APA med twist

Hej!

Tänkte göra min andra helmaltsbrygd snart och tänkte höra om någon har några synpunkter. Receptet är i princip snott, humlesorterna har jag valt själv dock samt honungen och apelsinskalet. Tänkte mest på honungen i detta fallet, är det någon som brukar brygga med lite honung som vet om detta kommer ge en liten bakgrundssmak eller ta över för mycket. Är mest intresserad av att det ska ge en liten bakgrund, samma med apelsinen. Skål!

2116 gram Pale ale malt

75 gram Crystal malt

130 gram Honung

Försockringsrast  66 grader, 90 minuter

8,6 gram Northern brewer 10,0% 75 minuter

17 gram Hallertauer Tradition 5,8%  20 minuter

1,8 gram Saaz 6%   20 minuter

22 gram Saaz 6%  5 minuter

2 gram rivet apelsinskal 2 minuter

Jäst: American Ale

Hoppas på OG runt 1049 och att den skulle jäsa ut till 1009 men nu när jag skriver detta så undrar jag om det inte är lite lågt OG och om jag verkligen kan jäsa ut den till 1009?

Sv: APA med twist

1049 är utmärkt till en APA.
Men var är Cascadehumlen?
Utan sådant blir det inte någon APA, möjligen en IPA.
Skippa Halleratauer och Saaz. ersätt med
20 gram Cascade i 20 minuter och
dito i 2 minuter.
Det ger tillräckligt med citrus/grapefrukt karaktär på ölet.

Honung ger en tydlig smak och arom. Kan säkert passa in. Jag brukar använda honung då och då. Senast i en ljungöl jag bryggde i höstas.

Att jäsa ner till 1009 eller däromkring är rimligt med tanke på receptet.

Lycka till!

Okej det är lite humlen det hänger på alltså. Jag är inte så insatt i typriktiga öl. Snodde bara själva grunden från shbf receptbank och där stod det APA som typ, men det kanske var just för humlen då.

Humlen bytte jag ut mot andra humlesorter men med liknande alfasyrahalt.

Apelsinskalet var för att jag vill prova, vill prova hur lite tillsatser påverkar ölet, för framtida egenskrivna recept.

Kanske ska dra ner honungen till 50 gram då, kommer det märkas alls tro? Vill bara ge en aning spännande bakgrund till malten.

Om du vill brygga typriktigt eller inte avgör du själv.
Det var bara att du skrev APA (American Pale Ale) och det som kännetecknar en sådan är en rejäl beska, torr och frisk smak (låg restsötma), samt rejält med humlesorter som ger citrus/grapefrukt smak och doft.
Den vanligaste använda amerikanska humlesorten för detta är utan tvekan Cascade.
Centenniel är en högalfa-variant av Cascade som också används till APA.
På senare tid har även sorten Columbus tillkommit som påstås ge liknande smak o arom.

Visst kan du brygga en ale och använda Hallertauer och Saaz, fast det blir smakmässigt mer likt vanliga belgiska ales type Palm Ale och De Koninck.

Okej då förstår jag. Kommer nog lära mig lite mer om de typriktiga ju mer jag lär mig om bryggning. Då får jag kalla den något annat istället då smile

Men honungen, är det ngn som vet om 50 gram i denna satsen kan ge en bakgrundssmak eller om den inte kommer fram alls?

Amarillo och andra nyare sorter används också i olika varianter av APA. Har till och med sett något kommersiellt exempel med Mt: Hood som tydligaste humle så man är inte helt uppbunden till citrus/grape sorterna om man vill brygga en APA men stilenligheten blir mer diffus.

Det är mer viktigt att använda en relativt ren jäststam och hålla färgen ganska ljus i mitt tycke.

Du får mer honungssmak om du tillsätter den i sekundären. då kokar inte smakerna bort i varje sig koket eller skrubbas bort under den häftiga jäsningen.

Kom bara ihåg att koka honungen om du tillsätter den efter primärjäsningen.
Det kan finnas en massa vildjäst på den.
Smak och doft kommer att finnas kvar även om man har den i vörtkoket.

Angående typriktighet:
En APA utan de typiska citrustonerna skulle inte få många poäng av mig eller någon annan domare.
Det är helt avgörande att ha den där riktigt friska och fräscha smaken och doften och samtidigt en en hög, rak, beska utan bismaker. Jag vet inte riktigt vad som avses med "ljus färg", gyllengul till kopparfärgad är den beskrivning som finns.

Problemet med typdefinitioner är att de snåriga minst sagt.

En typisk APA är ju just vad du beskriver. En frisk ren smak med precis de attribut som kommer av C humle. Sedan finns det öl som vad jag har förstått klassas som APA men verkar tona ner C humle inslaget och lägga in annan humle som även om det är amerikansk kultiverade och oldade sorter inte är lika tydliga i sin frächhet som t.ex cascade.

Om man nu ska följa öltypsdefinitioner slaviskt får man nog antingen lägga dem i utkanten av APA eller låta dem vara utan tydlig definition.

Sen är jag själv är stor anhängare av just C humle och skulle antagligen aldrig få preblemet om vad jag ska kalla något APA liknande med för lite C humle inslag.

C humle är dvs Cascade liknande. Tror även amarillo hamnar där. Cennetial, columbus.