Nybörjarfrågor, om rostat korn och jäst

Hej!

Enligt receptet ska det under mäskningen tillsättas 60 gram rostat korn. Hur viktigt är detta? På humle.se hittar jag endast förpackningar i enkilosklassen. Dessutom undrar jag om man ska "behandla" rostat korn på något speciellt vis när det tillsätts.

Dessutom undrar jag hur mycket av denna jäst http://shop.humle.se/se/art/irish-ale-j … ivator.php det behövs för 15 liter öl, med OG 1050.

Tack på förhand

Sv: Nybörjarfrågor, om rostat korn och jäst

Men du har redan två svar på frågan här på forumet. Det rostade kornet används enklast som vilken annan malt som helst, alltså krossas och mäskas ihop med resten.

Think globally. Drink locally.

Om receptet innehåller rostat korn så är det viktigt att inte ta bort det.
Närmaste maltsort att ersätta det med är svartmalt, fast det är inte samma sak.

Om du tycker att det blir för dyrt att köpa ett kilo för att använda 60 gram så kan du rosta själv.
Köp lite vanligt obehandlat korn. Går att hitta i de flesta livsmedelsaffärer.
Finns i olika former, hela korn, korn-gryn (grovt krossat korn), eller korn-flingor.

Sätt ugnen på 250 grader och lägg ett hekto på ungsplåten.
Eventuellt kan du blöta kornen lite innan.
Sedan är det bara att låta stå tills att kornen är kolsvarta.

Det kommer att ryka och lukta riktigt mycket bränt.
Men det blir billigare, återstående korn kan du koka gröt eller använda i brödbak eller dylikt.

Angående jäst så ska du använda en påse.
Du kan återanvända jästen till senare bryggningar.

Tack, så mycket. Såg nu att det blivit två trådar; trodde jag tagit bort den ena.

Jo, jag får fundera om det är värt att rosta själv. Tack för ett kanonsvar hur som helst.