Ventilation?

En annan fråga. Appropå kokärl etc. Bortsett från själva uppvärmningen, hur löser ni själva kondensproblemet? Alltså ni som brygger i lägenhet?

Det är det ena problemet jag har, bortsett från det med kokkärlen. Normalt använder jag köksfläkten som står på för fullt. Jag stänger alla andra dörrar till köket, och blir det riktigt illa med kondensen öppnar jag köksfönstret eftersom fläkten ofta inte räcker till.

Men många gånger hag jag svurit över den designer som monterat köksfläkten så lågt att man för det första ofta slåt huvudet i fläkten när man luter sig över tex en gryta för att kontrollera aromen, eller bara titta.

Jag har funderat på en sån elgryta som humlegården nu har, men då är frågan om den blir klumpig att baxa in under köksfläkten? Dessutom så måste den stå ovanpå plattorna då - hur ser den ut under, tex om underlaget är knöligt - typ plattor?

Några som har den grytan som brygger under köksfläkten?

Hur gör ni andra för att lösa kondensproblemet? Det gör ju inte bryggningen mer populär hemma att luftfuktigheten ökar så enormt.

Självklart vore idealet en liten tvättstuga man kunde inreda till bryggeri, kanske kompletterat med utsugningsfläkt, men nu finns tyvärr inte det alternativet för mig.

Eller får man som hem/köks-bryggare kanske stå ut med detta?

/Fredrik

Sv: Ventilation?

Jag bor i en liten tvåa (takvåning) med ett väldigt litet kök...utan köksfläkt roll
Det är bara sååå jättekul när kondensen rinner från köksluckor och väggar i köket och smetar ner mina fönster i övriga lägenheten. Som väl är har jag ett litet fönster bredvid spisen som underlättar. Tur att man bor själv (umm..not really) annars hade det väl blivit en rak höger vid varje bryggtillfälle. lol
Är också sugen på att köpa mig en elgryta...fast inte för kondensens skull då förstås.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Personligen löser jag inte kondensproblemet vilket gör luftfuktigheten lite väl hög stundtals.

Undersidan på elgrytan har 6 "fötter" längs kanten och en halv "fot" under själva kontrollpanlen. Det kan bli problem med knöligt underlag men det kan också funka ganska bra. Jag misstänker att den precis skulle gå in under min köksfläkt men det är inget som jag prövat.

Kommer antagligen bli så att jag kommer brygga vid ett öppet fönster eller liknande i framtiden.

Även om den inte går in under spisfläkten så är det en god idé att ha fläkten igång under hela bryggdagen.
Ett alternativ är förstås att dra ut spisen och ställa kastrullen under fläkten.

Saknar man köksfläkt borde man klaga hos värden.
Hur blir det när man steker fläsk?
Det lär ju osa i hela lägenheten.

Att öppna ett fönster och ställa en bordsfläkt i fönstret borde också hjälpa till.

Jag har en bryggarkompis vars tapeter lossnat från väggen på grund av usel ventilation.

Sommartid kan man ju brygga utomhus. Med en sådan där gryta blir det ju jättesmidigt, bara en lång elkabel ut i trädgården. Och så kan man ju passa på att dra lite ogräs under rasterna och koket!

Think globally. Drink locally.

Hmmm. I princip skulle man kunna bygga ett ventilationsrör och montera en lågspänningsfläkt däri, och sedan bygga en kylare i andra änden och kondensera ångan och leda ut den i vasken. Skulle inte vara så svårt, men

Ang utomhus, så jag bor tyvärr på andra våningen och jag skulle inte komma på tanken att koka 20 liter vört på balkongen, speciellt inte i en plasthink smile Skulle något hända (en olycka kan alltid hända vilken man får räkna med) och det rinner ner 20 liter kokande vört när grannarna sitter och fikar så kan man nog räkna med att man åker dit rätt ordentligt pga ansvarslöst handlande smile

Det återstår att se, hur stort problemet fortsätter att vara.

/Fredrik

Jag kokar i min plasthink som jag lyfter in i badrummet. Badrummet är kaklat, har en ventilationskanal som leder ut en hel del av fukten samt en golvbrunn som säkerhet om vörten skulle läcka ut, kärlet välta eller något annat. Dessutom jag kan stänga utan problem, dock kommer det ut mycket vattenånga när jag öppnar, men jag kan kontrollera förloppet genom att förbereda med drag genom resten av lägenheten.