1 Senast ändrad av megen (2011-09-27 11:16:48)

Bryggerier och hundar, vad är grejen?

Dogfish head
Brewdog
Flying dog

Vad finns det för sammband mellan hundar och bryggerier?
Nu kom jag iofs bara på tre bryggerier, men kan någon komma på något annat djur som är mer framträdande så skulle jag vara tacksam och kan lämna den lätta hund/öl irritationen bakom mig. smile

Sv: Bryggerier och hundar, vad är grejen?

BRA inlägg!!!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hundar betyder mycket för många människor, varför inte integrera det i bryggerinamnet (eller sin profilbild). Min teori i alla fall.
Vad gäller Dogfish så är det väl en fiskart och har inget med hundar att göra vad jag vet.

Ordet "dog" har många andra betydelser i dialekt och informellt. En rolig anekdot från Wikipedia är att Newcastle Brown ale gick under smeknamnet "dog", eftersom gubbarna brukade säga "going to walk the dog" när de egentligen tänkte slinka ner till pubben...

Think globally. Drink locally.

Synd att man inte får ha med sig hund in på puben. Också en anledning till att brygga god öl hemma. Hund får va me wink
Ett annat djur på ölflaska är ju höna.  Old speckled Hen.   finns som folköl också.

"Hälsa familjen. Å HÖNSEN!"  (från sällskapsresan)

Weinkeller skrev:

Hundar betyder mycket för många människor, varför inte integrera det i bryggerinamnet (eller sin profilbild). Min teori i alla fall.
Vad gäller Dogfish så är det väl en fiskart och har inget med hundar att göra vad jag vet.

Kanske, cat fish vet man vad det är. Men dog fish har jag aldrig hört...

Generellt sett så är hundar lite för äckliga djur (även om man är entusiast) för att assosiera med öl. Jag tänker på hunddreggel, hundandedräkt, blöt hunndlukt, äta bajs mm. Hundar är inte direkt några som får en att tänka på goda smaskiga saker.

peps skrev:

Ordet "dog" har många andra betydelser i dialekt och informellt. En rolig anekdot från Wikipedia är att Newcastle Brown ale gick under smeknamnet "dog", eftersom gubbarna brukade säga "going to walk the dog" när de egentligen tänkte slinka ner till pubben...

Haha kul! Meningslös men underhållande info, det är min grej. smile

Dogfish
http://elasmodiver.com/Sharkive%20images/Spiny%20dogfish%20052.jpg

Om jag fattar saken rätt så användes hundar som underhållning (och sannolikt vadhållning) på pubar. Anledningen till att så inihelvete många pubar heter "The Dog & Duck" är uppenbarligen att ett av de mest populära inslagen på pubar var när hundar fick jaga ankor ner i vatten. Ofta hade man en skylt utanför med en hund och en anka för att tala om att här kunde man beskåda (och sannolikt satsa pengar på) hundar som jagade ankor... och sedan fick puben namn efter skylten.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/dog-and-duck-soho-sign.jpg

Hmm, sitter och jagar ordets etymologi, det är fascinerande. Ingen verkar vara helt säker på varifrån ordet kommer, somliga menar till och med att det härstammar från språk som talades innan indoeuropeiska språk tog över (i form av keltiska, skandinaviska och sedan tyska och franska vad gäller england). Har suttit och kikat på oghaminskriptioner en stund nu, och det ser inte särskilt lovande ut.

Om det däremot visar sig att ordet faktiskt är indoeuropeiskt så är det nästan ännu mer spännande. Dukk?n (protogermanskt) handlar om fysisk styrka, och härstammar i sin tur från protoindoeuropeiska dheu som betyder "mörk". Intrigen tätnar.

På brewmasters TV serie (första avsnittet?) förklarar Sam varifrån han fick namnet Dogfish.
Thirsty Dog gör en kanonbra imperial stout, Siberian Nights tror jag den heter.

Själv kör jag med get-tema :-)

8þ Mats

kabuto skrev:

Eller varför inte Yeti. smile

kabuto skrev:

På brewmasters TV serie (första avsnittet?) förklarar Sam varifrån han fick namnet Dogfish.
Thirsty Dog gör en kanonbra imperial stout, Siberian Nights tror jag den heter.

Ja det var väl en gata i delaware som hette dogfish head road? Det handlade väl lite om att han fiskade där med sin far när han var barn.

Finns en park som heter Frozen Head State Park i nashville eller atlanta, minns inte. men frozen head brewery låter ju inte fel. Det ska mitt heta. Eller frozen doghead....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

men Brooklyn har ju katten "Monster" istället...

http://bistron.tumblr.com/

Jag kan förstå att hundar betyder en hel del för många. För egen del så klarar jag inte av hundar. De är jobbiga, äckliga och förstår inte att alla inte älskar dem. Få saker får igång mig som ämnet hund. smile Jag blir vansinnig när hundägare låter hunden komma fram och hälsa utan att ha frågat först. Jaja, nog om mina icke kärleksfulla känslor för hundar.
En googling på Dog och Brewery gav följande(tre första sidorna):

Hair of the Dog Brewing Company
Flying Dog
Dogfish Head
Flying Dog Brewery
Laughing Dog Brewing
Thirsty Dog Brewing Company
DOG Brewing Co.
White Dog Brewery
Sea Dog Brewing Company
BrewDog
Sleepy Dog Saloon and Brewery
Malty Dog Brewery
Dog's Head Brewery

Så det finns några bryggerier med Dog i namnet... smile

Wouf!

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer