Sv: Auto-Siphon

Men tomas fransson. Du skrev att decinficering var svår och att jodofor missfärgaar. Jag sprutar vilt här hemma med starsan på allt jag kommer åt. Har starsan i en tioliters dunk och kör ner pumphäverten i den lixom slangen och pumpar. Sen sprayar jag på den ytan som inte når ner i dunken. Tycker autosiphon är kanon även om jag har kranar på alla hinkar.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Thomas Fransson skrev:

Tappkranar har sina fördelar helt klart.
Har det i ett par av mina jäskärl, men av ngn anledning kör jag ändå oftast med hävert eftersom jag inte
hittade ngt bra sätt att desinficera tappkranarna innan omtappning.
Vill undvika att spraya loss med missfärgande jodofor i köket och vodka(40%) duger ju inte som desinficering.

Ngn som har ngt bra tips?

Jag har funderat på att skaffa kran till jäshink, men har faktiskt inte tänkt på detta. Tycker inte att sätta en påse med gummisnodd över känns jättehygieniskt heller.

Är det verkligen så stor risk för infektion via tappkranen? De två senaste bryggningarna fick bryggkompanjonen stoppa ner händerna i silduken och rota för att förhindra stopp i filtreringen. Självklart spritade han händerna innan och vi borde haft en slev istället, men som de gamla grekerna sa: Man kan göra så men det är inte rätt... smile

Att spruta med StarSan i kranen funkar bra tycker jag - men det finns förstås en del skrymslen och det är svårt att veta hur desinficerat det blir. Jag tycker det är knepigare att få ren kranen på insidan efter jäsningen. Speciellt i botten på gängorna och inuti vredet är det svårt att komma åt ordentligt. Jag brukar skruva loss kranen från hinken och dra loss vredet, och låta allt ligga i PBW över natten för att vara säker på att allt lossnar utan att behöva skrubba och repa plasten för mycket. Men ibland måste jag ändå dra igenom en liten borste för att få bort det sista.

Det jag oroar mig mest över vid montering av tappklarn (plast) är läckage. Inte så kul om det står och droppar ur 25 liter på trägolvet. Fuktskador here I come. Jag kör med Auto-siphon tills jag eventuellt skaffar en rostfri jästank med inbyggd tapp. Jag har haft lite dripp dropp från mäskkärlet (kylbox) så jag vill inte riskera det på en jästunna där man inte har ständig kontroll.

Jag har aldrig märkt av att det skulle läcka något vid kranen på jästunnan. Däremot märkte jag igår när jag monterade på en kran att om man drar åt för hårt så har packningen en tendens att vrida sig sig. Så lagom är bäst.

Jag brukar använda starsan i sprayflaska och spraya ett par gånger i kranen innan jag tappar ur kranen. Smidigt.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Jag skulle inte oroa mig för läckage. Efter att ha varit dålig på att skruva åt kranen från insidan för ett tag sedan (jag gör det med jämna mellanrum för renligheten) fick jag mitt första läckage efter 50+ bryggningar där jag använt 6 olika jäshinkar med tappkran. Resultatet blev att jag fick ha en liten tallrik under de första dagarna, sedan självtätades det av allt socker. Om det hade läckt mer hade jag sett det redan när jag desinficerade jäshinkarna - så större läckage skulle märkas direkt. Jag har till och med en hink som jag i brådrasket karvat hålet med morakniv - och den håller alltid tätt.

Jag ser helt klart infektionsrisken som det största problemet. Sedan jag började med StarSan/Saniclean har jag dock aldrig haft en enda infektion, och bara någon enstaka innan det. Risken ökar - men det tycker jag det är värt med alla fördelar du har med att ha kranar på.

32 Senast ändrad av megen (2011-09-07 22:47:52)

Är auto-siphonen gjord av temperaurtåliga plaster? Misstänker att det inte är så smart att köra ner den i het vört men vore jäkligt  bra att veta.

33 Senast ändrad av Housepainter (2011-09-07 22:43:33)

Nej! Den tål inte värme något vidare. Har för mig att det står någonstans. Jag testade trots detta en gång att doppa ner den i kokande vatten för att desinficera, och då bubblade det till sig i "limfogarna". Jag drog upp den snabbt! Än så länge så fungerar den bra.. ~10 bryggningar.

Edit: Man kan inte ändra sina avatarer hur som helst! Man blir ju alldeles förvirrad! smile

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Haha jag ska ändra tillbaka då.

Har installerat tappkran på båda mina jäshinkar, tyvärr satte jag nog dem lite för högt upp (vid 4 liter) för att de inte skall ta i golvet. Förlorade c:a 1½ liter vid omtappning till sekundär.

Kommer hädanefter torrhumla i primären och använda min Better Bottle som primningskärl och/eller jäskärl vid mindre (ej extrakt) batcher.