Jag har blandat ett par gånger, vissa har varit öl som varit nära varandra smakmässigt ex en porter med ek och en utan...
En IPA med aningen hög humlebeska som jag bryggde en likadan med lägre och blandade en del av dessa. IPA med American Stout etc.

Ofta handlar det om väldigt små mängder man blandar in, man (jag) är oftast ute efter att lägga till en "nyans" eller runda av/förstärka något ex.
sötma, rostade toner, torrhet, beska, syra. Mao. är half & half inte alltid fullträffar.
Om du har ett öl du inte är nöjd med så gäller det att veta vad det är som du inte är nöjd med i ölet, vissa saker går helt klart att justera ex. sötma, beska, färg, ska vi kalla dem "balansbrister".
Att blanda bort felsmaker är svårt, riksen är att man sitter där med mer av ett öl som inte smakar något vidare.
Enklast är att brygga ett likadant öl där du kompenserar för bristerna i första batchen ex. minskar eller ökar beskan och blandar för att balansera.
Stora bryggerier använder blandning på detta viset för att träffa rätt IBU, alkohol, färg etc. När det gäller kreativ blandning så får man tänka som med matlagning, behöver soppan mer salt, hitta något salt, släng i och smaka av
Matt Brynildson på firestone walker har en del erfarenhet från deras sessioner, dom tar hjälp av folk som blandar vin.
De erfarenheterna berättar han om här - http://thebrewingnetwork.com/shows/The- … -B-Lecture
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio