BelGO jäst synpunkter

Hej alla bryggare.
Jag stod och valde mellan (två ytterligheter) en mexi lager eller en mörk belgare som nästa brygd. Valet föll på belgaren eftersom jag har fräsh belgian abbey jäst hemma och det är sådan årstid nu. Jag önskar lite  feedback och hanteringshjälp med jästen. Ang jästen, jag har gjort två andra ljusa strong belgian ale med denna jäst, och bägge har nästan blivit flaskbomber med allt för mkt kolsyra, trots att jag var beredd på det vid andra tilfället, ja lät sekundären stå flera dagar efter att aktiviteten avtagt och fg inte verkade röra sig, och primade med mindre socker typ 4gr liter, likväl får jästen nya oanade krafter vid tappning och det resulterade även då med allt för mkt kolsyra och potentiella bomber. Hur undviker jag detta? Är det bara att låte sekundären stå läänge? Bägge tilfällena var all jäsning i 20-22 gr och og ca 1070 primär en vecka och sekundär ca två veckor.
Denna gång ska det bli en mörk med runt 20% caramel, 5% chocolate en giva mörk moscavo socker, samt med mindre og, tänkte mig 1055 ca. Man kanske ska tilsätta sockret senare och inte i koket?

Sv: BelGO jäst synpunkter

Ett bra sätt är att höja tempen när huvuddelen av jäsningen är klar så kommer ölen jäsa ut bättre. Jäst i överkant kommer också minska risken att ölen inte jäser ut. Dum fråga kanske, men är det någon form av mixad kultur med Brettanomyces? I sådana fall kan det ta lång tid innan du kan tappa ölen på flaska.

Utöver Weinkellers tips -

20-22C ska inte vara några problem för en belgisk jäst att slutföra jobbet i, om det inte är ex. den ökända saisonjästen.
Vad hade du för FG innan du flaskade?

Kan vara en infektion, antingen som kom in i första batchen och åkte med över till andra batchen.
Eller kan den komma från dåligt rengjorda flaskor eller flaskningsutrustning. Jag såg ex. på en youtube film hur två grabbar hade primade ölet stående i köket utan lock under flaskning. Det kan vara plenty tid för viljdjäst eller bakterier att landa i gröten. Speciellt nu under sommaren (rötmånader) när det vimlar av bakterier och vildjäst.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

det är wyeast belgian abbey och fg låg runt 1015 i bägge fallen, vildjäst alt infektion,, borde den inte smaka lite illa då? Bägge smakade riktigt gott, jag har nästa de belgiska i typ grolsch flaskor så när de är kalla har jag släppt ut lite kolsyra o på så sätt minskat 'bombrisken'

En av mina många favoriter av de belgiska jästerna.

Har ett recept med den som också börjar på 1.070 och landar på 1.010 ca 85% apparent attenuation
Jag mäskar vid 64C och använder 7% socker i receptet. Känns som att du borde komma ner aningen lägre med den.
Se om du kan få den att jäsa ut mer nästa gång.

Smart med patentkorksflaskorna!

www.bryggradio.com

det var ju lite intressant info. Jag kollade i bryggloggarna och vid bägge tillfällena fick jag fg 1013. Thomas, du jäser ut dina belgian abbey brygder till 1010, hur lång tid tar det? Det kanske kan vara så att 1013 och lite primningsocker blir för mycket att buteljera. Jag avnjuter en av dessa belgian strong i skrivande stund, och nog smakar den bra alltid, alkoholsmaken är inte så framträdande längre efter längre lagring, mums  smile

Brukar ta ca 7-8 dagar plus någon extra dag för att allt ska rensas upp och harmonieras.
Jag pitchar vid gansak låg temp 16-17C och stegar sedan upp ca 1C/dag efter första 2-3 dagarna.

Men hur långt ner din öl slutar på är så klart även beroende av recept och mäsktemperatur. 4gr/liter ska inte vara några problem om primingen sker i öl i rumstemp eller motsvarande, jag brukade köra 6-8g/L beroende på typ och jästemp.
Du får hålla ögonen öppna och se om du hittar källan.

Hoppas det löser sig

www.bryggradio.com

Jag mätte fg på en av de buteljerade lagrade belgian abbey ölen. Och det var 1005 inte undra på att det är mkt kolsyra. Det väcker funderingar om hur mkt kolsyra en oeschle grad motsvarar, samt hur mkt kolsyra som finns i öl normalt med runt 1 bar tryck. Det har säkert diskuterats tidigare men ändå..Om nån vet på rak arm..