhet i ölet som beräknat och en justering av humlen är onödig.

Ja vad är poängen med ditt mäskshema? En rast på 50 grader kommer bara att göra ölet sämre. Det är en så kallad proteinrast, men eftersom dagens malt inehåller så pass låg dos protein så dödar du bara skumbildningen på ditt öl genom att köra en proteinrast. Hade du däremot användt mycket vetamalt som har ett högre proteininhehåll så hade en en proteinrast varit bättre lämpad. Nu änvänder du iof råfrukt (havre) men inte i så pass stor mängd att du ska göra en proteinrast... Tycker jag.

Kör som sagt bara steg 3 fast lite lägre temp i 60-90 min, sen en mash out som planerat.  Du är nog lite för ovan din utrustning för att hålla på med ett avancerat stegmäskningsshema. Blir lätt som man inte tänkt sig.

Lycka till!