1 Senast ändrad av brandemannen (2011-10-01 21:05:56)

Gissa jästen

Ibland dricker jag köpt öl.
Idag drack jag slottskällans svart, saluförd som en torr porter. Döm av min förvåning när den smakade ungefär som ett par av mina brygder gör. Ngåon som smakat den och också får en klar känsla av vilken jäst de använt?

Om inte skulle det vara kul att hör vilka komersiella öl i övrigt ni kan knyta smaknyanser till en specifik jäst i (där det inte framgår förstås).
Jag har hört (antagligen här) att oppigårds är trogna användare av us05 men i så fall måste de verkligen ha förstått den jästen för mina us05or har alltid en typisk ton som jag har svårt att hitta i oppigårds öl.
Mvh
Love

Edit: byt gärna forumdel till råvaror på denna tråd om det går.

Sv: Gissa jästen

Slottskällan använder s-33 till sina flesta ales. Vet inte hur det är med svart.

www.brygg.se

Där ser man! Har aldrig provat den. Jag fick en väldigt tydlig s04-känsla men som med all jäst här i världen så handlar ju mycket om hur man behandlar den för att skapa en specifik profil.

Nån som vet vad Wisby har för jäst till Sleepy Bulldog? Den smakar ganska likt mina pale ale, fast Bulldoggen är lite blaskigare.

Jag vet att de även har s-04 till någon/några så det skulle kunna vara den också. De experimenterade med båda i några testbatcher när jag va där.

www.brygg.se

Kanske inte var så tokigt ute ändå då. Skulle ju stämma rätt ok tankemässigt för öltypen också.

magnus63 skrev:

Nån som vet vad Wisby har för jäst till Sleepy Bulldog? Den smakar ganska likt mina pale ale, fast Bulldoggen är lite blaskigare.

Drack en Adnam på en pub sambon drack en sleepy bulldog. Smuttade lite på hennes. Och jag kände en tydlig stallsmak inte i lambicklass men den fanns ändå där. Så jag blev också nyfiken på vilken jästtyp det kan vara.

snackade med en kille på ölmäsan i stockholm från wisby. frågade vad de använder för jäst. Han sa att de fixar jästen på svenska fastlandet, tydligen samarbete med spendrups. Han yrade om att att alla kör med carlsbergs jäst etc etc.. fick en känsla av att killen
inte riktigt visste vad han snackade om;)
Med andra ord fick jag inget vettigt svar.

För övrigt var Wisby double IPA väldigt good