Lagringstid för cider

Hej!
Hur länge bör cidern lagras på flaska efter buteljeringen innan den är redo att avnjutas? Jag har hört olika uppgifter: dels sex månader, dels 12 - 18 månader. En relaterad fråga: hur länge kan man lagra sin cider? Kan man spara den i flera år, eller finns det någon bortre gräns?

Sv: Lagringstid för cider

Traditionellt sett görs cidern på hösten och dricks på våren. Vanlig cider bör drickas inom ett år.

http://bistron.tumblr.com/

3 Senast ändrad av karlwjohansson (2011-09-25 19:49:32)

Vad är vanlig cider och varför bör den drickas inom ett år?
Vad skall man tänka på när man väljer äpplen för cidertillverkning?
Påverkar alkoholhalten lagringstiden?

Jag har bara gjort cider en gång, och då bara pressade jag ut musten och lät det jäsa, inga tillsatser över huvud taget. Efter en månad var den god men lite grön, efter två månader var den fortfarande god men något syrlig, och efter tre månader var det vinäger. Om du pastöriserar och tillsätter en ren jästkultur är historien naturligtvis en annan.

Think globally. Drink locally.

Hej!

Jag gjorde min första cider för ett år sen på enbart äppelmust och öljäst. Fram tills för någon månad sen var den riktigt sur och tjärv, men nu börjar den smaka mumma. Förhoppningsvid håller den ett bra tag, så jag slipper häva i mig allt på en gång.

Fridens,
Mattias

Vad är vanlig cider och varför bör den drickas inom ett år?
Vad skall man tänka på när man väljer äpplen för cidertillverkning?
Påverkar alkoholhalten lagringstiden?

Med vanlig cider menar jag bara pressad äpplemust som fått jäsa utan tillsats av socker, då blir den ca 4,5% och tjänar inte på att ligga på hyllan. Det finns starkare cider speciellt kanadensisk isad cider som fått högre alkoholhalt genom frysdestillation som utvecklas lång tid.
Man vill ha balans mellan sötma, beska och syrlighet, därför blandas ofta olika cideräpplen, men det finns de som anses balanserade i sig själva, minns inga sorter nu dock.

http://bistron.tumblr.com/

Min must hade en densitet på 1,052 och jäst ner till runt 1 om jag minns rätt. Detta ger en alkoholhalt på 6,5--7 %, vilket kan förklara varför den kan och behöver ligga på hyllan.

Vänligen,
Mattias

TheSultan skrev:

Min must hade en densitet på 1,052 och jäst ner till runt 1 om jag minns rätt. Detta ger en alkoholhalt på 6,5--7 %, vilket kan förklara varför den kan och behöver ligga på hyllan.
Vänligen,
Mattias

Min cider brukar också hamna runt 6,5% och börjar bli riktigt god efter ca ett halvår men klarar sig betydligt längre i vinkällaren. Jag pastöriserar eller svavlar alltid och tillsätter en ren jästkultur. Vill man ha den svagare får man nog använda frukt med liten sötma eller avbryta jäsningen i förtid och kolsyra artificiellt. Syran mjuknar ofta med lagring och kan även matchas med lite uppsötning med tex en eller två suketter i glaset. Eklagring kan också hjälpa till att runda av smaken lite, men överdriv inte då försvinner lätt fräschören.

9 Senast ändrad av Bryggarlärlingen (2011-10-04 19:57:58)

Tack för svaren. Jag använde enbart äpplemust och har inte pastöriserat eller svavlat musten, men jag tillsatte en Lalvin vinjäst som antagligen tog sig för att dominera i jäshinken. Ungefär hälften av cidern är uppdrucken vid det här laget, men jag har sparat ett dussin flaskor, så jag får väl se hur länge de håller genom att öppna en då och då. smile

6-7 procent är normalt för en bra must. Syran avtar med lagring. Jag har inte svavlat än på flaska och det har gått bra, peppar, peppar. Jag har många år av cidermakning bakom mig men det går oftast bra och jag hinner oftast dricka upp den innan det eventuellt blir vinäger. Fast senast har jag lyckats spara i upp till två år utan att det blivit vinäger.

På senare år har jag  startat jäsningen med en lätt svavling för att få kontroll på bakterierna men inte ta död på allt som kan ge karaktär. Det verkar vara en bra metod. Jag undviker att pastörisera och svavla när jag tappar på flaska för att låta processerna fortgå och det ska bli kolsyra fast cidern är ganska så utjäst. Allt är i sin linda så mina erfarenheter kan inte betraktas som recept på framgång.

Traditionellt vill man ha en fräsch cider med kolsyra. Då lagrar man inte längre än att cidern blir balanserad. Eklagring är effektivt på att runda av syran men man får vara försiktig. Det finns inget som säger att man inte kan lagra cider länge. Det kan man, men äppelfräschören avtar. Min tvååriga gravensteinercider smakade som av russin och var fin och balanserad. Men den smakade inte äpple längre. Jag tänker lagra vissa flaskor länge framöver för att se vad som händer och köra lite olika metoder. Jag vet en fransk tillverkare som med framgång lagrat cider i tio år! Men det blir en annan produkt än "färskcider", förstås.