Hjälp amarillo lager

Hej, jag ska härnäst brygga en lager kryddad med amarillo tänkte jag. Så jag skulle vilja ha lite hjälp med recept. Kan man köra single hop med amarilo, blir det bra tro, eller funkar det bara med ale? Jag funderar på nått liknande

Ca 20liter
4kg pilsner malt
200 gr karamellmalt
15 gr amarillo 60 min
25 gr amarillo 0 min

Safebrew s06 med 20 dagar i 10 grader

Sv: Hjälp amarillo lager

urso skrev:

Hej, jag ska härnäst brygga en lager kryddad med amarillo tänkte jag. Så jag skulle vilja ha lite hjälp med recept. Kan man köra single hop med amarilo, blir det bra tro, eller funkar det bara med ale? Jag funderar på nått liknande

Ca 20liter
4kg pilsner malt
200 gr karamellmalt
15 gr amarillo 60 min
25 gr amarillo 0 min

Safebrew s06 med 20 dagar i 10 grader

Det är bra att du tänker enkelt utan att krångla till det för mycket.
Men vad är safebrew s06 för jäst? Har aldrig hört talas om och kan inte hitta nånstans heller. Sen får du nog öka på humlegivorna lite för att det ska bli nån beska och arom överhuvudtaget.

Okay,
Om man dubblar humlegivorna då, är det tillräckligt?
Och ang jäst så är det ju Saflager S-23 som jag har, vet inte vad jag fick safbrew från smile

Ja kör så, det blir nog ett gott och lättdrucket öl.

Jag får det till 13 IBU utan att humlen dubblas vilket känns helt okej för en standard lager? Beror på hur man vill ha sin lager skulle jag säga. Jag tror verkligen att det funkra med amarillo i en lager, är nått jag skulle vilja testa om jag hade möjligheten till lagerbryggning. Dubblar man mängden humle så får jag det till 26 IBU vilket blir mer påtaglig beska. Beror på hur du vill ha din lager skulle jag säga?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hm, jag är ute efter en typ 'modern lager' tror jag det kallas, som har lite mer arom och beska än tradionell lager. Amarillo använder jag mest som en kul grej, jag gillar normalt alla ale med amarillo så det kan va kul med en single hop lager tänkte jag. Många recept slänger i humle flera gånger, typ var 10e minut, vad gör det för skillnad på smaken, mot en giva i början o slutet?

Generellt så brukar man säga ungefär såhär:
>60min = Endast beska
runt ca 30min = smak
efter 5min = arom

Så ju längre humlen kokar desto mer beska får du men desto mindre eller ingen arom.

Kanske ska tillägga att jag nog skulle klassa 15min som nästan enbart smak och inte så mycket arom med.

urso skrev:

Hm, jag är ute efter en typ 'modern lager' tror jag det kallas, som har lite mer arom och beska än tradionell lager. Amarillo använder jag mest som en kul grej, jag gillar normalt alla ale med amarillo så det kan va kul med en single hop lager tänkte jag. Många recept slänger i humle flera gånger, typ var 10e minut, vad gör det för skillnad på smaken, mot en giva i början o slutet?

Jag tycker det blir en lite bredare beska och liksom mer robust humlekaraktär på ölen som liksom kväver/skyfflar undan maltsmaken när man slänger i humle vid många olika tidpunkter. Vill man rikta in sig på enbart humlen så är det nog ett gångbart alternativ. Jag föredrar nog själv att inte göra så utan tillsätta vid 90-60min, 25-10min och runt 0min. För en lager är man ju oftast mest intresserad av malten så där kanske kontinuerlig humling inte är lika intressant? Jag tycker även att jästen bör vara anpassad för att accentuera humlen om du verkligen vill få till en bra humlekaraktär på ölen. Jag gjorde tex en Single Hop Simcoe där smaken och bitterheten blev ordentlig men aromen kicka liksom inte igenom ordentligt. Kan vara ett mängdproblem eller så ger inte Saflager W-34/70 guldkant på humlearomen.

Ok, jag ska uppdatera här hur min 'single hop lager' fortskrider. Jag hoppas kunna brygga på söndag...

Då var den på G min single hop lager. Min sparade lager jäst hade dött så det blev en smack pack med flytande urquell lager istället. Jäst påsen smackades fick stå fem dagar tills den svällt upp ordentligt. När jag öppnade smack pack såg jag att näringsinnerpåsen forf. var hel men den hade ju vaknat till liv ändå, eftersom den svällt upp. Jästen hälldes i 20 gradig vört och lämnades för att starta igång. Jag har gjort så tidigare med mina lager, och flyttat tunnan till 10 grader när jäsningen kommit igång. Nu har den stått i 14 timmar men inte en antydan till liv i tunnan. Kan det ha gått åt pipan? Förvisso vill jag minnas att det kan ibland ta rätt lång tid innan det kommer igång, men hur länge ska man vänta? Ska man köpa en torrjäst och hälla i?     

Det blev f.ö. följande recept

20 liter
4kg pilsnermalt
250gr karamell malt
23gr amarillo 60 min
20gr amarillo 20 mim
40gr amarillo 1 min
OG 1049

Ha, den som väntar på nått gott... Redan två timmar senare bubblar det och en centimeter skum (kreusen?) har bildats, nu går tunnan ut i svalen.. Nu är det bara att vänta...

Jag är tvungen att ge lite provsmak info. Den fick stå och jäsa i 10 grader i 8 dagar, sedan i 17-20 grader i tre dagar och nu ca 10 dagar i fat i kylen. Och gissa, det smakar gott, riktigt bra, jag provsmakade lite för 4-5 dar sedan och då smakade det för mycket gräs och citrus, inte så där himla bra men ändå rätt ok. Men nu så är det en jättegod lager. Några veckor till så kommer den att vara som bäst. Jag kan verkligen rekommendera detta enkla recept.