Slutjäsning i vattendunk

Hej alla,

Vi ska ha ölkväll på jobbet och jag funderar på att ta med lite egen produktion. Jag har en sats redo för omtappning alldeles lagom.
Eftersom jag ännu inte investerat i några corneliusfat funderar jag på om jag finns några fulknep jag kan ta till för att slutjäsa och ta med en 10-20l öl.

Den första idéen som dyker upp är ju att ta en vanlig vattendunk http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ovrigt/Vattendunk/ och göra slutjäsning på den.

Jag misstänker den kommer vara tät, kanske lite väl tät. Antagligen tät tills plasten spricker och all öl rinner ut. Känns som en dum idé.
Håller ni med? Korkat?
Vilket tryck tål en "vanlig" vattendunk?
Fungerar det om man är snål på jässocket? Ser till att det blir ganska låg-kolsyrad öl alltså?

Eller borde jag springa iväg och investera i riktiga fat omgående?

/Leif

Sv: Slutjäsning i vattendunk

Riktiga fat eller flaskor. Annars ingen öl alls.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

3 Senast ändrad av ballista (2011-09-20 05:24:06)

Någon gång i början på 90-talet tappade en polare på 5 liters plastdunk. Det blev ganska fina balonger och dålig kolsyra.

Jag tappar ibland på bryggeriflaskor, men det blir ganska snabbt avslaget och om man flaskjäser blir det problem med bottensatsen.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Igår tappade jag, avskräckt, upp ölen på vanlig flaskor.
Tack för kommentarerna.
/Leif