Episod 27 - Fat och fattappning

http://www.humle.se/punbb/images/upload/fat.gif

Fat och fatning av öl.
Vi är tillbaka efter sommaruppehållet. Denna episoden pratar vi om fat. För och nackdelar, vad behöver man och vilka olika typer av fat har vi som hembryggare att välja på? Med oss i studion har vi Jonas Carlsson Stroh som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet av de allt mer populära partyfaten och tillhörande kringutrustning.

Tid:Ons 7:e september klockan 18:00 kolla in oss på ustream under fliken live och häng med oss i chatten.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Episod 27 - Fat och fattappning

Fan va kul, jag köpte mitt första par för några veckor sen, två till vart det nyligen och nu vet jag inte om jag någonsin vill se en flaska igen. Hahahaha.
  Nått som jag tycker vore kul att höra lite om det är rengöring av fat, olika sätt, vad man ska tänka på osv.
Samt renovering och risker med begagnade fat.

3 Senast ändrad av megen (2011-09-04 18:16:57)

System för kylning och kopplingar för flera fat till samma gasbehållare och allt kring det.  Falskfyllning från fat har ju varit ett hett ämne här på forumet för inte så längesen. Så det vore kanske intressant att ta upp. Beergun VS andra metoder. Även olika modeller av tappranar, för och nackdelar. Slangar , temperaturer tryck mm. 

En sak som är lite märklig är att trycktabellen för temperatur och kolsyrenivå inte alls stämmer för mig. Jag har fått gått upp några pinnar på tryckskalan för att bli nöjd. Tex så min moderna lager som står i fatkylen på ca 9-10 grader måste jag ha ett tryck på 1,5-1,6  för att det ska bli en typriktig kolsyrenivå. Och det är inte så att jag gillar extemt kolsyrat öl, jag ver ju hur andra öl i samma typ är och min ligger inte i överkant.

Merde!
Missade precis live sändningen.
Blir att lyssna på det senare.

http://bryggradio.com/?page_id=7

www.bryggradio.com

Hej! Vill tacka för ett mycket bra avsnitt. Ni börjar bli varma i kläderna nu.
En sak jag funderade på är var man får tag på begagnade kolsyresläckare. DuThomas sa (har jag för mig) att du hittade din på blocket för några hundralappar. Det verkar inte direkt vara lätt att hitta några iaf när jag letar. Men man kanske ska vända sig till lokala industriföretag ocg dyl och fråga om de har några gamla de inte använder.
Nån som har några fina tips. Vore ju fint om man kunde hittta en rätt nära.

Tack bra tips megen

www.bryggradio.com

haha

En annan sak: det var trevlig saxofonporrmusik under Hugos hörna, men tyvärr lite för hög så jag hade väldigt svårt att höra vad som sades. Det är speciellt svårt i bilen eller på bussen när det finns andra ljud i bakgrunden. Kanske ni kan tona bort musiken efter ett litet tag, och tona tillbaka den senare för att markera slutet av inslaget?