Blanda öl

Är det någon som har erfarenhet av att blanda olika öl, för att få fram lite nya (kombinationer av) öltyper?
Jag har gått och funderat på det ett tag och med fatöl så är det ju ganska enkelt görbart. En klassiker är ju black and tan, men vad finns det mer som kan passa bra ihop?

Om man blivit missnöjd med en brygd, så skulle det ju kunna vara ett bra sätt att rädda situationen också. T ex genom att blanda nåt som är för maltigt med nåt som är för beskt.
En annan grej skulle ju kunna vara att göra som (jag har för mig att) de gjorde med Carnegie porter och blanda öl av olika årgångar.
Någon som testat det här lite mer på djupet och har idéer om vad man bör tänka på?

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-10-02 19:39:47)

Sv: Blanda öl

Jag har blandat ett par gånger, vissa har varit öl som varit nära varandra smakmässigt ex en porter med ek och en utan...
En IPA med aningen hög humlebeska som jag bryggde en likadan med lägre och blandade en del av dessa. IPA med American Stout etc.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/blending.jpg

Ofta handlar det om väldigt små mängder man blandar in, man (jag) är oftast ute efter att lägga till en "nyans" eller runda av/förstärka något ex.
sötma, rostade toner, torrhet, beska, syra. Mao. är half & half inte alltid fullträffar.

Om du har ett öl du inte är nöjd med så gäller det att veta vad det är som du inte är nöjd med i ölet, vissa saker går helt klart att justera ex. sötma, beska, färg, ska vi kalla dem "balansbrister".

Att blanda bort felsmaker är svårt, riksen är att man sitter där med mer av ett öl som inte smakar något vidare.
Enklast är att brygga ett likadant öl där du kompenserar för bristerna i första batchen ex. minskar eller ökar beskan och blandar för att balansera.
Stora bryggerier använder blandning på detta viset för att träffa rätt IBU, alkohol, färg etc. När det gäller kreativ blandning så får man tänka som med matlagning, behöver soppan mer salt, hitta något salt, släng i och smaka av wink

Matt Brynildson på firestone walker har en del erfarenhet från deras sessioner, dom tar hjälp av folk som blandar vin.
De erfarenheterna berättar han om här - http://thebrewingnetwork.com/shows/The- … -B-Lecture

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det såldes nån öl på bolaget för 15-20 år sedan som hette "Half and half", jag har för mig att det var Diebels Alt blandat med nån ljusare lager. Den var väl skaplig med den tidens referensramar.

Var det så länge sedan? Jag kommer ihåg den. Fick praktisera blandning själv förra julen då svåger bjö på Norrlands guld. Hade en Carneigie porter som jag spetsa till Gulden med för att få den mer drickbar. Gott å blandat

Har inte testat själv ännu men Stout med kriek ska vara en höjdare.

Tyskarna blandar öl och läsk - Radler (http://sv.wikipedia.org/wiki/Radler)

sen finns det de mera långsiktiga blandningarna av suröl. med Geuze som fanbärare för blandning.

www.brygg.se

Själv har jag en wienerbock på fat som blev helt svart pga min våg pajjade när jag hällde på chokladmalten. Den brukar jag köra hälften med en pilsnar som den åxå ligger på fat samtidigt. Oj oj oj vad lätt det är att dricka en till, och en till......osv.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag blandade en väldigt besk havre "stout" på ca 3% med en Ambar lager ca 50/50 i glas. Det fungerade utmärkt, men jag vet inte vad som händer om det lagras, förmodligen bättre?

Evil Twins Yin och Yang är ju en imperial stout och en imperial IPA som är meningen att man ska blanda med varandra i glaset. Jag tycker det blir sisådär, båda är riktigt bra som dom är. Det blir iallafall ingen "Svart IPA" av det enligt min förutfattade mening.

Jag testade en gång att hälla upp en fet stout, och skikta en IPA ovanpå mest för att se om det fungerade, och det gjorde det. Jag rekommenderar att testa det, precis som en kaffekask kommer det olika smaker uppe och nere i munnen.

8þ Mats

New Castle Brown Ale är en blandning av Old Ale (lagrad, stark) och en Mild Ale. Funkar ju bra!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!