BelGO jäst synpunkter
Hej alla bryggare.
Jag stod och valde mellan (två ytterligheter) en mexi lager eller en mörk belgare som nästa brygd. Valet föll på belgaren eftersom jag har fräsh belgian abbey jäst hemma och det är sådan årstid nu. Jag önskar lite feedback och hanteringshjälp med jästen. Ang jästen, jag har gjort två andra ljusa strong belgian ale med denna jäst, och bägge har nästan blivit flaskbomber med allt för mkt kolsyra, trots att jag var beredd på det vid andra tilfället, ja lät sekundären stå flera dagar efter att aktiviteten avtagt och fg inte verkade röra sig, och primade med mindre socker typ 4gr liter, likväl får jästen nya oanade krafter vid tappning och det resulterade även då med allt för mkt kolsyra och potentiella bomber. Hur undviker jag detta? Är det bara att låte sekundären stå läänge? Bägge tilfällena var all jäsning i 20-22 gr och og ca 1070 primär en vecka och sekundär ca två veckor.
Denna gång ska det bli en mörk med runt 20% caramel, 5% chocolate en giva mörk moscavo socker, samt med mindre og, tänkte mig 1055 ca. Man kanske ska tilsätta sockret senare och inte i koket?