Gulasch, den "riktiga" versionen

Ungersk gulasch (gulyás)

Grytan:
800-1000 g nötkött, ytterlår, högrev, fransyska eller liknande.
3 stora lökar
3 potatisar
1 stor tomat
(Evt. 2 msk tomatpuré)
1 röd stark söt paprika
1 grön paprika
3 klyftor vitlök.
1 msk olja eller motsvarande mängd ister för stekning
1 msk kumminfrön. Mycket ska det vara.
1/2 dl paprikapulver, starkt och sött. Ja det ska vara så mycket
Salt svartpeppar.

Csipetke:
1 ägg
2 msk vatten
salt
1 dl vetemjöl
1 tsk smör

Tärna köttet i tumstora kuber, hacka löken mycket fint (i ungersk mat är löken extremt finhackad)
Riv eller finhacka vitlöken. Fräs alltsammans i olja/ister några minuter.
Hacka potatis och paprika och fräs med. Stöt kumminfröna och låt fräsa med.
Flå och hacka tomaten,lägg i, späd med vatten (ev. buljong) så det täcker, och häll i paprikapulvret och tomatpurén om sådan används.
Fräs inte paprikapulver för det blir beskt. Koka till köttet börjar bli mört. Gulyás ska vara
en såsig gryta eller tjock soppa, konsistensmässigt sett.

Blanda ihop ingredienserna till csipetke till en deg. Nyp av bitar stora som en tumled och lägg i soppan, där de får koka med 5 minuter. 

Serveras med bröd, gräddfil och hackad grön färsk fefferoni.


Dryckesvalet är fritt, men en wiener känns väl rätt till. Om nu inte nån skulle sitta på några Dreher Bak...

Sv: Gulasch, den "riktiga" versionen

Jag fick en bytta ungerskt paprikapulver av en kollega förrut. Hon sa att man inte skulle använa den man köper i sv på vanliga butiker. Hon är ungrare så jag misstänker att hon vet vad hon snackar om.

Sv: Gulasch, den "riktiga" versionen

1/2 dl paprikapulver är absolut inte för mycket. Jag brukar blanda hälften sött paprikapulver och hälften rökt, det blir jättegott. Och det är inga problem att dubbla mängden kummin...

Think globally. Drink locally.

Sv: Gulasch, den "riktiga" versionen

Orientlivs och den typen av affärer brukar ha hyfsat paprikapulver, ofta lite mer grovmalet än konsums. Den där typen av röda, avlånga lite sötaktiga paprikor kan man hitta lite överallt, speciellt nu när det är högsäsong.