Mäskningsfråga

Hejsan! Imorgon är det bryggningsdag! Vi har dock en liten fråga, det är så att vi har tänkt göra 15 liter och tänkte från början mäska med 12 liter. Men av praktiska skäl insåg vi att det vore bättre om vi kunde köra 10 liter (vi mäskar i gryta). Då kommer här frågan: Går det bra att köra 10 liter och sen laka ut till 15? Finns det några nackdelar/ fördelar att göra så?

Alla svar är mycket uppskattade!

/ David

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: Mäskningsfråga

Fjord's skrev:

Går det bra att köra 10 liter och sen laka ut till 15?

Hänger inte med riktigt...
Men man brukar göra så dvs. Mäska in, och sedan laka till man når sin kokstartsvolym.
Alternativt att ev kompensera för ett lägre utbyte om man vill slippa lakningen och sedan späda vörten med vatten i grytan innan kok.

Satslakar man så vill man ha en del vatten kvar till andra lakningen dvs. Man vill inte hälla igenom 2 liter andra rundan. Det drar inte ut nämnvärt med socker utan kan hållas i grytan på en gång.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av megen (2011-09-30 08:38:36)

Jag har bara satslakat, brukar normalt andra omgången laka ut mellan en tredjedel till hälften av kokvolymen beroendde på vad jag gör för öl och volym.

Flödeslakat har jag aldrig gjort, tänkte testa det en gång men tyckte att det verkade bökigt att styra så att flödet till mäskkärlet är lika stort som flödet ut. För man vill väl knappast ha översvämning eller mäskkärlet torrlagt. Poängen med det är väl att hela maltbädden hela tiden är täckt med lakvatten.

Det man ska tänka på för mäskningen är att inte ha för tjock mäsk.
Man bör ligga någonstans runt 2,5-3,5 liter mäskvatten per kilo malt.

Annars är det som sägs det vanliga att man lakar ut till lämplig kokvolym, beroende lite på vilken vörtstyrka man vill ha på ölet.

Jag brukar mäska med c:a 3 liter vatten/kilo malt och därefter laka ut upptill 5-6 liter vört/kilo malt.
Typiskt med 4 kilo malt => 12 liter mäskvatten, urlakning => 24 liter, nedkokning till 20 liter.
Då hamnar jag på ett OG på drygt 1050.
Passar bra till de flesta öltyper/sorter med en alkoholhalt på runt 5%.

För starkare öl så lakar jag inte ut lika mycket, och med mycket malt så går jag ner till 2,5 liter mäskvatten/kilo malt.

Jag har också en nybörjarmäskningsfråga.
Jag brukar mäska in i en gryta och sedan ställa in hela grytan i ugnen i timma. Idag bryggde jag lite juleöl och när tempen visade 67 grader så satte jag på locket och skjuts in i ugnen. 80 minuter senare när jag hade ätit lunch och fikat så tog jag ut grytan och mätte tempen. Då hade den stigit till 71 grader!!! GötaPetter! Vad blir det för dricka nu då? Läst att det bildas mer dextriner om man mäskar för högt men vad egentligen innebär det för ölet? Svagare? blaskigare, tunnare? Berätta! Jag hällde i både sirap och mjölksocker i den kokande vörten så nåt socker borde det ju finnas för jästen att mumsa på. Ska mäta Og sedan så får vi se vad det blir. Påverkar den höga inmäskningstempen OG och FG och isåfall hur och varför?

hoppas det var ok att jag hoppade in på den här tråden med mina frågor.   wink

modestrick: Det är precis dextriner som gynnas vid högre temperaturer, det vill säga mer icke förjäsbart socker vilket i sin tur betyder högre FG. Sirap jäser ut helt, vilket säker FG något, medan mjölksocker inte kan jäsas överhuvudtaget vilket återigen bidrar till högre FG.

I konkreta ordalag kommer du (antagligen) ha en öl med stor kropp och ganska hög sötma, men en lägre alkoholhalt. Dextriner är gott, och i en julöl passar det extra bra. Mjölksockersötma är enligt min uppfattning inte särskilt gott, men det finns många som tycker annorlunda och det finns inget rätt eller fel när det gäller smak.

Think globally. Drink locally.

Måste länka in följande lilla guldklimp också:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2110

Ah, tack för bra svar, Peps!  Jag vet inte hur mjölksockersötma smakar så det kanske var en miss. Det stod med i ett stout recept jag läste och så hällde jag i det. tog inga mängder dock. 70 gram till tio liter. Det kanske inte förstör julölet helt å hållet? Blir ölet för svagt så kan man ju spetsa med svågerns Norrlands guld som han alltid kommer dragandes med. Tänkte jag skulle försöka omvända han i jul. Nyligen fick jag honom att reagera positivt på en Oppigårds Golden Ale som jag bjö på.

modestrick skrev:

70 gram till tio liter. Det kanske inte förstör julölet helt å hållet?

Jag skulle inte vara det minsta orolig, det kommer bli gott. Du kanske behöver gulla med ölet lite för att få det att jäsa ut, dock. Har du möjlighet att ställa jäshinken varmare (pannrummet, intill ett element) när du ser att aktiviteten avtar i jäsröret så är det en rekommendation.

jäsa varmt alltså? Ok, tja det går väl säkert att ordna.  vad är det som händer när den få stå varmt?

Nä, jäsa som vanligt (svalt) och sedan höja mot slutet. Varmare gör att det blir mindra ansträngning för jästen, den jobbar fortare men spottar å andra sidan ur sig mer bismaker (estrar och fenoler men också otyg som högre alkoholer, diacetyl etc.)

Grundprincipen är dock att den huvudsakliga produktionen av ämnen som ger bismaker sker under jästens tillväxtperiod, alltså de första 24-48 timmarna, så det viktigaste är att hålla ölen vid lagom eller till och med lite svalare temp i början och sedan eventuellt höja temperaturen för att hjälpa jästen jäsa ut.

ok, jisses vad jag får lära mig nu. Jättebra! jag tackar smile