Kolsyra och säkerhet

Jag har en kort undran.
Har precis införskaffat allt som behövs för att sätta brygderna på fat och är ganska så nöjd med den investeringen.

Dock har jag funderat lite på säkerheten, har ju en liten knodd på 8 månader som kryper omkring som en tok här hemma och är lite nervig för att få läckage och hur detta i värsta fall skulle kunna bli en dödsfälla.

Eller är jag bara nojig, det kanske inte är någon fara alls... Eller?
Det handlar om en 6kg tub som står i en klädkammare.

2 Senast ändrad av Raasken (2011-09-23 07:43:42)

Sv: Kolsyra och säkerhet

Hej!

Det är helt rätt. säkerheten i första rummet, vänta med bryggningen tills grabben flyttat hemifrån ;-))

Eller: Skicka in den kolsyra som behövs i fatet och stäng sedan huvudkranen på flaskan.
Skulle själv inte gärna gå ifrån en anläggning där trycket stod på dygnet runt.
Beteendet kommer från hård drillning i samband med olika svetskurser
där flaskhantering och säkerhet är en viktig punkt.

Har nog använt fat i 4-5 år nu och inte kännt behov av att lämna faten med trycket på dygnet runt.
Det var min bild ...andra kan ha en annan syn på saken.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Håller med raasken till 100. Varför stå med tryck på? När man ska ha i kolsyra är det ju bara att koppla på gasen och skaka. Detta kan man göra lite då och då under dagen. Sen när kolsyran är löst så kopplar man av gasen och låter fatet stå. Jag brukar spruta lite starsan på ventilerna innan jag trycker på kopplingarna när jag ska tappa lite öl. Säkra sidan är en bra sida. Lillgrabben ska ju ta över hobbyn om ca 17 år ju

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Om man har gott om tid behöver man inte skaka heller.

Jag brukar trycka i 3 kilo först av allt. Sen kopplar jag kanske inte bort gastuben, men jag stänger tubens huvudkran. Sen går jag dit då och då och kollar vad trycket har gått ner till i och med att koldioxiden förenat sig med vätskan och blivit kolsyra.

Jag brygger i sommarstugan, så det kan gå en vecka eller två mellan kontrollerna. Men 3 kilo initialt räcker ganska långt och brukar bli nästan tillräckligt 1,0 - 1,3 kilo efter en vecka. Så senare kontroller syftar bara till att finjustera trycket.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Grejjen med att skak är ju bara för att man är så otroliggt intoleran vad gäller tid. Man har ju otroligt brottom att smaka ett glas trots att det inte är lagrat.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Se till att flaskan är förankrad och inte kan vältas.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Alternativt skaffa en ordentlig bur som skyddar regulatorn. Risken att slå av anslutningen är det absolut farligaste med en kolsyretub.

Jag har ofta gasen på hela tiden men den står nere i bryggeriet där barnen inte brukar vara, och själva tuben står vanligtvis väl förankrad i ett stängt överskåp.